Annons

Sälja ett Canon EF 50/1,0 L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan71

Medlem
Jag har råkat komma över en liten raritet, har jag förstått: ett Canon EF 50/1.0L USM i nyskick. Jag tror nog att jag ska försöka sälja denna pjäs men jag undrar lite hur jag ska lägga upp detta. Jag kan tänka mig att en auktion skulle vara bästa sättet. Är det någon som har tips om en bra auktionsfirma som helst når ut internationellt? Har någon en idé om ett realistiskt pris här i Sverige så skulle jag också vara tacksam. Jag har sett ett ute på E-bay för 6 000 USD men det kan ju vara önsketänkande...

Jag har råkat komma över en liten raritet, har jag förstått: ett Canon EF 50/1.0L USM i nyskick. Jag tror nog att jag ska försöka sälja denna pjäs men jag undrar lite hur jag ska lägga upp detta. Jag kan tänka mig att en auktion skulle vara bästa sättet. Är det någon som har tips om en bra auktionsfirma som helst når ut internationellt? Har någon en idé om ett realistiskt pris här i Sverige så skulle jag också vara tacksam. Jag har sett ett ute på E-bay för 6 000 USD men det kan ju vara önsketänkande...

Jag personligen hade lagt ut den dyrt på eBay för det kostar ju inget att ha annonsen ute och köper någon så kan du vara nöjd ;)
Finns säkert många som kan tänka sig betala överpris för en sådan pjäs :)

Det fanns ett sådant till salu här på Fotosidan för några månader sen. Jag har för mig att säljaren ville ha runt 20000 kr för det, men jag vet inte vad försäljningspriset blev eftersom det inte var jag som köpte det.

Lådan? Inte pappasken som Canons objektiv normalt levereras i? Om det är den, så undrar jag hur en pappask kan vara värd mer än några kronor.

Ja, jag kanske ska försöka mig på e-bay men jag har lite trista erfarenheter av att sälja på nätet... men det kanske ändå är det bästa. Nyskick är det men pappasken finns inte med, tyvärr. Å andra sidan kanske det kan komma till användning - det kan ju både vara roligt och praktiskt att ha det kvar men för en 20-25 kan man ju köpa mycket annat roligt, som en 5D mk II som "komplement" till min 7D!

Eftersom det är något av en raritet som det sägs kan priserna vara väldigt individuella.

Hade jag haft händerna på ett hade jag sparat det tills dess att "rätt" köpare visar sig. Det dyker upp personer här och var ibland som söker den, nappar man snabbt då (och kan försäkra om att man är seriös) så ska det inte vara några problem att få ett bra pris.

Så jag hade #1 kollat igenom forum, personer som söker gluggen är ofta lika ovetande om prisbild osv eftersom det som sagt är ganska individuellt vid rariteter. #2 Kollat köpesannonser, anledningen att jag inte gör detta först är att risken/chansen är förhållandevis liten att någon bara lägger ut en annons som verkligen är intresserad/tänker betala. #3 Hört runt i bekantskapskretsen, umgås du med personer som har intresse av fotografi kanske de vet någon som kan vara intresserad.

Det kan ta lång tid att hitta "rätt", men om du kan tänkta dig att skicka runt gluggen så finns det internationella forum för fotografi där det förmodligen kan gå mycket fortare än om man håller sig endast inom Sverige.

Lägg ut den här på FS först. För någonstans mellan 2-25.000:- Ta bra bilder som illustrerar skicket och var beredd på att skicka inom Sverige. Jag garanterar att du får den såld.

Jag kommer också ihåg den andra 50 1.0 som låg ute här, har för mig att det var förra året, den gick hyffsat fort. Jag lovar att den är mer lättsåld än ett Canon 50 1.4 :)

Jag skulle valt E-Bay som sista utpost.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto