Annons

Sälja bilder till styckepris?

Produkter
(logga in för att koppla)

aminata

Ny medlem
Hej,

Jag är nybliven egenföretagare inom fotografering, och jag har stött på ett litet problem. Här där jag bor finns rätt många halvseriösa fotografer som tar 350 kr eller strax över för en timmes fotografering med 15-20 snygga bilder, ibland till och med bättre än mina. Jag känner att jag inte kan konkurrera med dom priserna riktigt, och har därför inte gjort några paket ännu med färdiga priser eftersom jag funderar på var jag borde lägga mina priser. Det jag gjort är att ta betalt i efterhand, d.v.s fotat mot reseersättning/en liten summa och sen sålt bilderna styckevis till kunden. Ibland har det lönat sig, och jag kan ha fått ihop 1500 kr på en simpel familjefotografering, andra gånger mindre så klart. Jag känner ändå att jag nu kan komma ut till kunder som annars inte skulle betala för en fotografering, såna som avskräcks av att se priset, men som ändå sist och slutligen vill köpa när de ser hur bra bilderna blev. Jag har i huvudsak kört den här taktiken nu för att samla bilder till hemsida och portfolio.

Förstör jag bara för branschen och för andra om jag gör så här, som jag gjort? Det vill jag ju inte, men jag har känt att det har varit mitt sätt att "slå mig in" på marknaden här där jag bor. Vad tycker ni?
 
Förstör jag bara för branschen och för andra...
Som enskild person nej.
Men du är inte ensam, så ja.
Det finns allt färre fotografer med egen studio som lever på det som heltidsjobb.
egentligen är det väl enkel matematik.

Vad vill man ha i lön?
kostnader för utrustning / bil / lokaler
skatt
hur många timmar/kunder får man per dag? det är väl lite knepigare.

det borde ge ett timpris / uppdragspris.
Det finns säkert fler som kan hjälpa dig att fylla på med data som skall räknas med.
Jag är bara amatörfotograf.
 
Sälja printar och ta betalt - verkar svårt

I nummer 1 2015 av Fotografisk Tidskrift så finns en artikel om detta. Svenska Fotografers Riksförbund har ju också en prislista publicerad. När jag läser artikel, era inlägg och prislistan så inser man ju att det är en våldsam spännvidd mellan dessa olika världar. Hur får man ihop dem?

Det gjordes också ett väldigt intressant uttalande av Pieter Ten Hopen i artikeln där han säger: "verkligen bra att kunna börja tjäna pengar på Iphone-bilder.

Läser man Fotografernas prislista så vill man ju distansera sig från de som inte har bra utrustning och som fuskar "i yrket" precis som de som hade "burskap" tidigare gjorde under medeltiden när man jagade "bönhasar" som också "fuskade" i yrkena som då gällde. Så det här är ju en lång historia.

Så kommer Pieter Ten Hopen som väl ändå får betraktas som en rätt namnkunnig fotograf idag och snackar om att sälja I-phonebilder!! Lycka till på den marknaden Pieter! Låter nästan som att sälja sand till Saudia eller tulpaner till Holland.

Jag får själv förfrågningar till och från om att folk vill köpa bilder av mig efter att ha sett mina bilder hos någon av mina vänner eller bekanta, men jag har egentligen inte alls varit intresserad av försäljning av mina bilder. Det har aldrig varit ens ett avlägset mål att tjäna bilder på dessa. Men om det handlar om ett antal bilder och/eller människor jag inte har någon relation till så vill jag inte göra det helt utan ersättning eftersom det inte är gratis att printa med min Epson SC-P600 och min tid blir mer och mer värdefull. Jag sitter i det här nu då en person bett mig om en del bilder som hon vill hänga i sin lägenhet.

Jag känner inte idag för att ta flera tusen för en print som jag självfallet skulle gjort om jag skulle ansluta mig till SFF:s rekommendationer för yrkesfotografer och det har inte alls med mitt självförtroende som fotograf att göra för det handlar om bilder med ofta helt unika motiv som jag i många fall tagit på resor på 70-talet. Men om det här blir mer vanligt måste jag kanske rigga upp en enkel firma för att hantera en sådan affär för jag tycker faktiskt att man ska betala skatt också om man nu tjänar pengar på att sälja bilder och då blir det ju lite av en annan grej.

Här har ni prislistan:

http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2014_web_k1.pdf

Om jag skulle skulle varit yrkesfotograf skulle jag definitivt gått med i SFF också. Jag har aldrig gillat "fackliga tidningar" som jag fått genom mitt yrkesliv men Fotografisk Tidskrift är verkligen jättebra med sina högintressanta artiklar ofta skrivna av branschens mest kunniga fotografer som exv. Stefan Ohlsson (teknikredaktör). Förbundsjuristen i sin tur hjälper till med att reda ut juridiska spörsmål som fotograferna ofta berörs av. Förstår inte de yrkesfotografer som inte vill jacka in i det infoflödet.
 
Hej,

Jag är nybliven egenföretagare inom fotografering, och jag har stött på ett litet problem. Här där jag bor finns rätt många halvseriösa fotografer som tar 350 kr eller strax över för en timmes fotografering med 15-20 snygga bilder, ibland till och med bättre än mina. Jag känner att jag inte kan konkurrera med dom priserna riktigt, och har därför inte gjort några paket ännu med färdiga priser eftersom jag funderar på var jag borde lägga mina priser. Det jag gjort är att ta betalt i efterhand, d.v.s fotat mot reseersättning/en liten summa och sen sålt bilderna styckevis till kunden. Ibland har det lönat sig, och jag kan ha fått ihop 1500 kr på en simpel familjefotografering, andra gånger mindre så klart. Jag känner ändå att jag nu kan komma ut till kunder som annars inte skulle betala för en fotografering, såna som avskräcks av att se priset, men som ändå sist och slutligen vill köpa när de ser hur bra bilderna blev. Jag har i huvudsak kört den här taktiken nu för att samla bilder till hemsida och portfolio.

Förstör jag bara för branschen och för andra om jag gör så här, som jag gjort? Det vill jag ju inte, men jag har känt att det har varit mitt sätt att "slå mig in" på marknaden här där jag bor. Vad tycker ni?

Jag är mycket imponerad över de som tar 350 kronor (inklusive moms, gissar jag) för en timmes fotografering och sedan levererar 15-20 bilder. Men leva på sin verksamhet kan de inte göra.

Du får helt enkelt välja om du vill konkurrera med ditt pris eller den tjänst/produkt du erbjuder. Det finns en målgrupp som väljer 350 kronorsfotografer och så finns det en annan som väljer utifrån andra premisser.
 
Prekariatet:

Jag är mycket imponerad över de som tar 350 kronor (inklusive moms, gissar jag) för en timmes fotografering och sedan levererar 15-20 bilder. Men leva på sin verksamhet kan de inte göra.

Du får helt enkelt välja om du vill konkurrera med ditt pris eller den tjänst/produkt du erbjuder. Det finns en målgrupp som väljer 350 kronorsfotografer och så finns det en annan som väljer utifrån andra premisser.

Det här är väl just ett bra exempel på vad yrkesfotograferna har att konkurrera med idag. Många är de som är beredda av massor av olika skäl att sälja bilder långt under SFF:s rekommenderade priser. Problemets andra del är att de som säljer dessa bilder dessutom inte nödvändigtvis levererar sämre kvalitet. De har lika bra grejor som proffsen ofta, kan använda dem lika bra som proffsen och de har den grandiosa fördelen att de har all tid i världen att göra ett bra jobb, något en yrkesfotograf inte har om han/hon ska kunna leva ett hyfsat liv på sin inkomst.

Grejen också är att de faktiskt ofta inte ens konkurrerar med yrkesfotograferna eftersom denna "marknad" inte skulle funnits utan dessa låga priser. De här bildköparna skulle aldrig köpt en bild ändå efter pris från SFF:s prislista.

Läs gärna rapporten nedan och länkdiskussionen under den andra adressen.

http://www.fotosidan.se/cldoc/sff-kritiserar-mediehusen.htm#comments

http://www.sfoto.se/sites/default/f...det_nya_medielandskapet._rapport_fran_sff.pdf

Jag citerar mig själv:

"det här numret (#1 2015) är mycket intressant (av Fotografisk Tidskrift min anm.). Det har även en intervju under "gästen" med fotograf Donald Boström som menar att fotografer nu ingår i den samhällsklass som sociologen Guy Standing kallar "prekariatet" tillsammans med underbetalda kvinnoyrken. Usla löner/inkomster, inga fasta anställningar och allmänt osäker tillvaro.

Jenny Morellis utmärkta artikel "Fotografernas arbetsmarknad" skakar verkligen om en. Det är en oerhört dramatisk utveckling vi ser på bara fem år mellan 2007 och 2012. Undertiteln är "Allt fler aktörer men omsättningen är ungefär densamma som 2007. 2007 fanns 5300 F-skattande fotografer med en medelomsättning på 538 000. Fem år senare så är de 8000+ och medelomsättningen har droppat brant till 359 000.

Bryter man ner dessa siffror i tre kategorier: Porträttfoto, Reklamfoto och Press+övriga och kollar hur antalet företag ökat och jämför det med hur inkomsterna sjunkit så har antalet företag ökat med 74,3% för Porträttfoto och omsättningen har sjunkit med hela 50,6%. Siffrorna för Reklamfoto är 31,5% fler företag och 28,3% lägre omsättning och för Press+övriga har det blivit 52,3% fler företag som fått se sin omsättning minska från låga nivåer redan (342 291:- till 272 220:). Det här leder självfallet till ett fruktansvärt åtskruvat förändringstryck som nog många har svårt att parera på så kort tid. De som verkar ha det allra värst är pressfotograferna. De tjänade dåligt redan tidigare och det blir än värre på mycket kort tid. Parar man detta också med att man ofta har en hel del omkostnader så blir ju bilden inte särskilt mycket ljusare. Siffrorna handlar ju faktiskt om omsättning och då undrar man ju vad som blir kvar netto
 
Hej,

Jag är nybliven egenföretagare inom fotografering, och jag har stött på ett litet problem. Här där jag bor finns rätt många halvseriösa fotografer som tar 350 kr eller strax över för en timmes fotografering med 15-20 snygga bilder, ibland till och med bättre än mina. Jag känner att jag inte kan konkurrera med dom priserna riktigt, och har därför inte gjort några paket ännu med färdiga priser eftersom jag funderar på var jag borde lägga mina priser. Det jag gjort är att ta betalt i efterhand, d.v.s fotat mot reseersättning/en liten summa och sen sålt bilderna styckevis till kunden. Ibland har det lönat sig, och jag kan ha fått ihop 1500 kr på en simpel familjefotografering, andra gånger mindre så klart. Jag känner ändå att jag nu kan komma ut till kunder som annars inte skulle betala för en fotografering, såna som avskräcks av att se priset, men som ändå sist och slutligen vill köpa när de ser hur bra bilderna blev. Jag har i huvudsak kört den här taktiken nu för att samla bilder till hemsida och portfolio.

Förstör jag bara för branschen och för andra om jag gör så här, som jag gjort? Det vill jag ju inte, men jag har känt att det har varit mitt sätt att "slå mig in" på marknaden här där jag bor. Vad tycker ni?

Fotografer finns det idag mer än 13 på dussinet. Billiga bilder kan alla göra, bra bilder kan inte alla göra. För att överleva på fotografering idag måste du vara otroligt duktig, jobba supersnabbt och dessutom leverera grymt bra bilder till sanslöst låga priser ... Det är nämligen vad många gör.
Hälsn.
Janne
www.fjh.se
 
Det här är väl just ett bra exempel på vad yrkesfotograferna har att konkurrera med idag. Många är de som är beredda av massor av olika skäl att sälja bilder långt under SFF:s rekommenderade priser. Problemets andra del är att de som säljer dessa bilder dessutom inte nödvändigtvis levererar sämre kvalitet. De har lika bra grejor som proffsen ofta, kan använda dem lika bra som proffsen och de har den grandiosa fördelen att de har all tid i världen att göra ett bra jobb, något en yrkesfotograf inte har om han/hon ska kunna leva ett hyfsat liv på sin inkomst.

Ja, att hobbyfotografer erbjuder fototjänster till priser som heltidsfotografer inte kan konkurrera med är det ingen tvekan om. Frågan är dock hobbyfotograferna (för det är de om de tar så lite betalt) om de har all tid i världen att göra ett bra jobb? Tid är det enda som är lika för alla i det här fallet.

Att som professionell fotograf konkurrera med pris är mycket svårt. Antalet duktiga fotografer är tveklöst mångdubbelt fler idag än för 20 år sedan. Att vissa väljer att försöka tjäna några kronor är fullt begripligt. Och att det påverkat marknaden för fotografiska tjänster är givetvis självklart, precis som det du citerat visar.

Förändringar inträffar i alla branscher. För fototjänster pågår sedan några år tillbaka en enorm omställning.
 
Jag säger bara Peter Lik. Det är säkert många som tycker gräsligt illa om Peter Lik och en del av hans bilder men tjänar pengar gör han och det får ju många som inte lyckas med att må illa bara av det skälet. Är verkligen ingen fan av mycket han gjort men en del bilder är helt fantastiska.

Men jag tror inte det är grejen att bilderna skulle vara helt i en egen klass, men det måste man nog säga om hans affärsmodell.
 
Ja, att hobbyfotografer erbjuder fototjänster till priser som heltidsfotografer inte kan konkurrera med är det ingen tvekan om. Frågan är dock hobbyfotograferna (för det är de om de tar så lite betalt) om de har all tid i världen att göra ett bra jobb? Tid är det enda som är lika för alla i det här fallet.

Att som professionell fotograf konkurrera med pris är mycket svårt. Antalet duktiga fotografer är tveklöst mångdubbelt fler idag än för 20 år sedan. Att vissa väljer att försöka tjäna några kronor är fullt begripligt. Och att det påverkat marknaden för fotografiska tjänster är givetvis självklart, precis som det du citerat visar.

Förändringar inträffar i alla branscher. För fototjänster pågår sedan några år tillbaka en enorm omställning.

Produktivitet handlar om vad man producerar per tidsenhet. Är du yrkesman och ska leva på ditt fotograferande så måste du nog i dag ha effektiva arbetsprocesser och veta "hur du ska fuska lite på marginalen" om det ska bli några marginaler kvar. Det gäller nog att ha en hyfsat utvecklad känsla för vad som duger åtminstone. Ingen som ska leva på foto har nog tid att överarbeta sina bilder idag bara för att göra köpare extra glada.

En hobbyfotograf har ju ett annat yrke i de flesta fall och gör det han/hon gör för att det är roligt och möjligen utvecklande och kanske för att det betalar en del av kostnaden för hobbyn. De behöver inte tjäna mer än så. Så de är faktiskt beredda att putta in bra mycket mer tid än ett proffs kan göra för klart mindre pengar. Så det är skillnad på att jämföra tid och tid här och här sitter ett proffs i en mycket taskigare sits än en hobbyfotograf..
 
Produktivitet handlar om vad man producerar per tidsenhet. Är du yrkesman och ska leva på ditt fotograferande så måste du nog i dag ha effektiva arbetsprocesser och veta "hur du ska fuska lite på marginalen" om det ska bli några marginaler kvar. Det gäller nog att ha en hyfsat utvecklad känsla för vad som duger åtminstone. Ingen som ska leva på foto har nog tid att överarbeta sina bilder idag bara för att göra köpare extra glada.

En hobbyfotograf har ju ett annat yrke i de flesta fall och gör det han/hon gör för att det är roligt och möjligen utvecklande och kanske för att det betalar en del av kostnaden för hobbyn. De behöver inte tjäna mer än så. Så de är faktiskt beredda att putta in bra mycket mer tid än ett proffs kan göra för klart mindre pengar. Så det är skillnad på att jämföra tid och tid här och här sitter ett proffs i en mycket taskigare sits än en hobbyfotograf..

Jo, jag är väl införstådd med att man som professionell fotograf måste ha ett effektivt arbetsflöde. Det är min vardag. Möjligen var jag otydlig när jag skrev om tiden. Det jag menar är att tiden går även för hobbyfotografen. Sitter hen länge med sina bilder minskar det tiden för att utföra ytterligare fotojobb och då blir den fotografen inte heller en reell konkurrent.

Vi är givetvis helt överens om att den som inte lever på sitt fotograferande kan se ersättningen som ren bonus, med allt vad det innebär.
 
Fotografer finns det idag mer än 13 på dussinet. Billiga bilder kan alla göra, bra bilder kan inte alla göra. För att överleva på fotografering idag måste du vara otroligt duktig, jobba supersnabbt och dessutom leverera grymt bra bilder till sanslöst låga priser ... Det är nämligen vad många gör.
Hälsn.
Janne
www.fjh.se

Skillnaden mellan proffs och amatör är att ett proffs levererar bra bilder VARJE gång vilket är en förutsättning för att driva verksamheten medan för en amatör räcker det att få en bra bild då och då. När en kund anlitar mig så förväntar de sig bra bilder och jag kan inte komma tillbaka och säga att jag saknade inspiration, eller att tyvärr blev det inga bra bilder. Jag får helt enkelt hålla på tills jag har kvalitet nog och om jag inte är kompetent nog att sätta dessa bilder snabbt kommer jag att gå back på affären.Även om jag fakturerar per timma så kommer kunden att vilja betala för ett rimligt antal timmar.

Det som är svårt att konkurrera med är de enstaka bilderna till lokala turistbyrån etc där vem som helst kan få ett lyckskott och där inte tiden är en faktor. Mina kunder har dock inte tid att vänta på eventuella lyckskott utan betalar för resultat.

Finns många hobbyfotografer som fotograferat sina vänners bröllop och därmed tagit marknad från yrkesfotografer men sen står brudparet utan användbara bilder eller ( som några brudpar jag känner till ) inga bilder alls eftersom kompisen inte orkat gå igenom bilderna eller man helt enkelt har glidit isär av olika skäl.

Min uppfattning är att yrkesfotografer måste sälja tjänster och inte bilder dvs tjänsten att leverera bilder på personalen, bilder till reklamkampanjen, bröllopsbilderna etc . Med kvalitet och professionalism kommer behovet för fotografer att finnas kvar. Dock tror jag att vi måste acceptera att det innebär att även kunna leverera rörlig bild, 360 panoraman och annat som skiljer oss från amatörerna. Vi måste också kunna ta hela flödet inkl bildhantering, leverans och kommunikation med reklambyrån mm dvs tillföra mervärde för kunden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.