Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bilder till utomstående, företag, förvaltning etc hur mycket ska jag ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Albwah

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nu hittat en köpare som är intresserad av mina bilder.

Än så länge rör det sig om 8-9 bilder. Jag vet inte hur eller till vad de vill ha bilderna.

Så frågan är nu vad jag ska ta betalt? Är 200-300:- rimligt per bild?

Tacksam för snabbt svar!

//
Albin

Senast ändrad:
Allvarligt, jag vill inte verka elak, men denna fråga har besvarats hundratals gånger i forumet. Det finns inga direkta svar, men väldigt bra riktlinjer i alla trådar som finns i detta ämne.

Albwah skrev:
Så frågan är nu vad jag ska ta betalt? Är 200-300:- rimligt per bild?
Hur ska de använda bilden? De köper inte en bild, de köper en användningsrätt och för att då veta vad som är ett rimligt pris måste man veta vad de ska använda den till.

Men 200-300 kr verkar extremt billigt.

Stefan

Det viktigaste är väl vad det är bilderna ska användas till samt vilken köpare det är. (Orimligt att sätta samma pris för en privaterson som för ett stort multinationellt föetag.) Hur bilderna ska levereras kan väl vara bra att ta med också. (Om du ska leverara bilderna printade.)

Hjälper gärna till med prissättning om jag får veta lite mer! (Vet hur svårt det kan vara med prissättning...:)

Fabian Fogelberg skrev:
Hjälper gärna till med prissättning om jag får veta lite mer! (Vet hur svårt det kan vara med prissättning...:)

Tack så mycket Fabian!! Jag kan nog behöva lite hjälp! Jag har mailat tillbaka och frågat hur bilderna ska användas. Så jag återkommer imorgon med mer info.

Nu har hon svarat med hon skrev inget om hur bilderna ska användas. Men vi ska träffas på torsdag eftermiddag och diskutera bilderna och kanske göra upp ett avtal.

Är det något jag borde tänka på inför mötet? Har ni några riktlinjer för hur jag ska sätta pris?

Albwah skrev:
Är det något jag borde tänka på inför mötet? Har ni några riktlinjer för hur jag ska sätta pris?
Ja, gör inte upp ett avtal då. Fråga vad hon vill ha bilderna till för och säg att du återkommer med ett prisförslag. Priserna varierar oerhört mycket för olika användningar, en liten bild i en tidning som sprids i en liten upplaga har ett rekommenderat pris på 930 kr ex moms enligt SFF, samma bild som omslag på en tidning som sprids i en stor upplaga kostar 3800 kr.

Stefan

okej, tack för ditt svar Stefan!

Jag hade tänkt att inte ta för mycket betalt, dels för att jag är så ung och får dom det billigare kanske dom är villiga att anlita mig igen och då senare kan man kanske öka på priset. Eller tänker jag helt fel?

Hon har inte skrivit något om att ha med bilder. Tror ni att det är bra om jag tar med ett några A4:eek:r att visa?

Albwah skrev:
Jag hade tänkt att inte ta för mycket betalt, dels för att jag är så ung och får dom det billigare kanske dom är villiga att anlita mig igen och då senare kan man kanske öka på priset.

Jag tror ofta det kan vara svårt att höja priserna efterhand. Om de väljer dig bara för det låga priset kommer de att välja någon annan när du sedan höjer priset.

Stefan

Hej igen!

Nu har jag varit på ett "möte" och diskuterat avtal och lite annat om vad de vill ha för bilder. Avtalet ser ut som så att dem ska kunna använda bilderna fritt hur dom vill i obegränsad tid. Bilderna ligger kommer att ligga i en stor databas och sedan plockas bilder ut där ifrån när det behövs. 1 år efter säljdatumet har jag rätt att sälja bilderna vidare igen.

Till priset då. Nu sa jag ca. 2-300:-/bild. Men jag tycker att det låter lite lite, eller? Änsålänge gäller det ca. 5st bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar