Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonatan96

Aktiv medlem
Hejsan,

Kom just på idén att sälja bilder jag tagit till tidningar/hemsidor etc Vad som helst.. Vart skall man vända sig då? Bara göra reklam eller skall man höra av sig till något företag eller dyl och fråga om de ev. vill köpa bilder?

Skulle vara kul att tjäna pengar på sina bilder på något sätt. Måste man vara myndig för att sälja bilder till andra? Exempelvis bloggar, tidningar, hemsidor..

Mvh,
Jonatan

Hejsan,

Kom just på idén att sälja bilder jag tagit till tidningar/hemsidor etc Vad som helst.. Vart skall man vända sig då? Bara göra reklam eller skall man höra av sig till något företag eller dyl och fråga om de ev. vill köpa bilder?

Skulle vara kul att tjäna pengar på sina bilder på något sätt. Måste man vara myndig för att sälja bilder till andra? Exempelvis bloggar, tidningar, hemsidor..

Mvh,
Jonatan
Men vilken kanonidé! - att du kom på den ;)
Tror nog det var några tusen före dig som kom på samma ide, jag har levererat bilder sedan 2003 till dom flesta tänkbara köpare...
Det beror ju på vilka bilder du vill förmedla/sälja?
Jag jobbar för några stora företag med renodlade bilder för deras broschyrer, men fotar även bröllop och ibland nyhetsbilder till tidningar. exempel på bilder som jag fotograferar till broschyrer: http://www.dromtrappor.se Då åker jag runt i hela Sverige, Norge, Danmark och fotograferar Trappor för deras broschyrer, brukar bli några hundratalet mil per år. Vill du ha en sådan kund så gäller det nog mest att leverera bilder som dom vill ha. Vill du ha en sådan kund får du räkna med många timmars jobb att "jobba in dig" så dom börjar anlita dig, för det finns ganska många med samma idé som du fick att sälja bilder, så det är stor konkurrans bland "bildsäljarna" eller som jag kallar dem yrkesfotografer.

Jag har en "polisradio" eller scanner som det heter, med den lyssnar jag av vad som händer och i kväll så följde jag efter för att få lite bilder se dem här: http://www.fotosidan.se/blogs/rickes/index.htm sedan fick jag sälja bilder till en dagstidning, jag skickade till flera, men det var bara en som nappat just nu i skrivande stund i alla fall, får se sedan om någon fler vill köpa bilder? Är det nyhetsbilder så är inte kvalitén eller bildtänket så noga, det är så långt ifrån broschyrbilder du bara kan tänka dig, här gäller det att vara snabb och hitta verkliga händelser som helst ingen annan lyckats fånga på bild, då kan du få sälja.

Att leva på din idé med att sälja bilder är kanske inte alltid det lättaste, du får nog räkna med att dra in runt 40-45.000 kr per månad. ( då får du ut en ganska normallön efter skatter och sociala avgifter är betalda ) plus omkostnader så som hyra, bil, och givetvis verktyget som du ska dra in pengarna med din kamera med optik. Ska du ha ett proffshus så du kan vara ute i regn och rusk, proffsoptik som är tätade så kommer du att se vad priset drar iväg ganska snabbt för ditt verktyg.

Lycka till med din idé! ;)

EDIT: Oj såg just din ålder 12 år, kanske du bara ska gå runt till lite företag och fråga dem om du kan ta lite bilder för dem och sälja billigt till att börja med? eller så kan du knalla in på någon tidning och fråga om du får praktisera där och komma dig in på det viset och så småningom börja säljabilder till dem?
Du behöver ju inte leva på din bildförsäljning ännu på några år i allafall om du bara är 12 år.

Mvh Ricke

Senast ändrad:
Det enklaste sättet att sälja bilder är nog att ansluta sig till en så kalld "stock photo" bildbyrå dvs en bildbyrå som håller ett arkiv med bilder som dom säljer. Det finns en uppsjö av dessa idag som säljer via nätet. De tar oftast provision på bilderna som säljs antingen % eller en fast avgift.
istockphoto.com , shutterstock.com eller fotomedia.se är exempel på sådana. Sök på stock photo här på fotosidans forum så hittar du fler och olika användares erfarenheter av dessa.
Det finns några som säljer bilder just privata hemsidor och loggar och å får man några kronor/bild men då är ju tanken att många ska köpa och enl prncipen många bäckar små är tanken att det ska bli nåt.

En del bildbyråer ställer ganska stora krav på bilderna vad gäller teknisk kvalité dvs storlek, brusfrihet mm mm så det är inte bara att ladda upp och sälja.

Att skaffa sig en egen hemsida och fixa betalningar mm är kanske inte riktigt lika enkelt.

Jo, men jag har inte kommit på idén att JAG skall börja sälja bilder. ;)

Tack så mycket. :)

Ja just det, det skall nämnas att jag bara är 12 år, som det står i andra inlägget. ;)

Ja, jag funderade mest på det som Tony sa, att sälja de bilder jag har istället för att åka på uppdrag. Via internet helst då.

Hur stora krav är det på kameran? Måste det vara en Nikon D3x med 300mm tele eller räcker det med en Canon IXUS 80 IS om bilderna ändå blir fina? Skall snart köpa (Antagligen blir det en sån) en Nikon D70.

Och måste man vara 18 för att sälja bilder på de där hemsidorna?

Senast ändrad:
Hur stora krav är det på kameran? Måste det vara en Nikon D3x med 300mm tele eller räcker det med en Canon IXUS 80 IS om bilderna ändå blir fina? Skall snart köpa (Antagligen blir det en sån) en Nikon D70.

Och måste man vara 18 för att sälja bilder på de där hemsidorna?

De har inga krav på din utrustning men ställer krav på bildkvalité. Det är lite olika på olika ställen. Men dom är ofta petiga med att fokuseringen sitter där den ska och att bilden är brusfri, en del ställer krav på bildstorlek. Men är bilden tillräckligt bra så går det att förstora den i t ex fotoshop för att uppfylla kraven.
Ofta vill de inte heller att man lagt på slutskärpa typ unsharp mask.
En Canon Ixus tror jag inte funkar, mest beroende på att kompaktkameror ofta lägger på för mycket skärpa redan i konverteringen till jpeg i kameran.

Min kompis använder en Canon 10D (6Mpix) och det räcker för Alamy efter lite uppskalning med ResizePro.

Jag tror att åldrn kan vara ett hinder eftersom man i många fall inte kan ingå avtal innan man fyllt 18. Men kanske nån av dina föräldrar kan hjälpa till med det.

Mer informatin hittar du på hemsidorna.

OT: School of Stock

Massor av intressant läsning om bl a vilken typ av bilder som efterfrågas: School of Stock från numera nedlagda PhotoShelter Collection (NY).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar