ANNONS
Annons

Sälja foton

Produkter
(logga in för att koppla)

Ratatoskr

Aktiv medlem
Hej,

Är det någon som vet om det finns bildbyrå (engelska/svenska/spanska) som ger än möjlighet att begränsa vilka köpare som får tillgång till ens foton?

För mig är alltid den moraliska aspekten viktigare än de pengar jag kan käna på mina foton.

Till.ex.:
Jag vill inte sälja bilder på djur till jakt tidningar el dyl.
Jag vill inte sälja natufoton till representanter inom oljeindustrin.

Dessa är ett par av exempel på restriktioner som jag vill tillämpa.

Jag fotar endas natur och djur. Vissa företag, organisationer och publikationer är sådanna källor som jag inte vill förknippas med eller ta emot pengar ifrån.

Vad sägs om Getty, ger de möjlighet till att begränsa på detta sätt?
Några andra?

Tack,
Mats

Hej,

Är det någon som vet om det finns bildbyrå (engelska/svenska/spanska) som ger än möjlighet att begränsa vilka köpare som får tillgång till ens foton?

För mig är alltid den moraliska aspekten viktigare än de pengar jag kan käna på mina foton.

Till.ex.:

Jag fotar endas natur och djur. Vissa företag, organisationer och publikationer är sådanna källor som jag inte vill förknippas med eller ta emot pengar ifrån.

Några andra?

Tack,
Mats

Intressant och relevant fråga.

Jag har aldrig hört eller sett något sådant och av tystnaden här verkar det i allfall inte vanligt.

Getty och de företagen i den sfären har ingen sådan funktion. Köparna är oftast reklambyråer och din restriktion skulle i så fall gälla slutkunden. Knepigt att upprätthålla en sådan regel och definitivt ingen konkurrensfördel för dig. De flesta fotografer brukar försöka maximera exponeringen mot kund, inte begränsa, det är så låg lönsamhet ändå utan att ha restriktioner. Kunderna kommer helt enkelt köpa andra bilder. De flesta bildbyråer försöker göra det så enkelt för köparen som möjligt, det här är ett steg i motsatt riktning.

Tror din enda möjlighet är att sälja på egen hand. Inte så svårt men svårt att nå dina kunder.

Jag är medlem i en bildbyrå, www.azote.se och när jag taggar mina bilder där och ska ange om jag har modellrelease eller inte har jag möjligheten att välja: "Modellrelease saknas. Kontakta azote för att undersöka möjligheterna till kommersiell användning"

Kan alltså tolkas som "ett mellanting" mellan full modellrelease och ingen modellrelease. Jag har tillämpat det på några av mina bilder eftersom en av de personer som finns på några av mina bilder inte vill figurera med sitt ansikte i vilka sammanhang som helst.

Har ingen aning om hur det funkar på andra byråer, och inte heller om en eventuell bildköpare orkar ta en sån kontakt eller om han/hon bara klickar vidare till nästa...

Jag är medlem i en bildbyrå, www.azote.se och när jag taggar mina bilder där och ska ange om jag har modellrelease eller inte har jag möjligheten att välja: "Modellrelease saknas. Kontakta azote för att undersöka möjligheterna till kommersiell användning"

Kan alltså tolkas som "ett mellanting" mellan full modellrelease och ingen modellrelease. Jag har tillämpat det på några av mina bilder eftersom en av de personer som finns på några av mina bilder inte vill figurera med sitt ansikte i vilka sammanhang som helst.

Har ingen aning om hur det funkar på andra byråer, och inte heller om en eventuell bildköpare orkar ta en sån kontakt eller om han/hon bara klickar vidare till nästa...

Det där räcker inte alls för att stoppa publicering i tex en jakttidning eftersom tidningar inte kräver model/property release.

Inte realistiskt

Hej,

Till.ex.:

Några andra?

Tack,
Mats

Jag kan förstå inställningen att man inte vill ställa upp vad som helst men om man har som idé att kommersialisera sin fotografering så bör man också ställa upp på vanliga marknadsekonomiska villkor. Annars blir det bara krångel för kunden.

Och man vill nå framgång i något så är det nog viktigare att tala om vad man vill än vad man inte vill, det gäller väl också fotografering?

Om man vill ägna sig åt "idealistisk" fotografering, baserat på ens personliga värderingar, så tror jag att man får svårt att hävda sig på marknaden. Däremot kvarstår ju möjligheten att fortsätta fotografera ideellt och kanske skänka bort bilder till den typen av sammanhang man känner för personligen.

Tack för svaren.
Jag var orolig när jag såg att svar hade kommit in, genom min mail, då jag på en viss annan foto site, en av de största i världen, bara fått idioter som svarat om naivitet och acceptera verkligheten och att det gör ingen skillnad att jag skulle stoppa oljebolag att köpa mina bilder. Massa skitsnack som först o främst är irrelevant då jag bad om hjälp med det jag frågat om. Några svar på frågorna har jag inte fått, men massor av spydigheter.
Jag visste inte att så många var så indoktrinerade av samhällets hjärntvätt. Hade jag vetat det hade jag inte skickat ut förfrågan om detta. Men jag är van att ta skit så det är OK ändå.

Det verkar som här i Sverige är folk lite intelligentare och mer sansade. Tack för det ni som svarat.

Tack iSolen.se för ditt inlägg.
Ja, det kan mycket väl vara så att enda utvägen för mig är att sälja på egen hand. Jag har fått svar på ett naturfotograf forum där det var en till som försökt med samma som mig och faktiskt fått hjälp av sin bildbyrå att sortera kunderna i så stor utsträckning dom kunde, vilket jag tycker var en fantastisk support hon får av dom. Som du påpekar så kunde dom inte alltid sortera då det också ibland var mellanhänder som köpte åt slutkunden. Hon donerade en viss procent av sina intäkter för att gottgöra eventuella intäkter från icke önskvärda källor. De flesta bilderna verkade hamna "rätt" allafall, enligt henne.

Som med det mesta här i världen så måste någon/några få börja och ställa krav och därefter växer det och till slut märker marknaden förtjänsterna som finns där och tillämpar lösningar för det. Jag får hålla ut med mina krav, liksom ett antal andra. Jag tror dessa krav kommer växa med tiden.

Tack Graylingman för din information. Det kan allafall ge mig nya synvinklar på detta.

S-Ekengren:
Visst har du rätt, men som jag skrev så betyder inte pengar mycket för mig.
Jag har, som du kanske förstått, inget intresse av att komersiallisera mitt fotande. Jag fotar för att det är kul men kan några av mina foton ge några slantar så gör inte det något. Kan dom göra nytta för goda ändamål så än bättre och då skänker jag dom gärna. Jag klarar mig på den minimilön jag har och är nöjd. Moral och ideella värderingar är drivkraften i mitt liv.
Jag håller också med om att ideella värdering gör det svårt att hävda sig i sitt yrke, men det går i vissa branscher som min, miljö och naturvård. Vi på Greenpeace har ett antal världskända fotografer som är väldigt idealistiska och skänker sin tid åt oss och andra organisationer.
Men, som jag skrev ovan så förändras marknader genom krav från konsumenter och vi är på så sätt "konsumenter" i bildbyråernas ögon. Det kan mycket väl dyka upp en nischad bildbyrå för sådana som mig.

Tacka alla för viljan att hjälpa, och för att jag slapp spydigheter och okunskap.
Ha en härlig sommar !! :)

Det där räcker inte alls för att stoppa publicering i tex en jakttidning eftersom tidningar inte kräver model/property release.

Förvisso inte, så det var ju i och för sig inte något riktigt svar på frågan, men min kompis slipper i alla fall göra reklam för vad som helst. Eller hur?

Du kanske kan vara din egen bildbyrå. Lägg de flesta bilderna på din hemsida och sälj bara till kunder du kan acceptera. Några bilder kan du använda för att locka folk till din hemsida, de kan ligga på "vanliga" bildbyråer, med viss risk för "missbruk".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar