Annons

Sälja DS eller K100D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bofoto2

Aktiv medlem
Var ner till Photokina och glömde DS:en hemma.......
Vad göra? jo köpa en K100D med 18-55 i Köln.
Jag fick ett hyggligt pris men en dålig kurs på Visakortet.
Pratade med en granne när jag kom hem men han har dålig ekonomi och ska tänka på saken...
Kanske nån är intresserad på fotoklubben på Tisdag.
Hade tänkt att ev behålla DS när jag köper K10D nästa år, men nu har jag möjligheten att behålla K100D istället när jag köper K10D.
Om DS är snabbare på serietagning kvittar för mig.
K100D har ju bättre skärm (än DS)och samma "förtitt" på strömbrytaren som K10D.
K100D +18-55 +1Gb kort i perfekt skick med ca 260 bilder alla tagna i Köln kanske man kan få nästan nypris på??
DS +18-55 +1Gb kort köpt i Februari o 1200 bilder med fint eller perfekt skick kanske jag får 5000kr för??
Vad göra?????

Behov av två hus?

Behöver du två digitala hus? På analoga tiden hade man ju behov av två hus, men idag? Jag skulle sälja bägge. Jag kommer att sälja min DS när jag har min K10D.

/Mats

Håller med föregående talare...

K100D borde du få nära nypris på, kanske nypris om det är leveranstid från affär, men då måste du kanske sälja nu.
Sälj sedan DS:n när K10D kommer...

Jag fick 4.900 för min DL (4900 bilder) + 18-55 + ett par manuella gluggar (Tokina 80-200/4.5, Hoya 135/2.8 + SMC-M 50/1.7) fast utan minne.

Jaha ja sälja DS kanske

Det har gått en månad nu utan att det har hänt nåt, jag har mest varit trött.
K100D har jag inte tagit fler bilder med men funderar på att behålla den och börja plåta med.
Pentax DS ++ Kan använda min blixt FTZ500, snabbare serietagning, pentaprisma.
Pentax K100D ++ Bättre skärm, skakredusering, förtitt av bild.
Kom igen nu med åsikter vem jag ska sälja.
Nån som är intresserad? jag åker till farsta strand mässan.

Beror på vad andra kameran skall användas till. Jag kanske skulle ha sålt K100D för att få en så liten och lätt andra kamera som möjligt som komplement till K10D. Å andra sidan är K100D förmodligen den bästa "low light kamera" man kan få tag på.

Ska du använda två kameror samtdigt skulle jag sålt båda och kört med K10:eek:r istället för att få enklare hantering.

Senast ändrad:
K10D kommer jag att köp till våren ungefär.
K100D (eller DS) vill jag nog ha kvar som reserv och att användas som lätt packning eller när jag ev. kommer att ta någon bild (när man har annat på gång men kan ta nån bild om något dyker upp).

För mig hade valet berott på om jag ville ha en billig andrakamera (DS) att vara mindre rädd om, eller K100D med SR. Avvägningen kan ju bara du själv göra.
/ L

beroende på vad du fotar så hade jag valt lite olika. fotar du mkt sprot eller andra rörliga grejer hade jag sparat DS eftersom jag upplever den som ganska mkt snabbare än k100:an. fotar du i dåligt ljus och liknande är Sr helt klart en hit och den snabbare autofokusen som k100 har är aldrig fel.

i mitt fall hade jag sålt k100 o behållt DS....

Bofoto2 skrev:
Var ner till Photokina och glömde DS:en hemma.......
Vad göra? jo köpa en K100D med 18-55 i Köln.
Jag fick ett hyggligt pris men en dålig kurs på Visakortet.
Pratade med en granne när jag kom hem men han har dålig ekonomi och ska tänka på saken...
Kanske nån är intresserad på fotoklubben på Tisdag.
Hade tänkt att ev behålla DS när jag köper K10D nästa år, men nu har jag möjligheten att behålla K100D istället när jag köper K10D.
Om DS är snabbare på serietagning kvittar för mig.
K100D har ju bättre skärm (än DS)och samma "förtitt" på strömbrytaren som K10D.
K100D +18-55 +1Gb kort i perfekt skick med ca 260 bilder alla tagna i Köln kanske man kan få nästan nypris på??
DS +18-55 +1Gb kort köpt i Februari o 1200 bilder med fint eller perfekt skick kanske jag får 5000kr för??
Vad göra?????

Jag har liknande funderingar. Jag vill definitivt ha två hus så man slipper byta objektiv hela tiden. Tidigare hade jag två olika hus, vilket är ganska irriterande (olika kontroller) så egentligen borde ju två K10D vara optimalt....men DS är ju så liten och smidig. Jag kommer att testa DS och K10D till en början för att se om det funkar.
Har inte riktigt koll på om K100 är större än DS, men om de är ungefär likvärdiga brukar jag alltid gå enligt 'ju nyare teknik desto bättre', alltså behåll K100D, sälj DS. Även om din K100D är så gott som ny så kommer ingen vilja betala så mycket, för då kan de ju lika gärna köpa en ny.

Hur har ni gjort ?

Ni som fått er K10 nu, hur har ni gjort med
DS eller K100 ?

Ni som sålt, var har ni gjort det ?

Mvh
///Kjelle

vi som inte ritkgit har råd att ha två hus8jag t.ex.) sålde först min DS, sen köpte jag en K100, sen sålde jag min k100 o nu väntar jag på min K10.

jag la ut min k100 på blocket och här på fotosidan, kommer inte ihåg varifrån killen som köpte den hade sett annonsen....

Re: Hur har ni gjort ?

imtkjlu skrev:
Ni som fått er K10 nu, hur har ni gjort med
DS eller K100 ?

Ni som sålt, var har ni gjort det ?

Mvh
///Kjelle
Jag avaktar fortfarande. Det är ju inte riktigt fotosässong just nu så jag sitter nog med DS fram till vårkanten så får jag se. Men det känns svårt att göra sig av med en så liten och smidig kamera. Om jag inte börjar fota betydligt mer än min nuvarande månadsranson så kommer jag nog att använda DS som andrahus. Lite mycket pengar att lägga på en K10 bara för att kamerorna skall vara lika.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar