Annons

Sälja bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Ani63

Aktiv medlem
Hej alla.!

Nu har reklamen från Mostphoto legat som banner och det har fått mig att tänka på det här att sälja bilder. Hur fungerar det egentligen?

Någon som har gjort/gör det och kan tipsa om något enkelt smidigt sätt. Vilka krav finns, ska det vara proffsfoto man ska sälja. Givetvis förstår jag att det ska var bra kvalitet, men hur pass? Det är ju lite individuelt, det jag tycker är bra kan någon annan tycka är dåligt.

Vilka bildbyråer eller forum rekomenderar ni till nybörjare? Är inte ute efter att "bli miljonär" (skämt!). men kan tänka mig att om någon hade velat köpa någon bild från mig, måste det ju vara en enorm kick uppåt för självförtroendet, eller hur?

Hoppas någon har tid att svar!

Anitca

Någon som har gjort/gör det och kan tipsa om något enkelt smidigt sätt. Vilka krav finns, ska det vara proffsfoto man ska sälja. Givetvis förstår jag att det ska var bra kvalitet, men hur pass? Det är ju lite individuelt, det jag tycker är bra kan någon annan tycka är dåligt.

Vilka bildbyråer eller forum rekomenderar ni till nybörjare?

Anitca

Jag har inte testat själv men har väl funderat i samma banor. Jag har sålt några bilder direkt till redaktioner, men aldrig via byråer. Det finns ju några stycken byråer som man kan använda för att sälja utan att vara proffs, men det är väl oftast så att ju lättare det är att ta sig in, dessto sämre betalt är det också. Byråer som Mostphoto och liknande bygger väl på att man ska sälja stora mängder, så för det flesta kanske det blir nära noll, för några blir det en slant då och då och för ytterst få blir det tal om någon direkt betydande inkomst. Proffsfotografer hävdar gärna att huvudsyftet med den typen av byrårer är snarare att dumpa priserna på bilder, än att förse fotografer med inkomst. :)

Men om ambitionen är att få ut lite bilder, boosta egot och då och då få ut en slant för att betala för lite nya tillbehör till kameran, då kan det kanske vara värt. Detta har åtminstone varit min tanke när jag funderat på att ladda upp lite bilder.

Vilka tekniska krav de ställer brukar beskrivas ganska ingående på deras sidor när man registrerar sig, men sedan brukar de ha någon form av bedömning där de antingen godkänner eller underkänner dina bilder. Så det är väl egentligen bara att testa och se.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar