Annons

Sälja samma bilder till flera?

Produkter
(logga in för att koppla)

camag

Aktiv medlem
Hej
Jag har nyligen fått sålt mina allra första bilder. (Till Norrköpings Tidningar). Antagligen sålde jag dom dessutom för billigt, men det hör inte hit.
Nu kom inte frågan upp denna gången, men det kan vara bra att vara förberedd ifall det skulle råka hända igen:

Om jag skulle vilja sälja samma bilder till flera tidnigar, hur gör jag då?
Skulle jag till exempel ha kunnat sälja bilderna till DN om dom hade varit intresserade?
Eller är bilden såld en gång för alla när den är publicerad i en tidning?
Är det någonting jag borde prata om i ögonblicket när jag säljer bilderna - att dom har rätt att använda dom en gång, men att dom inte köper copyrighten?

Nu tror jag inte att detta kommer att hända så värst många gånger igen, men man vet ju aldrig...

/Catarina

Det beror på vad ni kommit överens om.
Alltid viktigt med ordentliga skrivna avtal!

Om någon önskar ensamrätt på en bild så skall det också kosta mera... Då får du inte sälja bilden vidare under avtalstiden.

CaMa skrev:
Hej
Jag har nyligen fått sålt mina allra första bilder. (Till Norrköpings Tidningar). Antagligen sålde jag dom dessutom för billigt, men det hör inte hit.
Vad var det för bilder?

Om jag skulle vilja sälja samma bilder till flera tidnigar, hur gör jag då?
Skulle jag till exempel ha kunnat sälja bilderna till DN om dom hade varit intresserade?
Ja.
Eller är bilden såld en gång för alla när den är publicerad i en tidning?
Nej.
Är det någonting jag borde prata om i ögonblicket när jag säljer bilderna - att dom har rätt att använda dom en gång, men att dom inte köper copyrighten?
Det gäller alltid, såvida ni inte gör upp om något annat. De köper, som du säger publiceringsrätten en gång. Du får sälja bilden vidare hur du vill. Till en stor morgontidning behövs knappast skrivna avtal om man inte jobbar väldigt mycket åt dem och gör ett specialavtal.
Gör ni inget avtal har du har rätten att sälja till vem du vill.
Å andra sidan kan man se det som en snygg gest från dig att du inte säljer bilden till Folkbladet, alltså konkurrent-tidningen i samma stad, samtidigt. Men det är ju upp till dig.

Tack för snabba svar!

Calle:
Det var bilder på den stora båten Saga Lejon när den angjorde Harstena. Lite tumult uppstod och jag var där och fotograferade av en slump närapå. Bilderna var i Norrköpings Tidnigar den 23:e juli. Den ena på sidan 1, ganska stor.

Era svar gjorde mej klokare - Tack!

/Catarina

Kolla www.blf.se och skaffa deras prislista.

Unik publicering kostar extra. Ibland säljer men exklusivitet i en dag nationellt när det gäller dagspress, men då är de bilder av stort nyhetsvärde - bilder som säljer lösnummer.

Som Calle skriver är det inte populärt att sälja till närmsta konkurrenten, men till en kvällstidning eller tidningar på andra orter är inga problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar