Annons

Sälja sin bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skallagrimsson

Aktiv medlem
Hej alla glada och mindre glada! :)

Hur ska man gå till väga om vill sälja en bild man tagit? Jag har tagit en extremt fin bild på en trollsända mot grön bakgrund. Finns det tidningar eller samlare som är intresserade av att köpa sånt eller drömmer jag om en utopi?

Snälla ge mig lite tips som kan vara bra att tänka på! Tack...

/Henrik Andersson

Hm.. nää.. det är nog ingen som svarar på detta , nej... konkurrens liksom... men själv har jag gjort en spontanansökan hos ett stort fotoföretag och de sparar mig för ev. framtida uppdrag...? vem vet...aktivitet lönar sig alltid - kom ihåg det!!!

piami skrev:
aktivitet lönar sig alltid - kom ihåg det!!!

Japp så är det nog

Trollslända. The sky is the limit.

Fisketidningar, jakttidningar, SNF egen -tidning, Lokala SNF föreningar- puuh ta en titt i biblioteket i tidskrifthyllan om natur. Det finns en bunt ända ned till tidningen Småbrukaren. Webben ger ännu mer info.

Lokala fiske- jaktaffären. Tänk vad trevligt för den affären om en lokal förmåga kommer och erbjuder en "affisch" och du kan erbjuda att du lägger in en logga och pris på en ny fiskepryl på din bild bara för dem. kräver lite layoutkunskaper dock.

Skogstidningar handlar till 50 % om natur och habitat. Trollsländan är som gjord för ett index om arter vid vatten, ett mycket aktuellt ämne. EX:
Kanske någon ska skriva om vandringshinder kommande nummer, Lätt att kolla i nuvarande nummer

Nå , det får räcka med det. Tänk efter en stund så har du massor. En likadan fråga fanns i förrgår tror jag så kolla den. Frödeberg ger en del tips om hur han tänker.

Nästa steg är lurigare. Hur får man fram bilden till någon redaktör? Jag är ingen redaktör eller inköpare men sitter ändå ibland utsatt för säljare och e-post raderar jag som de flesta direkt, om den ser ut som spam. De som ringer kan lyckas en gång men flera samtal från samma är en pina. Få se nu, det är kanske inte en redaktör utan författare som skriver om trollsländor som ska bearbetas? Tänk kreativt.
Det gäller att förstå organisationer och att känna till vem som gör vad. Att tala med rätt person. Säljare som bara frågar efter chefen, redaktören, inköpare eller liknande gör jättemissar, har jag sett flera gånger. Ibland är det annan personal som leder projekt och inte ens deras chef vet behovet.
Det handlar lite om tajming att komma vid rätt tillfälle också. Du har en trollslända, det är bra. Klart lättare än om du har hundra bilder.

Men börja och sälj så löser det sig med tiden. Se varje tillfälle som du nobbas som en träning, ingen skymf.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar