ANNONS
Annons

Sälja bild till bildbyrå?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikPajala

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om det finns någon bildbyrå där man enkelt kan skicka bilder och kanske käna någon slant om man får dom sålda? Jag har ingen erfarenhet av det alls men det skulle vara kul om det gick. Är det bågon som har något tips och vet något?

/Fredrik

Som regel krävs mer än någon enstaka bild såvida det inte rör sig om intressanta nyhetsbilder.

Lucky Look heter en byrå som brukar acceptera duktiga amatörer.

Pressens Bild eller Scanpix kan sälja dina nyhetsbilder.

Ribbe skrev:
Måste man ansluta sig eller är det bara och ta kontakt med dem om man har något?

Du kan mejla en bild och sedan ringa och brata med nyhetsredaktören på desken. Hos Prb kan du ladda upp en bild på deras server, sedan ringen du desken.

/M

froderberg skrev:
Som regel krävs mer än någon enstaka bild såvida det inte rör sig om intressanta nyhetsbilder.

Lucky Look heter en byrå som brukar acceptera duktiga amatörer.

Pressens Bild eller Scanpix kan sälja dina nyhetsbilder.

Saxat ifrån www.prb.se

Pressens Bild och Scanpix går samman
Stockholm den 5 juli 2005
PRESSMEDDELANDE

De två bildbyråerna Pressens Bild och Scanpix Sverige avser att bilda en ny, gemensam bildbyrå. Genom sammanläggningen av Pressens Bild och Scanpix skapas ett nytt slagkraftigt bolag som blir en ledande bildbyrå för kvalitativa bilder i norra Europa.

Så snart blir det bara en sida!

Tuvärr finner Jag ingen information om hur man säljer bilder till dom... :-(

Senast ändrad:
froderberg skrev:
Å andra sidan börjar TT med att sälja nyhetsbilder.

Dessvärre inte :( - TT's pressmeddelande om att de skall starta "bildbyrå" är inget annat än en ren "spekulationsbluff". Fråga mig inte varför man ens släppte det pressmeddelandet. Dom har nämligen inga som helst planer på att starta en bildbyrå.

Däremot har TT börjat göra egen rörlig film, avsedd för tidningarnas webb, där dom filmar själva, och ganska ofta klipper in stillbilder i sin video. Detta gjorde man bland annat på mina bilder, tagna under Fabian Bengtsson rättegången.

Om man vill sälja bilder till Pressens Bild eller Scanpix, så gör man lämpligt i att först kontakta en tjänstgörande bildredaktör. Presenterar sig, och berättar vad för slags bilder man har.

Ju bättre, och mer exklusiva bilder det rör sig om, ju större är chansen att de är intresserade. Annars tar dom in bilder på s.k "spekulation". Vilket innebär att den kan fångas upp av de tidningar som är anslutna till respektive byrå.

Jag tror inte dom kräver att man är yrkesverksam fotograf heller - men att det är rena nyhetsbilder. Gärna färska sådana.

Ribbe skrev:
Hur mycket kärvs för att bli ansluten?

De säljer enstaka bra nyhetsbilder. Det är bara att mejla eller lägga upp på deras server och sedan ringa.

Man kan också blir stringer för dem. Det innebär att man har ett samarbetsavtal. De har stringers runt om i landet som gör uppdrag eller kompletterar de anställda stockholmsfotogtaferna när de har fullt upp.

Pressens Bild vill ha nyhetsbilder, men äger bildbyrån Bildhuset för mer konstnärliga bilder.
Scanpix har två avdelningar, en för nyhetsbilder och en för vanliga kommersiella bildbyråbilder. Den senare har en del tekniska och kvalitetsmässiga krav på sina fotografer.

Satsa på en riktig bildbyrå, dvs en där man istället för den förnedrande summan av 10kr(som på en royaltyfri byrå) per bild så kanske man får mellan 1000 och 5000 istället. Jag sålde nyligen en bild via min bildbyrå och 1500 spänn ramlade in lite fint :) Och då har jag ändå bara runt 170 bilder på den byrån..

Många luras att tro det går att tjäna pengar på Royalty Fria sidor.

Ja det går, men bara om du har omkring 1000 proffisionella bilder, och det har du om du jobbat som fotograf i runt 10 år..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar