Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bilder till Företag (Bank), hur beräkna pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Perw

Aktiv medlem
Hej,

Jag har blivit kontaktad av den lokala sparbanken som vill köpa "ett gäng" bilder utav mig, som dom kan använda i sin marknadsföring.

Jag har kollat igenom SFF's prisguide för 2015 och Arkivbilds-delen.
Då banken vill använda bilderna i marknadsföringssyfte så bör det inkludera:
ANNONSER/REKLAMBROSCHYRER, KATALOGER, ÅRSREDOVISNINGAR samt INFORMATIONSBROSCHYRER, KUNDTIDNINGAR.

När jag samtalar med banken, hur ska jag smidigast beräkna ett pris per bild?
Är det royaltyfria bilder med ett fast pris per bild som gäller i ett sånt här läge?

Bankens vinst för 2013 var närmare 43,5 Miljoner kr.

Jag har egen firma.

Tacksam för hjälp.

Mvh
/Erik
 
UPPDATERING

Detta är bankens önskemål:

*Exklusiv rätt till bilderna
*Rätten att ändra format/beskära bilderna så att dom passar deras önskemål
*Rätten att INTE skriva med mitt namn till bilderna

Beställningen är på upp emot 50! bilder så att dom kan skapa sig en bildbank.

Bilderna är alltså Arkivbilder.

Är en summa av 1500:- per bild en skälig summa?
 
Är det bilder som du redan har, typ arkivbilder? Tänk på att du i praktiken säljer samtliga rättigheter.
 
Svårt att säga en summa. Men med de villkoren låter 1500 lågt. Standardpriset för EN redaktionell publicering är ju runt 800 kr. Exklusiv rätt, obegränsad användning, reklam ... Då borde man hamna ganska mycket högre.

Å andra sidan är det många bilder, så man kan tänka sig viss mängdrabatt.
 
*Exklusiv rätt till bilderna.

*Rätten att INTE skriva med mitt namn till bilderna.

Dessa två punkter är mer värda än 1500/bild tycker jag. Det innebär att du aldrig får använda bilderna själv och att ingen förutom du och banken får veta att det är dina bilder.

Är det exklusiv rätt under begränsad tid?
 
UPPDATERING

Detta är bankens önskemål:

*Exklusiv rätt till bilderna
*Rätten att ändra format/beskära bilderna så att dom passar deras önskemål
*Rätten att INTE skriva med mitt namn till bilderna

Beställningen är på upp emot 50! bilder så att dom kan skapa sig en bildbank.

Bilderna är alltså Arkivbilder.

Är en summa av 1500:- per bild en skälig summa?

Jovisst, om det är någorlunda unika bilder, det är ju exklusiv rätt, annars skulle jag inte ta så mycket för så många bilder.
 
*Exklusiv rätt till bilderna.

*Rätten att INTE skriva med mitt namn till bilderna.

Dessa två punkter är mer värda än 1500/bild tycker jag. Det innebär att du aldrig får använda bilderna själv och att ingen förutom du och banken får veta att det är dina bilder.

Är det exklusiv rätt under begränsad tid?

Banken frågade mig detsamma, om det efter x antal år blir en icke exklusiv rätt eller om det är en exklusiv rätt för all framtid....

Antar att jag kan få ut maximalt belopp per bild om det är en exklusiv rätt för all framtid?
 
Banken/kunden kan knappast få livstidsrätt utan det är väl egentligen fotografens(upphovsrättsinnehavaren) livstid + 70 år. Efter det finns ju inte längre något upphovsrättsskydd och då är det ju svårt att ge banken längre exklusive användningstid än så.

Sen tycker jag inte du ska var rädd att ta rejält betalt för exklusiviteten då det innebär att du aldrig kan få någon mer inkomst av de bilderna då du inte kan sälja dem igen. Ge banken två priser, ett pris per bild utan exklusivitet och sen ett tilläggspris/bild de vill ha exklusivitet på. Var inte rädd för att ta rejält betalt för exklusiviteten. På det viset får banken möjlighet att välja bilder till ett grundpris och själva bestämma vilka de vill ha exklusivitet på och därmed betala priset för det.

Kom ihåg att ange minsta antalet köpta bilder ditt grundpris ska gälla för, t ex
Per bild X kr/bild.
> 10 bilder X10 kr/bild
> 25 bilder X25 kr/bild
osv.

så du inte sätter ett grundpris/bild och du har räknat det på att sälja 50 bilder och sen banken beställer 5 stycken men hävdar att ditt pris gäller.
 
Banken/kunden kan knappast få livstidsrätt utan det är väl egentligen fotografens(upphovsrättsinnehavaren) livstid + 70 år. Efter det finns ju inte längre något upphovsrättsskydd och då är det ju svårt att ge banken längre exklusive användningstid än så.

Sen tycker jag inte du ska var rädd att ta rejält betalt för exklusiviteten då det innebär att du aldrig kan få någon mer inkomst av de bilderna då du inte kan sälja dem igen. Ge banken två priser, ett pris per bild utan exklusivitet och sen ett tilläggspris/bild de vill ha exklusivitet på. Var inte rädd för att ta rejält betalt för exklusiviteten. På det viset får banken möjlighet att välja bilder till ett grundpris och själva bestämma vilka de vill ha exklusivitet på och därmed betala priset för det.

Kom ihåg att ange minsta antalet köpta bilder ditt grundpris ska gälla för, t ex
Per bild X kr/bild.
> 10 bilder X10 kr/bild
> 25 bilder X25 kr/bild
osv.

så du inte sätter ett grundpris/bild och du har räknat det på att sälja 50 bilder och sen banken beställer 5 stycken men hävdar att ditt pris gäller.

Stort tack för matnyttig information och tips!
Som sagt, detta är en möjlig stororder för mig, något som jag inte har varit med om innan och det ligger mycket i det som måste funderas på och sedan skrivas med i kommande kontrakt med banken.
 
Att banken skulle betala 1500 per bild o en totalsumma på 75000 kr tror jag du kommer få svårt att få däremot är det helt skäligt betalt. Jag blev uppringd av en större bank som sett mina porträtt jobb för en annan kund o ville anlita mig för det jobbet att ta nya porträtt på bankens personal 12 st. Jag lämnade en offert på 18000 + moms för jobbet dom tyckte det var jättedyrt.
Tydligen hittade dom någon som gjorde det för 3500 kr o dom blev direkt inte vackra på bilderna men man kan inte få allt när det bara är en prisfråga. Jag tror du kommer få svårt att få någon större summa pengar från en bank om inte uttaget är ofrivilligt ;)
Berätta gärna hur det gick.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.