Annons

Sälja bilder via Tradera

Produkter
(logga in för att koppla)

Zamn

Aktiv medlem
Är det någon som har gjort ett allvarligt försök att sälja sina foton via tradera?

Jag och min sambo har sålt vanliga saker på tradera i flera år och känner oss bekväma i det försäljnings-sättet. En dag kom vi på tanken att varför inte försöka sälja våra bilder via tradera också? Vi försöker just nu bygga upp ett arkiv med personliga porträtt på artister fotade under live-konserter. Problemet med att sälja bilderna är ju givetvis att hitta en kanal. Via egna hemsidan är ju svårt när man inte är vidare känd så tradera borde ge massa uppmärksamhet och dessutom ett bra och tryggt tillvägagångsätt för eventuella köpare.

Vi tänkte iaf just nu köra med taktiken så lågt pris per bild som möjligt så inte folk skräms bort av priset utan tycker det är värt ett köp. Rent praktiskt har vi byggt upp det så att köparen bjuder hem en bild, betalar oss i förskott (genom att lita på våra många, goda omdömen enligt traderas utmärkta betygssystem) och sedan beställer vi bilden genom fotolabo.net, beskär bilden, kontrollerar kvaliten och postar den hem till köparen.

Det känns nytt och vågat, men visst borde det funka? Ni som känner till traderas säljsystem vet att det kostar 1kr per osåld auktion och max 600kr i månaden för osålda objekt. Man kan ju då kallt räkna med att det här kommer kosta 600kr i månaden om man har ett antal bilder ute. Antagligen kommer man gå back för det mesta beroende på hur många bilder och till vilket pris man lyckas sälja dom. Men samtidigt lär ju många personer se bilderna man har ute, och givetvis har man också en länk till hemsidan som hör ens bilder till.

Värt att notera var att det fanns i stort sett ingen som höll på med det här organiserat när vi lade ut auktionerna, så det är oprövad mark. Eller? Alla sätt vi fotografer kan sälja en bild på är ju bra!

Vad tycker ni om ide'n? Kan det funka?
 
Det vore konstigt om ingen tänkt på det tidigare. Hittade dock ingen matnyttig tråd i forumet. Lägga ut för 1 kr funkar bara för attraktiva föremål ;) Skulle bli bankrutt med en gång, hehe.
 
sagan skrev:
Tänkte du sälja digitalfilen eller en papperskopia?

Troligtvis på papper, då han tänker beställa den på fotolabo.

Varför inte mjukstarta lite? Låter inte roligt att lägga ut 600:- på ett bräde alldeles i onödan.
 
En papperskopia.

Här är en länk till en auktion vi har ute. Sammanlagt har vi ute ca 250 foton just nu på prov för att se vilka som är populära.

OBS Reklam :) Gå in på egen risk!

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=12395812

Tradera höjde nyss gränsen på osålda auktioner från max 300kr per månad till 600kr. Det är lite surt måste jag säga...
 
Jag har sålt ett antal bilder där.
Fast det är en rätt liten marknad känns det som och bara vissa artistbilder säljer.
Vissa bilder har gått relativt bra och har väl haft priser som hoppat upp i ca 400 kr fast då pratar vi om handkopierade svart/vita bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.