Annons

Sälja bilder av övergivet skyddsobjekt

Produkter
(logga in för att koppla)

Qui

Ny medlem
God eftermiddag!

Jag blev rätt förvånad nyligen, då en person som är ägare av en designblogg hört av sig via mail och ställt frågan ifall hon fick köpa några av mina Urban Exploration foton på en "finsk sommarstuga", dvs ett "Futuro hus".

Mitt dilemma är att denna byggnad står på ett område som betecknas som ett skyddsobjekt på ett övergivet militärt skjutfält.

Hur kan jag skydda mig som fotograf så att publiceringen inte faller tillbaka på mig? Kan jag ställa krav på att platsen ej får nämnas, så att objektet blir delvis anonymt?

Och hur mycket är ett rimligt pris ifall jag ska sälja några av dessa kort? 1000:- /st ? Har kollat med ca prislista, men blir inte klokare. Så skulle vara bra att höra hur lite mer erfarna fotograferar hade hanterat situationen. Tack.

/Mvh Andreas

Mitt dilemma är att denna byggnad står på ett område som betecknas som ett skyddsobjekt på ett övergivet militärt skjutfält.

Hur kan jag skydda mig som fotograf så att publiceringen inte faller tillbaka på mig? Kan jag ställa krav på att platsen ej får nämnas, så att objektet blir delvis anonymt?

Det kan du knappast räkna med att det ska hålla. Bättre att inte mörka utan gå till lämpligt förband och få fotot godkänt för publicering.

Är du säker på att det fortfarande är ett skyddsobjekt så att fotoförbud råder?

Normalt sett är ett skyddsobjekt ett hus/fartyg/plan motsv. och inte ett område. Men man brukar stänga in vissa skyddsobjekt innanför staket, som då ska vara uppmärkt. Detta blir då ett skyddsobjektsområde där man inte får vistas utan tillstånd. T.ex. regementen,
Men det är i regel inte förbjudet att fota runt omkring ett skyddsojekt.
Ett militärt skjutfält brukar väldigt sällan vara skyddsobjekt såvida det inte finns vissa flera känsliga byggnader i området. Men även då är "skjutfältet" normalt inte ett skyddsobjekt utan det är "husen" som är det, och det är då bara husen som lyder under skydd av lagen.
Möjligen kan det finnas något undantag.

Så antingen är huset du fotat ett skyddsobjekt eller inte. Är det märkt som skyddsobjekt så har du redan tassat in på fisens mosse och kan enligt lag dömas. Är det inte ett skyddsobjekt så kan du fota/sprida hur mycket du vill.

Att tänka på är att husen/objekten kan vara skyddsobjekt utan att ha skyltar (någon kan ha rivit ner motsv.). Man blir alltså inte automatiskt friskriven från brott om man fotat ett skyddsobjekt som saknar skyltar.
Är man osäker bör man lämpligtvis kontakta Försvarsmakten eller Länstyrelsen så man slipper bryta mot lagar och värsta fall bli dömd.

Antar det är detta ställe?
http://www.flickr.com/photos/wildhack/sets/72157606579246524/

Vad jag hört så finns inga skyltar om skyddsobjekt som förbjuder fotografering. Det sitter dock små SO-skyltar som förbuder tillträde ut mot skogen och fälten, där det väl dräller av blindgångare. På tornet fanns ingen skylt och det stod dessutom öppet, och området verkar hyras av någon jaktklubb, så så hemligt kan det då inte vara.

Senast ändrad:
Tog kontakt med lämplig person och det visade sig att det inte var några problem. Tack.

Vad skulle priset för dessa bilder vara, då jag aldrig sålt bilder.

Jag vet inte om det kan vara till hjälp, men där jag bor finns en gammal bränsledepå märkt som skyddsobjekt. Jag tycker det ser bortglömt ut, men ringde och frågade hur det låg till med den saken. Efter lite frågor om varför jag frågade, så sa de att det är fortfarande skyddsobjekt så fotoförbudet är giltigt. Men de utreder just om man skall upphöra med skyddet.

Så min gissning är att kimster är närmast sanningen. Antingen är det skyddsobjekt och då är skadan redan skedd, varken man säljer bilden eller inte. Eller så är det inte skyddsobjekt och då är det fritt fram. I mitt fall var det länstyrelsen som visste rätt svar. Jag får vänta några månader innan jag kan fota.

(Jag såg föresten att fotoskyltarna var nertagna, men tillträdesskyltarna satt kvar fast grindarna stått öppna i åratal)

Vad skulle priset för dessa bilder vara, då jag aldrig sålt bilder.
Först skall du ta reda på vad kunden skall ha dem till - publicera på en liten blogg, hänga på väggen, publicera i tidning etc? De standardprislistor som finns bygger mycket på hur många ex som publiceras, eller hur stor de av en webbsida bilden tar upp etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar