Annons

sälja digitala kopior. pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Hej. börjar få lite förfrågningar om att sälja bilder som jag tagit vilket är roligt. Istället för att ge bort dom hela tiden så tänkte jag att man kanske kunde ta lite betalt för att vara lite mer seriös. Jag lägger ju trots allt ner ganska mycket tid och pengar på detta.

Jag har absolut inte tänkt att livnära mig på detta utan är det någon som vill köpa så är det bara roligt.

Har funderat lite på priser och så. Eftersom jag inte har ett eget labb eller skrivare så är det ju smidigast att sälja digitala kopior. Men vet inte riktigt vad jag ska ta betalt bara. Har kollat runt lite och priserna varierar från några hundralappar till flera tusen kr.

jag tänkte typ
1st 200kr
2st 350kr
3st 400kr

det blir billigare per kopia om man köper flera. Är priserna bra eller är dom för höga eller låga?

Hur är det sen när någon har köpt en bild? får han/hon göra vad den vill med bilden? tex sälja vidare massa kopior och tjäna pengar eller hur funkar sånt?

tacksam för svar
/andreas
 
du avtalar med ett kontrakt vad köparen får göra med bilden. Grundregel är att dom inte får sälja din bild vidare. Vad du ska ta betalt? jag ställer mig frågande till att sälja originalen det är bättre att sälja printade bilder för annars har du ingen koll alls på bilden. Ang pris det är vad kunden vill betala för din bild men jag skulle nog ialla fall ha som minimum minst 4x print kostnaden som pris om jag vore dig o det priset baserar på att du inte lever på fotot annars skulle priset vara betydligt högre.
 
3 digitala bilder för 400 kr tycker jag är lite väl lite. Tycker du skall sätta ett minimipris för själva jobbet till att börja med. Ex 1200 kr plus moms för att du över huvud taget skall orka resa dig från soffan. Sen kan det ju ex ingå 4-6 eller rent av 10 bilder i det priset. Glöm inte att de köper dina bilder samtidigt som de stjäl din fritid. Jag har blivit lite hårdare med den egna prissättningen idag. Förr var jag nöjd med en femhundring i fickan men idag känner jag att folk får betala för att jag skall offra min tid. En del är för snåla men det skiter jag i. Orkar inte längre lägga ner 1,5-2 timmar på själva fotandet och sen 2-3 timmar på redigering för en femhundring. Då är jag hellre hemma och glor på film i soffan. Även om jag iofs tycker det är kul att fota på uppdrag, kan ju familjen knorra över att man inte spenderar sin tid med dem.
 
Alltså det är ju inga fotouppdrag jag håller på med så en "startavgift på 1200kr funkar nog inte.
Detta gäller landskapsfotografier som jag tar.

Att sälja en sådan papperskopia för 1200kr+ är nog inte lätt .
 
sitter fortfarande och knåpar på försäljningen av mina bilder :)
Har kommit fram till att jag kommer sälja papperskopior enbart. kommer att erbjuda 4 olika storlekar.

angående priser har jag tänkt såhär.
Priset som står inom parantes är det jag får betala på fotolabbet

18x24cm 89kr (15,50kr)
30x40cm 150kr (30kr)
40x50cm 298kr (98kr)
50x70cm 350kr (110kr)

väldigt stort hopp mellan 30x40 och 40x50 tycker jag så jag visste inte hur jag skulle prissätta där.

hur ser priserna ut? kommer "vanligt" folk tycka att det är för dyrt? tex vänner och personer som "gillat" min facebooksida.

Som sagt så är detta ingeet jag ska försörja mig på då jag tror att det inte är så lätt att sälja tavlor , utan jag gör det mest för att jag tycker det är roligt. Dock vill jag ju inte gå back på det.
 
sitter fortfarande och knåpar på försäljningen av mina bilder :)

hur ser priserna ut? kommer "vanligt" folk tycka att det är för dyrt? tex vänner och personer som "gillat" min facebooksida.

Som sagt så är detta ingeet jag ska försörja mig på då jag tror att det inte är så lätt att sälja tavlor , utan jag gör det mest för att jag tycker det är roligt. Dock vill jag ju inte gå back på det.

Tycker du verkar lägga rätt mycket tid på något du inte känner att du behöver tjäna pengar på ^^

Jag tror inte det är ovanligt att ha minst dubbla dina priser ens på kompisnivå, om du ställer ut dina alster någonstans och säljer inramat och klart skulle du kunna ta 1500:- för 30x40 utan att det skulle ses som oskäligt till "vanliga personer". De som gillat din facebooksida och bara vill ha en bild för att den är så fin, kommer inte vilja lägga ett par hundra heller om du inte säljer det på rätt sätt. I ditt resonemang känns det som att självkostnadspris skulle vara det som gäller.

Inte lätt att sälja tavlor... tavlor säljs i miljonantal varje vecka runt om i världen. Vad kostar ett inramat foto på IKEA? Gallerix? Och då är det okänd konstnär bakom. Oavsett om du ska leva på det eller inte, sälj dig inte för kort, då kan du lika gärna ge bort det via creative commons vilket jag inte tycker är så dumt alternativ heller beroende på vad man vill med sin konst.
 
Tycker du verkar lägga rätt mycket tid på något du inte känner att du behöver tjäna pengar på ^^

Jag tror inte det är ovanligt att ha minst dubbla dina priser ens på kompisnivå, om du ställer ut dina alster någonstans och säljer inramat och klart skulle du kunna ta 1500:- för 30x40 utan att det skulle ses som oskäligt till "vanliga personer". De som gillat din facebooksida och bara vill ha en bild för att den är så fin, kommer inte vilja lägga ett par hundra heller om du inte säljer det på rätt sätt. I ditt resonemang känns det som att självkostnadspris skulle vara det som gäller.

Inte lätt att sälja tavlor... tavlor säljs i miljonantal varje vecka runt om i världen. Vad kostar ett inramat foto på IKEA? Gallerix? Och då är det okänd konstnär bakom. Oavsett om du ska leva på det eller inte, sälj dig inte för kort, då kan du lika gärna ge bort det via creative commons vilket jag inte tycker är så dumt alternativ heller beroende på vad man vill med sin konst.

ok du har kanske rätt. Är bara rädd att folk tycker det är för dyrt och att jag inte får sålt någon.
har dock sålt två st nu i dagarna. Inramade för 300kr/st. antar att det är alldeles för billigt då :)

jag lägger ner VÄLDIGT mycket tid på mitt fotande. I stort sett all min fritid går åt antigen på att fota, eller att studera och läsa om bilder på nätet. Åker även runt endel och fotar på nya platser.

Du skriver det om att jag inte säljer någon tavla om jag inte gör det på rätt sätt. Vad är rätt sätt? Hur ska jag göra och tänka?

Har du förslag på priser på dom storlekarna jag ska erbjuda? jag tänker sälja utan ram då det verkar smidigast. Då slipper jag ju också köpa massa dyra ramar och lägga ut pengar innan jag sålt nåt. Det är dyrt med riktiga ramar :)

kanske man skulle ta betalt per cm istället. :)
tex
18x24 = 182kr
30x40 = 340kr
40x50 = 450kr
50x70 = 570kr
 
Du skriver det om att jag inte säljer någon tavla om jag inte gör det på rätt sätt. Vad är rätt sätt? Hur ska jag göra och tänka?
Har du förslag på priser på dom storlekarna jag ska erbjuda? jag tänker sälja utan ram då det verkar smidigast. Då slipper jag ju också köpa massa dyra ramar och lägga ut pengar innan jag sålt nåt. Det är dyrt med riktiga ramar :)

Det är omöjligt att ge ett rätt svar. Det enda rätta svaret egentligen är väl - när du är nöjd med ersättningen. Vad är roligast, att folk har dina foton på väggen eller att de betalar för dem?

Sälja på rätt sätt... Det finns ju massor av svar, men ett är ju att tro på sina verk och inse tiden och kraften som ligger bakom och att det har ett värde, ett annat är att ta beställningar och få betalt och leverera med ram, inramningen kan ofta vara väldigt viktig för att visa "din" bild på rätt sätt och det ser snyggare ut och lättare att både falla för samt hantera för den som köper. Du kan numrera och begränsa upplaga osv.

Jämför med gallerier, Ikea, gallerixliknande butiker osv. Där har du etablerade prissättningar som vanligt folk är beredda att betala, kan ju vara ett tips. Själv jobbar jag helt annorlunda, tar oftast betalt för min tid och utgifter fram till färdigt digitalt foto, sen tar jag betalt för utskrift och inramning utanpå det. Men du sa ju från början att det inte var din idé att kunna leva på det så du har en helt annan situation :)
 
Jag säljer inte bilder till privatpersoner normalt (och inte till andra heller annat än i undantagsfall). De gånger någon bekant velat ha en bild att hänga på väggen har de fått betala självkostnadspris, men i mitt fall är det betydligt högre då jag alltid använder Crimsons Prefixtjänst för utskrifter för att få bäst koll på resultatet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.