Annons

Sälja eller behålla?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag har i dagarna gått å beställt mig en Eos 5D, en för mig mkt efterlängtad kamera :)

Det jag nu funderar över är hur jag skall göra med min andra digitala kamera; eos 300D. Skall jag behålla den eller sälja den?

Sälja den var ju förståss första tanken, men sedan tänkte jag att jag får förmodligen så pass lite pengar för den att det inte är ngn mening, trots att kameran bara gått 5500 bilder och fortfarande har tre månaders garanti kvar.

Ja, jag kan ju då ha kvar den som "andrahus", men tanken på att släpa runt på ytterligare en kamera i kameraväskan avskräcker, jag vill ju ha med min analoga Eos 5 också..å då blir det trångt i väskan :)

Förmodligen blir den då bara liggande på hyllan i studion då ingen annan i familjekretsen är intresserad av att använda den...

Fanken, detta är inte lätt, man vill ju inte skänka bort grejorna, men samtidigt är det ju synd om de inte används också....hur hade ni gjort?


/Catherine - rådvill
 
Sälj och köp objektiv eller nått annat nyttigt för pengarna.

Om du behåller den kan du lika gärna ha den kvar hemma. Det är bara om din Eos 5D pajjar som du kommer att vilja använda den.

Jag har kvar min ena Eos 1V HS, men då är värdefallet över 15 000 och dessutom har jag frysen full med film.

Man får acceptera större värdefall på digitala systemkameror och istället glädjas åt de låga driftskostnaderna.
 
Ja jag har varit inne på tanken att köpa optik för pengarna (även om pengarna man får för 300D knappast räcker långt), det är ju isf ngn skarp vidvinkel som hägrar...

Jag får se hur det känns när den nya kameran anländer, men förmodligen lägger jag nog ut en annons.

Vad kan man tänkas begära rimligen...hus, grepp och kitoptik? ....4000? ....mindre?
 
Ok, tack så mkt!

Jag får se hur jag gör då, men det lutar nog åt försäljning iaf . Skulle man kunna få 5000 så vore man väldigt nöjd iaf :)
 
-Catherine- skrev:
Skall jag behålla den eller sälja den?

/Catherine - rådvill

Om du bara får skambud, kan du ju behålla den. Om inte annat för dom tillfällena då du inte vill ta med dig din nya, fina (och värdefulla), nya kamera.

Lycka till med 5D'n

mvh
/OD1N
 
Tack Lasse!

Jag har inte fått min nya kamera än, men enligt butiken så är den på väg inom kort :)

Ja, skambud säljer jag den inte för, då behåller jag den hellre. Kanske kan ungarna vilja ha den såmåningom

?
 
Jag behöll min 10D när 5an kom. Tänkte att jag kunde ha den med i väskan på jobb ifall 5an skulle lägga av eller något. backup är bra :D
 
PatrikAdolfsson skrev:
Jag behöll min 10D när 5an kom. Tänkte att jag kunde ha den med i väskan på jobb ifall 5an skulle lägga av eller något. backup är bra :D

Jo, det är sant, backup är bra :)
Men jag har alltid min analoga 5:a med mig eftersom jag gillar film. Och jag måste begränsa mig, jag orkar knappt bära väskan längre :)
 
Jorek skrev:
Begärda priser på Blocket ligger mellan 5-7000, det verkar som folk betalar det också. Sälj!

Ja, jag har sett de priserna också...men frågan är ju då om det är fantasisummor från säljarna och om de verkligen får grejerna sålda till de priserna också?
Jag betalade ju 7000 för kameran ny :) Visserligen utan grepp, men ändå...får jag 5000 så är jag nöjd :)
 
-Catherine- skrev:
Jo, det är sant, backup är bra :)
Men jag har alltid min analoga 5:a med mig eftersom jag gillar film. Och jag måste begränsa mig, jag orkar knappt bära väskan längre :)

Haha Håller med.. Väskan är för tung ;) Min analoga 5a ligger numera långt in i garderoben... Får väl lufta den någon gång då jag vill vända en dia eller så :D
 
-Catherine- skrev:
Ja jag har varit inne på tanken att köpa optik för pengarna (även om pengarna man får för 300D knappast räcker långt), det är ju isf ngn skarp vidvinkel som hägrar...
Köp ett Sigma 14mm/2,8 ett fantastiskt knivskapt vidvinkelobjektiv även på 2,8.

Gå in på Cyberphoto och läs mer om det. Det spöar ju faktiskt även Canon enligt CP.

Jag är enormt nöjd med det.
 
Det är ju bara att lägga ut det på tradera med ett startpris på 4900kr och sedan se vart det landar.

5000-6000kr bör du ju få för kameran med dom tillbehören.
Kanske inte av någon insatt kamerafantast (dom köper itne 300D ändå) men det finns många som inte har så stor koll på vad kameran bör kosta och som betalar relativa överpriser.

Det finns massor med exempel då begagnade objektiv sålts för högre priser än vad dom kostar nya...
Det var inte länge sedan någon bjöd 4900kr för ett Tamron 90mm Macro som kostar 3900kr nytt...
DEt var flera bud på över 4500kr.
Jag hade lätt accepterat alla och sedan köpt nya objektiv och skikcat till köparna och tjänat en slant.

Jag skulle sålt den gamla 300D och sedan väntat ett tag och hittat en beg 20D när efterträderen kommer och dödar begagnatpriserna för den modellen.

Gillar man Canon så borde ju 20D i kombination med 5D vara en ganska optimal lösning. 20D är ju perfekt som backup, fulkamera samt när man vill fota med vidvinklar och absolut inte vill ha vinjettering och kantoskärpa som man ju får med 5D.

En 300D kommer man förmodligen inte vilja använda när man vant sig vid 5D så gör dig av med den medan du kan...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.