Annons

Sälja bilder eller bildböcker med tema

Produkter
(logga in för att koppla)

Bertils

Medlem
Lite anknytning till tråden " Varför köper ingen mina bilder"

Exempel:
1. Om jag t.ex. väljer ett fototema och trycker en bok med bilder och eventuella bildtexter och sen lyckas få en förläggare intresserad. Låt säga att temat är båtar på Stockholms ström. Får jag utan båtägarens tillstånd sälja dessa bilder i bokform eller krävs det ett godkännande / kontrakt från varje båtägare?

2. Om jag trycker upp en snygg bild på en fin båt, ramar in den och säljer den hos min lokale bokhandlare utan båtägarens tillstånd, har jag begått lagbrott då? Eller det kan vara en snygg fastighet med fasadbelysning, tillstånd fastighetsägaren?

3. Om jag har Stockholms gator som tema och bilderna innehåller mer generella objekt som gator och torg med fastigheter. Större vattenytor med flera båtar i bilden. Vad gäller då?

Jag vet att det inte är tillåtet att sälja bilder som används i reklam eller annat kommersiellt syfte utan tillstånd eller affärskontrakt med ägaren av det avbildade objektet. Är mina punkter ovan att likställa med kommersiellt / reklam syfte?
 
1-3 Inte i Sverige... Men om det är nåt speciellt och lätt identifierbart så skadar det aldrig att fråga...
Andra länder kan ha andra lagar på området.

Rent generellt i Sverige så har vi inget behov av Property release men det kan ändå krävas om man vill sälja via en bildbåry.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.