Annons

Sälja saker till sig själv? (eller hjälp med handelsbolag)

Produkter
(logga in för att koppla)

oee

Aktiv medlem
Hej,

Efter många om och men så har jag startat upp ett handelsbolag. Företaget sysslar med olika former av media och journslistik, främst skrivna texter men också en hel del fotografering.

Jag äger sedan länge en ganska skaplig kamerautrustning som jag förut har använt till olika uppdrag och som jag nu använder till företagets jobb. Jag börjar fundera lite på om jag kan sälja min kamera till företaget eller är det så att jag och företaget ändå är samma ekonomiska person så att det inte går? Tanken slog mig ju att det kanske skulle gå att sälja prylarna till företaget och på så sätt få ut pengar utan att betala ut lön till mig själv. Funkar det?
Kan jag "ge bort" kameran till en vän som sedan kan sälja den till företaget?

Mina kunskaper om företagsekonomi är tyvärr inte riktigt vad de borde så jag skulle uppskatta om någon kunde reda ut detta för mig!

//Ola.

Hej!

Ja, det går visst att sälja utrusningen till sin firma. Du behöver inte trixa med att "ge bort" den till någon som säljer den till firman.

Du säljer den till dagens marknadsmässiga pris som din utrustning är värd. Rimligtvis nypris, med ett visst antal procents avskrivning per år.

Viss utrusning följer ju inte en fast värdeminskning, som gamla fina manuella rariteter t.ex. Hur som helst måste du skriva över utrustningen på firman för ett rimligt pris, annars kommer skatteverket misstänka att du använder affären för att plocka ut svarta pengar.

Sedan får nog någon annan berätta exakt hur man gör, men jag har ventlierat den här tanken med folk och har fått förklarat för mig att det är fullt möjligt.

/Jens

Det låter bra det!

Ett korrekt pris ska det självklart vara, jag är inte ute efter att fuska till mig en massa svarta pengar, samtidigt gör det ju inget om man skulle få några kronor som man slipper en massa skatt på...

ANNONS