Annons

Sälja orginalupplöst bildfil portträtt, pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

niclaslind

Aktiv medlem
Porträttplåtade några kunder i studio på uppdrag, blev bra bilder och nu har kunden gjort förfrågan om att köpa bilderna digitalt; i orginalupplösning.

Vad är ett vanligt pris för detta? Det gäller endast privat bruk.
Bilderna är mellan 12 till 7mp (beskärning).

Satte pris på förstoringar, utskrivna:
30x40 250kr inkl moms
50x70 450kr inkl moms


Är 600kr inkl moms för den orginalupplösta filen en skälig summa? Hur mycket skulle ni ta? Det är vanliga porträttbilder i studiomiljö med en del efterredigering.

Tacksam för svar.
 
Det hoppas inte jag heller, det skulle vara riktigt klantigt, omständigt för köparen och helt onödigt. Skulle du själv vilja köpa en rå bildfil när du anlitat någon för att ta ett fint porträtt, Daniel?
 
"endast för privat bruk" innefattar i mångas huvuden numera facebook och bloggar... Tänk på det.

Är det inte privatbruk att använda sin köpta bild på sin facebook, sin blogg etc? Eller menar du att köparen ska dra ned persiennerna och dra ut nätverkskabeln innan han tittar på sin köpta bild på datorskärmen?, så det absolut inte finns någon risk att någon annan ser den? :)
 
Det hoppas inte jag heller, det skulle vara riktigt klantigt, omständigt för köparen och helt onödigt. Skulle du själv vilja köpa en rå bildfil när du anlitat någon för att ta ett fint porträtt, Daniel?

Nej inte jag, men jag hört flera skräckhistorier där stackare har sålt rå-filer.. Usch..
 
Är det inte privatbruk att använda sin köpta bild på sin facebook, sin blogg etc? Eller menar du att köparen ska dra ned persiennerna och dra ut nätverkskabeln innan han tittar på sin köpta bild på datorskärmen?, så det absolut inte finns någon risk att någon annan ser den? :)

Du, jag är upphovsrättstvivlare av princip och hyllar creative commons som det härligaste påfund på länge ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.