Annons

Sälja småkrypsbilder till bokförlag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
Hej alla,

Om man gillar att fota macro och tycker sig ha en del riktigt fina bilder, och för den delen en del bra på fåglar och annat "wildlife" med, finns det någon möjlighet att som vanlig amatör sälja sådana till något bokförlag?

Jag menar, ofta ser man ju så tråkiga dåliga bilder i vissa insektsböcker....kanske vissa kan vara intresserade att bättra på en del av sina bilder?

Hur ska man i så fall gå till väga?
Vad för priser kan vara aktuella? Några hundra per bild eller?
Och avsäger man sig allt ägandeskap av bilden när man säljer en bild på detta sätt, eller kan man fortfarande stoltsera med att det är ens egen bild och kanske tom sälja den till flera?

Tacksam för svar, jag har ingen koll alls på detta.

Du kan ta reda på något bokförlag som du tror kan vara intreserade av dina bilder, sedan mailar du dom, berättar vad du har och bifogar filerna. Har du tur så gillar de dina bilder, och det kanske blir affär. På detta sättet har jag själv lyckats.

Vad priset bli beror ju på hur de hade tänkt att använda bilden, hur avtalet ser ut. Vill de ha ensamrätt på bilden, dvs att du inte får sälja vidare bilden hamnar oftast priset högre.

Aha, kul. Och tack för ditt svar :)

Så angående priset får man i så fall kanske be dom ge ett bud, och hoppas dom ger rimliga förslag, då det är svårt att ha koll själv.

Hur gör man med skatt och sånt då, om man ändå har jobb och kommer upp i över 15000kr där eller var nu gränsen går. Är det bara att sälja och få cash, och sen i deklarationen ett år senare så knappar man in att "jag har faktiskt haft extra inkomster på si och så många kronor" på fotoförsäljning?
Eller är det så "smart" att man måste vara ekonom/advokat, alternativt ha egen firma?

Vilka mer kan vara intresserade av framförallt insektsbilder? Har du sålt just såna bilder, eller är det helt andra grejer du fotar?
Ibland känns det som man har en så jäkla bra bild och tänker att "den här måste ju gå att sälja", men sen har man fan ingen aning om hur eller vad man skulle kunna göra det :(

Det där med skatten kan jag inte så noga, men tjänar du över 17 099:- per år måste du betala skatt, men jag kommer inte upp i detta därför jag lämnar in en skattebefrielse så jag slipper undan skatten.

Fråga dom hur, och till vad de hade tänkt att använda bilderna, annars är det väldigt svårt att sätta ett pris.

Det jag har sålt har varit min hem kommun, och det är bilder på och från kända byggnader/platser här i stan. Vilka som kan vara intresserade av insektsbilder, hmmm.. det kan väll vara tex ett bokförlag som du säger, eller kanske företaget som säljer makro prylen du har till din kamera.

Albwah skrev:
Det där med skatten kan jag inte så noga, men tjänar du över 17 099:- per år måste du betala skatt, men jag kommer inte upp i detta därför jag lämnar in en skattebefrielse så jag slipper undan skatten.

Fråga dom hur, och till vad de hade tänkt att använda bilderna, annars är det väldigt svårt att sätta ett pris.

Det jag har sålt har varit min hem kommun, och det är bilder på och från kända byggnader/platser här i stan. Vilka som kan vara intresserade av insektsbilder, hmmm.. det kan väll vara tex ett bokförlag som du säger, eller kanske företaget som säljer makro prylen du har till din kamera.
Aha, ok, tack för dina svar :)
Synd inte fler har tips att ge, kanske är för dum fråga vad vet jag.

Jo visst kan bra macron säkert vara bra reklam för hårdvaran också, får testa sälja lite bilder till Japan då ;)

Tack ska du ha iallafall :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar