ANNONS
Annons

Sälja kamera - hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

LO_Stefan

Ny medlem
Så... Då var det dags att lätta på fotoväskan på grund av ett nytillskott.

I mitt fall så ska jag sälja en Minolta Dynax9 med 50mm, 28-100mm, 75-300mm, blixt 3500xi, vertikalgrepp vcd9.

I mina ögon sett så finns det några grundproblem.

Var ska man annonsera?
-ingen mening med en annons som ingen läser t.ex.

Hur mycket ska man begära?
-Att man inte får ut det man betalat i nypris tycker jag att alla borde vara klara över, men hur beräknar man ett vettigt begagnatpris egentligen...

Ska man skicka grejorna?
-Risken finns ju att ingen löser ut dem från posten. Då sitter man där med osåld utrustning plus en tunnare plånbok pga. fraktkostnad.

Finns det någon som har tips och idéer när det gäller att sälja grejor?
-Skriv ett par rader vettja´
Mvh:
Stefan Gradin

Så hemskt svårt är det ju inte...

- annonser: Fotosidan, Cyberbörsen, Blocket.se, DN (Koll), osv osv.

- pris: titta på andra annonser och hos fotohandlare så får du snart en uppfattning om var priset bör ligga

- skicka: tja, antingen gör man eller inte. Gör man det inte minskar man sannolikt den tänkbara kundkretsen kraftigt (beroende på va man bor).

Man kan faktiskt begära betalt i förskott innan man skickar grejorna, många går med på det.

"Så hemskt svårt är det ju inte..."
-Nä tjenare...

Tänkte väl iofs. mer om det var någon som visste om någon "begagnatprislista" eller så.
Men jag är tacksam för all hjälp.

Jag har ännu inte hittat en enda annons med en begagnad Dynax9:a på de platser som du föreslog.

Utan andra annonser att utgå ifrån så kvarstår problemet.

Bor man som jag i Norrlands inland så får man nog räkna med att skicka, tänkte väl mest på om man kan kräva den som skulle ha tagit emot grejorna på frakten på något sätt..

Sedan vet jag inte... Iofs. så har väl priserna på min utrustning sjunkit avsevärt på sistonde... Men jag skulle då inte betala så mycket pengar i förskott till någon som jag aldrig har träffat...

Vad värdet kan vara vet jag inte, men du kan ju testa att sälja den på Tradera? Där verkar det inte vara några problem med att få folk att betala i förväg. Sätt ut ett skäligt minipris dock...

/Micha

LO_Stefan skrev:
Bor man som jag i Norrlands inland så får man nog räkna med att skicka, tänkte väl mest på om man kan kräva den som skulle ha tagit emot grejorna på frakten på något sätt..

Sedan vet jag inte... Iofs. så har väl priserna på min utrustning sjunkit avsevärt på sistonde... Men jag skulle då inte betala så mycket pengar i förskott till någon som jag aldrig har träffat...
Det är ju ett dilemma att man inte kan skicka saker mot postförskott utan att ha postgirokonto. Jag har personligen alltid krävt förskottsbetalning och det har gått för sig för det mesta, men det känns inte som ett helt trevligt sätt att göra affärer på. Ett alternativ skulle väl kunna vara att låta affären föregås av ett skriftligt avtal per post, men det gör ju att det tar lite längre tid.

Har du kollat med Bussgods förresten? De är ju väl representerade i Norrland. De har ju också en efterkravstjänst, den kanske inte kräver postgiro?

Att köparen betalar frakten är nog gängse norm.

Vad gäller prissättning så får du väl börja med vad du tycker grejerna är värda. Får du då inga svar är det ju bara att annonsera om med sänkt pris.

För övrigt är det riktigt trögt att sälja filmhus nu. Det tog mig nästan ett halvår att sälja de två Nikonhus jag hade över.

Blocket har en tjänst där köparen sätter in pengar till blocket, skickar ett meddelande till säljaren att pengarna finns, säljaren skickar varan, och när köparen meddelar att han/hon fått varan så släpper blocket pengarna till säljaren. Det kostar en liten slant naturligtvis, men det är ju mycket säkert för bägge parter.

Blocket har för övrigt fungerat bra för mig att sälja saker på, har nu senast avyttrat en GPS och en vidvinkelzoom med gott resultat. För tillfället har jag en ricoh GR1s utannonserad där, och även om intresset för den varit något mindre, så har det ändå nappat. Hoppas göra upp nu under helgen eller början av veckan om allt går väl.

LO_Stefan skrev:
Var ska man annonsera?

Jag brukar använda Tradera, en auktionssite.

LO_Stefan skrev:
Hur mycket ska man begära?

Fördelen med en auktionssite är att du kan sätta ett utgångsbud, och sedan ett reservationspris, och sedan låter det sköta sig själv :) Ibland har jag fått mycket mer än vad jag trodde från början.

LO_Stefan skrev:
Ska man skicka grejorna?

Jag brukar ta betalt i förväg när jag skickar grejorna.

-- Nicke

jimh skrev:
Det är ju ett dilemma att man inte kan skicka saker mot postförskott utan att ha postgirokonto.
Jag har aldrig förstått finessen med postförskott som köpare . Man betalar, öppnar paketet och konstaterar att däri lgger en tegelsten. Tar posten tillbaka tegelstenen och ger dig pengarna åter? Knappast och då kan man ju lika gärna föra över pengar via banken och slippa postförskottsavgiften eftersom det ändå är köparen som tar risken.

Man kan ju å andra sidan öppna paketet vid uthämtningsstället och då få (minst) ett vittne på att det faktiskt låg en tegelsten och inget annat i paketet.

Är det långt bort så skickar jag kameran så får köparen titta på den o betala om han tycker den svarar mot förväntningarna... annars skickar han väl tillbaks den antar jag... har funkat bra hittills.

Har iofs bara sålt min Dimage 7 den vägen, mina tidigare kameror rycktes ur händerna på mej bara jag andades om att jag skulle byta gluttsnäppa. Nya tider nu...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar