Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja basbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

minco

Avslutat medlemskap
Jag vet att det har tidigare pratats om det i den här tråden, men jag måste fråga för att vara säker i mitt fall.

I helgen fick jag ett uppdrag av ett större band att fota deras basists nya bas under en spelning. Han sa att det var ett önskemål från basföretaget att få lite reklam. Jag fick uppdraget på plats, under festivalen. Jag skulle hur som helst fota deras band på festivalens arrangörers begäran. Nu är jag redo att skicka iväg bilderna. Det blev omkring 5-7 bilder.

Därför undrar jag, kan jag (får jag) ta betalt? Och hur mycket rekommenderar ni så fall? Eller ska jag bara nöja mig med fotocred?

Jag skulle vara extremt tacksam för svar.

Vem var uppdragsgivaren?
Bandet eller företaget som tillverkat basen?
Kolla vem som ska betala och ta ett snack med dom.

Okej. Ska jag vara ärlig så kommmer jag inte riktigt ihåg vad han sa. Jag uppfattade det i alla fall som att var hans (basistens) intresse att få bilderna, för att sedan skicka dem till basföretaget.

Hmm!
Låter lite luddigt tycker jag.

Ge honom (basisten) små exempel av dina bilder, typ 150-200 pixlar på längsta sidan och be honom kolla med tillverkaren om dom är intresserade.
Är dom intresserade och kanske ska använda dina bilder till marknadsföring ska du ju inte ge bort dom, ska dom tjäna pengar på dom så ska du det åxå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar