ANNONS
Annons

Sälja låghöjdsbilder i .jpg

Produkter
(logga in för att koppla)

vonD

Aktiv medlem
Hej,

Sedan några år jobbar jag som flygfotograf (från marken) med heliumballong som åker upp med kameran till ca 200m. Efter att mest fotade för fast.mäklare vill jag utöka med arkiv- /byråförsäljning, med allehanda motiv uppifrån. Min poäng är att jag kan komma nära motivet uppifrån.

Min fundering gäller främst kvalitén, då pga vikt använder jag en 7Mp kompaktkamera (Canon Ixus) som lagrar filen som.jpg i ca 3-4 Mb storlek. Hur långt kommer man med såna preferenser? Finns det bildbyråer som nöjer sig med såna (sämre) kvalitéer? Kan/får man interpolera upp bilden till större Mb storlek?

Den andra funderingen gäller om man ska välja att sälja i egen regi (Imagedesk tex) eller att få in en fot någonstans? Om det nu går att få in en fot med den prestandan min kamera erbjuder vill säga.
I detta fall är nog en internationell byrå att föredra, då bilderna är gränslösa?

Ev. tips på byråer som är nischade mot flygfoto och där kvalitén är inte så avgörande kanske? Eller byta upp mot en sigma dp-1 kanske att föredra för att höja kvalitén?

Tacksam för all tips och råd!

Jag har ingen stor erfarenhet av bildbyråer men jag tror att man i alla fall måste ha en systemkamera för att bildkvaliten ska vara tillräcklig, på minst 6mp kanske 8mp. På en kompakt kamera faller bildkvaliten ganska rejält och det funkar nog inte alls för de flesta bildbyråer skulle jag tro. Imagedesk är ju en bra lösning om du kan marknadsföra sidan, men du får ju då göra klart på sidan vilken kamera du använder till att ta dina bilder med. Det beror ju på vilken typ av kunder du skulle ha också, det kan ju mycket väl räcka med bilderna från en kompakt för webbvisning eller mindre utskrifter. Det är nog ingen bra idé att interpolera bilderna från en sådan kamera heller de klarar nog inte av det så bra.

en del canon kompakter med digic II och digic III processorer kan använda ett alternativt firmware och få nya funktioner som är mjukvarumässigt strypta men som processorn har stöd för. kolla in projektets hemsida:
http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK
vet inte hur mycket bättre bildkvalité man kan få ut av raw-filer i kompakter, men det kanske kan vara värt att testa :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar