Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sälja enstaka bilder (skattefråga mm)

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
Förstår att ni är jäkligt less på dessa frågor men läser och läser och hittar inget som jag tycker stämmer in på min situation.

Fotar en del och har nu planer på att kontakta tex turistbyrån ect (lokalt) och höra om dom eventuellt kan vara intresserade av att köpa några bilder..

Hur går man till väga om man inte är egenföretagare igentligen? Tänker mest på skatt och andra ev utgifter mm...

Om dom tycker sånt vissa av mina bilder kan vara intressanta så handlar det förmodligen inte om några stora pengar utan max någon tusing skulle jag tro.

Såg att någon rekommenderade http://frilansfinans.se
kollade lite på det men det verkar lite mysko...

aja... kan någon rekommendera vad jag ska ta mig till? ev länka mig till rätt tråd ect.

o den där prislistan som alla snackar om... vart får man tag på den? kan vara bra att veta vad man ska ta betallt för en bild med.

Tacksam för alla svar ni kan ge mig...

/S

Hobbyverksamhet

Sök i forum på hobbyverksamhet. Du kan dra in upp emot (tror jag det är) 30000 kr. Säg att du deklarerar enligt hobbyverksamhet på fakturan (och för säkerhets skull muntligt) du lämanar till dem så ska de inte dra skatt eller egenavgifter. När året är slut deklarerar du på särskild lapp där du tar upp inkomst och utgifter (kamera, objektiv, resor). På så sätt slipper du i ditt fall betala någon skatt på intäkterna eftersom du kvittar dem mot utgifter. På skatteverkets hemsida kan du läsa mer. Här

Okey om man tror att det bara kan handla om kanske MAX MAX 3-5000 på ett år eller nått kan man be företaget ta ut skatten avgifterna mm (brukar dom kunna göra det) så man slipper... känns lite jobbigt att deklarera massa extra bara för att man sålt bilder för kanske 1000kr

Kan man använda sig av de där frilandfinans för det? lät som om dom tog bort alla sånna avgifter mm...
dock hittade jag ingenstans hur dom tjänar sina pengar... tar dom ut en % sats på det man säljer för eller hur funkar det?

Såg nått om att den räknade om summan... typ netto priset du ska ha x2.1 eller nått... chansar att de är där dom tjänar pegarna då skatten mm inte är sö hög.

Inte krångligt

Det är inte särskilt krångligt att deklarera för hobbyverksamhet. I princip är det bara en blankett du behöver fylla i. Samt att ha kvitton i en pärm som du kan hänvisa till. Skulle tro att det tar en halvtimme och under den halvtimmen fördubblar du dina intäkter! Säljer du för 3000 kr får du behålla rubbet istället för att hälften försvinner.

aja okey så det är ingenting man behöver göra nu innan alltså? utan man kan sälja bilderna och sen gör man bara deklarationen i slutet av året... (sparar kvitton på köp man gjort själv samt för det man sålt)

Måsste man säga detta till personerna man säljer bilderna till?

precis

Se bra till att du skickar en faktura eller räkning på bilderna som du sparar en kopia på till dig själv. Sedan deklarerar du nästa vår. På så sätt säljer du en produkt (bilderna) till företaget/kommunen och behöver inte blanda in arbetad tid, arbetsgivaravgifter och skatt mm. Bara att skriva x antal bilder a y kronor - summa. samt uppgifter som adress telnr och till vilket konto betalningen ska ske. Inget konstigt alls. Uppger du inte när betalningen ska ske brukar praxis vara att betalning sker inom 30 dagar.

Hmm en annan fråga med om du orkar svara :D
om man ska skicka faktura... kan man göra sånt om man inte är företagare själv? eller samma där ska man använda sig av tex den sidan jag pratade om innan...

säljer jag lokalt lär jag väll behöva skicka faktura med då det är svårt att få ett "ok" kvitto annars.

(så länge dom inte vill betala svart ;p)

japp

det går bra att skicka en räkning/faktura som privatperson. Det finns färdiga mallar att hämta på nätet. t.ex Här

Tänk på att du inte behöver fylla i rutan med moms som privatperson.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar