Annons

Säljer inte Canon kameror med engelsk manual?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mehul

Avslutat medlemskap
Igår beställde jag en canon ixus från priskrig.com med engelsk manual, var i och för sig enda alternativet. Idag så ringde det en snubbe från priskrig och sa att dem tyvärr inte kunde leverera kamera pga att canon har sagt att dem inte får sälja kameror med engelsk manual. Han sa att han hade fått reda på det av canon idag.

Jag tycker det låter lite konstigt, nån som vet nåt om det, att svenska leverantörer inte får sälja canon-kameror med engelsk manual?

Så jag fick beställa från el-giganten i stället och jag fick kameran med svensk manual. Är glad och nöjd idag, men fortfarande fundersam över canon, sverige och engelska manualer...

Har för mig att jag läste något(eller kanske var PLUS) om ändringarna i konsumentköpslagen som sa att för att en vara ska vara komplett idag ska man kunna förvänta sig en svensk manual. Men jag hittar ingenting i lagen som faktiskt explicit säger så. Sökte lite på KO och där underkändes varor på punkten märkning om dessa saknade svensk manual och jag har sett frågor att konsumentvägledare anser att varan är felaktig om inte svensk manual finns tillgänglig.

Så det kanske har något med saken att göra eller så är det företagens sätt att slippa bekymmer i förlängningen.

Senast ändrad:
Det kan ju vara så eller så är det bara något som priskrig säger för att skylla på någon annan. Det beror väl på att priskrig.com kör med parallell import.

Till och med Cyberphoto har sådana kameror men de är tydliga med att svensk manual inte följer med så då kan jag inte se att det ska vara ett legalt problem.

Att via lag kräva att en svensk manual ska ingå räknas nog som handelshinder varför jag har svårt att tänka mig att det ingår i konsumentköplag (dock så gissar jag bara)

--jalle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar