Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja en jpg till bekant

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Rättare sagt så vill hon ha 10 av mina bilder för egen utskrift och frågar efter pris.

Jag har ofta följt diskussionerna kring prisfrågor men känne rmig ändå vilsen. Jag har ju inga kommersiella intressen egentligen, men visst är det kul med en extrapeng.
Nu skulle jag ju sälja varken en utskrift eller en högupplöst raw-fil. Och det är ingen anonym främmande kund. Lite snäll får man vara.

Vad ska ja utgå ifrån i ett sådant läge? Några tips?

Rättare sagt så vill hon ha 10 av mina bilder för egen utskrift och frågar efter pris.

Jag har ofta följt diskussionerna kring prisfrågor men känne rmig ändå vilsen. Jag har ju inga kommersiella intressen egentligen, men visst är det kul med en extrapeng.
Nu skulle jag ju sälja varken en utskrift eller en högupplöst raw-fil. Och det är ingen anonym främmande kund. Lite snäll får man vara.

Vad ska ja utgå ifrån i ett sådant läge? Några tips?

Om du tar betalt av en vän eller bekant riskerar du att sätta dig själv i en dålig situation. Om du inte är beroende av foto för din inkomst skulle jag skänka bilderna. Det blir lite känsligare när foto är ens levebröd och ofta får man frågan, äh, du kan väl ta lite bilder och skicka dem till mig". Det enda jag gör gratis är till mina närmaste. Om du ändå VILL ha betalt känns det lättare att själv fixa förstoringar, på så vis har du haft en utgift som du vill ha tillbaka, plus ett visst påslag såklart. Då har du maskerat din prislapp.

Jag skulle inte ta betalt. Jag gör det mesta gratis åt mina kompisar då foto inte är mitt levebröd.
Blir jag dock tillfrågad av en kompis att fotografera deras bröllop men inte är bjuden så tar jag ju klart betalt.
Nu frågade en kompis mig (fotokollega) ifall jag kunde ta dopbilder i hans ställe då han skulle vara fadder åt sin systerson. I detta fall var jag heller inte bjuden och det är en kompis släkt/vänner och då tar jag betalt.
Vänner bör man inte ta betalt för i mitt läge och heller inte i ditt. Kan ju komma en dag då du behöver en tjänst av någon av dina vänner.

/stefan

Riktiga vänner är vi inte, utan bekanta, och hon erbjöd att betala något.
Jag ber kanske henne att föreslå något som känns ok för henne.

Jag har också fått frågan, från en person jag inte kände så väl men gick en kurs tillsammans med, om hon fick köpa några av mina bilder. Bilderna var också från kursen. Jag tog inget betalt, kanske just för att jag inte kunde komma fram till ett pris.

Ett lågt pris hade känts fånigt för att jag lika gärna kunde ge bort dem, ett högt pris hade känts fånigt för att det var dokumentära snarare än artistiska bilder. Hade det varit en unik bild som jag kände att den efterfrågades på grund av bildens egna kvaliteter kunde jag nog ha tagit emot pengar, men då hade jag också velat sköta utskriften och leverera en färdig tavla.

Det senare har jag också gjort (fast motivet var ett annat), då var det till en närmare bekant och jag tog bara betalt för mina egna kostnader för utskriften.

Vad jag ville säga med det var nog vad de andra redan har sagt - vänner (eller bekanta) gör jag gärna glada istället för att tjäna pengar på.

Sällar mig till givna kommentarer. Var generös. Upphovsrätten äger du under alla förhållanden.
//Per

Jag skulle inte ta betalt. Jag gör det mesta gratis åt mina kompisar då foto inte är mitt levebröd.
Blir jag dock tillfrågad av en kompis att fotografera deras bröllop men inte är bjuden så tar jag ju klart betalt.
Nu frågade en kompis mig (fotokollega) ifall jag kunde ta dopbilder i hans ställe då han skulle vara fadder åt sin systerson. I detta fall var jag heller inte bjuden och det är en kompis släkt/vänner och då tar jag betalt.
Vänner bör man inte ta betalt för i mitt läge och heller inte i ditt. Kan ju komma en dag då du behöver en tjänst av någon av dina vänner.
bra kompis som inte bjuder dig på bröllopet ;)

Riktiga vänner är vi inte, utan bekanta, och hon erbjöd att betala något.
Jag ber kanske henne att föreslå något som känns ok för henne.

Såklart du ska ta betalt

Jag ska fota en gammal kollega (bekant) inom kort och det innebär fotosession 1 timma och någon timme i retouchen, skulle inte offra min fritid utan att få betalt.

Sen hur mycket du ska ta betalt är upp till dig, men fråga hur mycket hon är villig att betala?

Om hon inte har en aning, säg en tusenlapp (100SEK/bild är lågt pris för bra konst på väggen hemma)

Om din bekant skall använda bildern för privat bruk skulle jag skänka bort bilderna.

Har din bekant "hyfs och vett" kanske hon kommer förbi med några vinflaskor eller någon annan liten present som tack för hjälpen. Den "betalningsmodell" som funkar bäst i högskattelandet Sverige! :)

Om hon skall använda bilderna i något kommersiellt syfte, ja då skulle jag ta betalt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar