ANNONS
Annons

Sälja nyhetsbilder? Bästa sättet att gå tillväga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har vid 2 eller 3 tillfällen lyckats sälja "nyhetsbilder" (till t.ex. DN och Aftonbladet), inga speciella bilder mest "turen" att lyckas vara på plats vid rätt tillfälle. (trafikolycka, brand m.m.)

Såg igår en trafikolycka (eller räddningsarbetet ifrån den). Tog mig till en stratigiskt bra (och självklart säker plats så jag inte var i vägen) och tog ett par bilder.
Mailade dessa till "alla" tidningar (Aftonbladet, Expressen, DN, Metro, SVD, Nacka Värmdöposten (det var på Värmdö)).

Den enda som gav svar var Expressen, och just Expressen hamnade i ett eget mail. (Dock blev det ingen publicering, men de svarade iallafall!) Kan det vara så att när de ser att jag skickat det till fler mottagare struntar de i det?
Bättre att lägga alla i ett eget mail (eller köra BCC) till varje mottagare?

Ena gången jag lyckades sälja bilder så MMS:ade jag en bild. (Blev dock en av de "riktiga" bilderna som blev publicerad då som jag mailade senare). Bättre att alltid dra iväg ett MMS? Ger juh en mer "direkt" approach?

Tankar, idéer, tips etc?

/Jocce

Jag mailar till respektive tidning, väntar några minuter och ringer upp tidningens bildchef (eller liknande) om det är oplanerade leveranser av bilder...
Den jag ringer till kollar bilden medans jag pratar med dom, där jag i mailet varit tydlig på vad jag vill ha betalt.

Kul att Expressen svarade dig, det är sällan som dom svarar på mina mail, jag har nog skickat dåliga bilder... :)

Dock när jag ringer upp är dom alltid väldigt trevlig. DN får pris för absolut trevligaste medarbetare.

MMS har jag aldrig skickat till en tidning, å andra sidan är vi ju alla uppkopplade i stort sett hela tiden, fantastisk värld det här...

/Erik

Maila inte till flera i samma mail! Aldrig! Dels kan mailet komma att stoppas av ett spamfiltre, dels vill varje tidning vara ensam om bilden om möjligt, vilket gör den mindre intressant om den erbjuds fler i samma mail.
Skicka till en tdining i taget och ring upp. Inget napp - ta nästa tidning. Jobbigare men troligen effektivare.

Har vid 2 eller 3 tillfällen lyckats sälja "nyhetsbilder" (till t.ex. DN och Aftonbladet), inga speciella bilder mest "turen" att lyckas vara på plats vid rätt tillfälle. (trafikolycka, brand m.m.)

Såg igår en trafikolycka (eller räddningsarbetet ifrån den). Tog mig till en stratigiskt bra (och självklart säker plats så jag inte var i vägen) och tog ett par bilder.
Mailade dessa till "alla" tidningar (Aftonbladet, Expressen, DN, Metro, SVD, Nacka Värmdöposten (det var på Värmdö)).

Den enda som gav svar var Expressen, och just Expressen hamnade i ett eget mail. (Dock blev det ingen publicering, men de svarade iallafall!) Kan det vara så att när de ser att jag skickat det till fler mottagare struntar de i det?
Bättre att lägga alla i ett eget mail (eller köra BCC) till varje mottagare?

Ena gången jag lyckades sälja bilder så MMS:ade jag en bild. (Blev dock en av de "riktiga" bilderna som blev publicerad då som jag mailade senare). Bättre att alltid dra iväg ett MMS? Ger juh en mer "direkt" approach?

Tankar, idéer, tips etc?

/Jocce

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar