Jag har köpt och sålt på Tradera sedan 2004, bl.a. en del fotoprylar och hunnit se en del tokerier.
Men det är upp till den tilltänkte köparen att värdera all information man kan få av säljaren. I det ingår bl. a att se hur länge vederbörande varit aktiv på Tradera och hur omdömena ser ut. Men som någon skriver ovan, även hur annonsen är utformad och kvalitén på bilderna och informationen om prylen. Valet är fritt, jag har avstått många ggr bara för att jag inte gillat något i annonsen. Men så har jag klarat mej från problem så här långt. Peppar. peppar, ta i trä.
I det fall som tråden handlar om har jag också sett att de allra, alla flesta är nöjda, men att leveranstiden tydligen i vissa fall är lång. Och med den omsättning på tradera vederbörande har så är det nog oundvikligt att det skiter sej ibland. Det är också något att ta in i värderingen av auktionen och säljaren.
Med bra bilder och rejäl och hederlig information kan man sälja det mesta om man har bra omdömen. Senast sålde jag en fjärrkontroll till en tv som var ny för kanske 15 år sedan. Inga stora pengar där inte, men köparen var överlycklig och när man ser det är det kul.
Om den ovannämnda fjärrkontrollen kan jag berätta en historia. För rätt många år sedan började den krångla, först på knappen 1 sedan på hela övre raden och det började sprida sej till nästa knapprad. Fjärren var på väg till tippen, men jag tänkte, nyfiken på tekniska prylar som jag är, titta i den en sista gång så jag skruvade sönder den. Då upptäckte jag att någon spillt något kladdigt i den. Jag tvättade den ren, elektronik och membran och hela lådan, med en gammal tandborste under rinnande vatten, blåste torrt och lät den torka några timmar på radiatorn. Vips blev den som ny. Det blev TV:n som kroknade till slut i vintras och fjärren fick ett nytt liv hos någon annan.