Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bilder via webbutik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Modestil

Aktiv medlem
Jag fotar mycket sport på elitnivå. Vet någon om det är okej att sälja sina sportbilder, via t.ex. en webbutik? (Digitalt eller framkallning)...

Är det okej att sälja bilder på andra människor (utan deras vetskap)? T.ex. sportkändisar?
Räcker det med att skriva i villkoren att bilderna endast får användas för privat bruk?

Tack på förhand.

Säljer du en bild utan att det finns något vilkorat så gäller upphovsrättslagen som vanligt. Den som köper bilden (antingen som digital fil eller pappersbild) kan då endast använa den för privat bruk. men det skadar nog inte att påminna om detta till köparen. Om det är kändisar på bilderna eller inte spelar ingen roll. Så länge bilden inte ska användas i reklamsyfte behövs inga tillstånd från personerna på bild.

http://gelatin-silver.blogspot.com

Men jag antar om man säljer sportfoton redaktionellt, att det också är OK? Så länge jag skriver det för kund/tidningarna?

Eller gäller det andra regler kring att sälja redaktionellt (editorial)? Har hittills själv tagit kontakt med olika tidningar som jag har sålt bilder till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar