Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bild. singel omslag

Produkter
(logga in för att koppla)

Hansson

Aktiv medlem
Hej!
Har ett litet problem.
HAr blivit ombed att sälja en bild som ska vara omslag på en singel för en ny artist.

Skivbolaget säger sig vara villiga att betala 1900 pluss moms för bilden och ska då ha rätt att använda den som omslag, pressbild och på aficher för CDn obegränsat. singeln ska till att börja med tryckas i 1000 ex och sedan mer om den säljer bra.

Själv känns ju priset extremt lågt om man råkar titta i BLFs ca. prislista.
Men vad vet väl jag som inte sålt bilder förut.

VAd tycker ni?
Ska man ta det?
 
Varför är folk så otroligt fixerade vid snabba $$pengar$$? Tänk lite långsiktligt istället, se det som bra reklam för dig. Men se för faen till att du får full cred på baksidan av singelomslaget annars är det ju ganska meningslöst.

/bjanha, som fullständigt SKITER i BLF:s prislista.
 
Senast ändrad:
Jo Björn det är lite så jag ser det också.
Men jag känner ändå att de ju kan vara förståndigt att först väntilera ämnet lite å se om de är väldigt dumt eller om de är så jag bör se det.
 
Du kommer få väldigt många olika åsikter. En del som vill vara lite mer pretto kommer förstås hävda att man aaalltiiiid ska följa BLF:s prislista (även om de själva skulle rita taket fullt av kors för ett 500-spänns fotojobb på Korpenuttagningen i kricket).
 
Sen kommer du alltid få kommentarer från folk som är så där "häftigt" frikopplade från ekonomiska verkligheter och långsiktigt tänkande.

Varför är det viktigt att hävda sig genom att köra "jag skiter i etablisemangent"-stilen?

Ta betalt vad andra fotografer skulle tagit betalt med en normal taxa - BLF's lista täcker normala omkostnader. Finns ingen poäng i att sälja sig billigt bara för att namnet skall synas, tar man bra bilder syns det ändå.

Är det PR du är ute efter så gör det gratis - Det tycker jag är mer ok än att man tar ut struntsummor för att man inte får vara "pretto".
 
Så då menar du altså att jag inte bör sälja bilden alls?
För skivbolaget har ju gjort klart att dom inte är intreserade av att köpa en billd för priset som rekomenderas i BLFs prislista.
 
Det är helt och hållet ditt beslut om du vill sälja bilden - Men gör det till det priset som DU tycker att du förtjänar - Det är inte skivbolaget ensamt som skall sätta priset. Dom har garanterat möjlighet att betala rimliga priser.

Se även till att ha ett ordentligt avtal som reglerar användning m.m.

Min uppfattning är att om du säljer för billigt, så kan det sprida sig att du är en "tokbillig" fotograf - Med andra ord får du sälja otroligt mycket för att få ihop det, samtidigt som du får svårt att höja priset.

En balans är viktigt i det här läget och den känner du bäst till eftersom du har pratat med bolaget - Men kunden vill ju alltid få det så billigt som möjligt och fotografen vill ha bästa möjliga betalning. Det är det som man måste förhandla om.
 
Så här ser pressens bilds priser för CD-omslag mm ut

Om det är en bild som du redan har i din samling vad har du då att förlora? Hur svårt är det för skivbolaget att producera en egen, liknande bild, om du blir för dyr?
 

Bilagor

  • cdomslagprisprb.jpg
    cdomslagprisprb.jpg
    6.9 KB · Visningar: 820
bjanha skrev:
Du kommer få väldigt många olika åsikter. En del som vill vara lite mer pretto kommer förstås hävda att man aaalltiiiid ska följa BLF:s prislista (även om de själva skulle rita taket fullt av kors för ett 500-spänns fotojobb på Korpenuttagningen i kricket).

...korpenuttagning i kricket! *Garvar* helt underbart!...jag måste nog hålla med. Följ prislistan i den utsträckning du kan...går inte det så får du förhandla till den punkt du anser är rimligt. Ingen kommer att kunna säga vad du ska ta för denna bild. 1.900 kr låter lite för obegränsad tillgång för affisch, konvolut marknadsföring etc men går de inte med på någonting annat så är det ju som det är. Som någon annan sa, se då i alla fall till att du får med ditt namn på varenda j...vla trycksak som har din bild med. Bättre reklam får du ju leta efter. Ge åtminstone ett motbud för förhandlingens skull!
 
bjanha skrev:
Varför är folk så otroligt fixerade vid snabba $$pengar$$? Tänk lite långsiktligt istället, se det som bra reklam för dig. Men se för faen till att du får full cred på baksidan av singelomslaget annars är det ju ganska meningslöst.

/bjanha, som fullständigt SKITER i BLF:s prislista.

VAd är detta för trams? Det kan väl knappast kallas "snabba pengar" om man varit och fotograferat något som någon senare kanske vill använda. Det handlar naturligtvis om att få korrekt betalt och att inte enskilda fotografer bli utnyttjad och lurade av större bolag.
1900:- för så omfattande användningsrätt är för billigt. Se PrB-prislisan ovan.
Du kan även avtala att det pris ni kommer överens om gäller för de första 1000 och om de att blir fler framöver ska du ha ytterligare betalt,
 
Njae, men om du har varit ute o fotat i eget syfte, bara som hobby o så dyker det upp nån o vill ha en av dina bilder. Alternativet för dej är att bilden för evigt ligger kvar på en CD till ingen större nytta. I det perspektivet är 1900 rätt okej.

Det vore skillnad om skivbolaget beställt bilderna i förväg o fotografen fotat på uppdrag. I det läget är det väl rimligt att göra upp om ersättningen i förväg.

Tipset om att göra ett avtal som ger rätt till ytterligare ersättning om de ger ut fler exemplar tycker jag låter mycket bra. Tänk om det är nya Roxette de har upptäckt ;-)

Tänk så här: 1000 exemplar, 1900 spänn, det gör att bara din bild utgör 1,90 per CD. Det är inte helt otroligt att det är fler som vill ha betalt för sitt jobb i samband med releasen, ett par spänn till kompositören, några kronor till musikerna en spänn till tjejen som gör layouten, ett par spänn till cd-presseriet, några kronor i annonskostnader.

Vad kostar en CD-singel? Kanske var därför Prince gjorde sitt "Black Album"
 
Håller också med KG! Om någon skulle vilja använda mina hobbyfotade bilder så hade jag blivit jätteglad och tagit emot de 1900:-.
 
1900:- låter väldans billigt, jag tog 1000:-(som jag tyckte va jävligt billigt) för retush arbete på ett cd-omslag som skulle tryckas i 50ex.

men jag håller med de andra att du bör se till att få ditt namn med överallt och begära mer pröjs om cd´n säljer mer än 1000ex.
 
Det blir förstås en hederssak. Drar det iväg ordentligt så kanske det framgår av utdelade guldskivor o liknande... vet inte var gränsen går för att få guldskiva för en singel i Sverige, 25000?

Edit: sitter inte GLF (grammofon(!!)leverantörernas förening) o räknar sånt?

http://www.ifpi.se/01.site/02.statistik/statistik.htm
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.