Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja arkivbilder med rätten att publicera fritt

Produkter
(logga in för att koppla)

Musan

Medlem
Jag har fått en förfrågan från en större förening som vill köpa några av mina bilder. Dom vill kunna publicera bilderna fritt i sina olika publikationer. Nu har dom bett mig inkomma med pris/bild. Men hur räknar jag ut ett vettigt pris? Och vad ska jag tänka på beträffande rätten att publicera fritt? Har hittat olika definitioner på uttrycket. Ska jag tidsbegränsa rättigheten att använda bilderna, låt oss säga för t ex ett år? Och om jag ger dom rätten att publicera mina bilder fritt, det är väl inte detsamma som att jag avsäger mig rättigheten till mina egna bilder? Snälla, hjälp mig...

Maria
 
Jag har fått en förfrågan från en större förening som vill köpa några av mina bilder. Dom vill kunna publicera bilderna fritt i sina olika publikationer. Nu har dom bett mig inkomma med pris/bild. Men hur räknar jag ut ett vettigt pris? Och vad ska jag tänka på beträffande rätten att publicera fritt? Har hittat olika definitioner på uttrycket. Ska jag tidsbegränsa rättigheten att använda bilderna, låt oss säga för t ex ett år? Och om jag ger dom rätten att publicera mina bilder fritt, det är väl inte detsamma som att jag avsäger mig rättigheten till mina egna bilder? Snälla, hjälp mig...

Maria

Priset beror ju på hur mycket du tror att de är villiga att betala och förhoppningsvis vara så nöjda med så att de anlitar dig fler gånger, inte lätt att veta...

Du förhandlar inte bort rätten att själv använda bilderna fritt eller att sälja dem till andra bara för att du ger dem rätt att använda bilderna fritt. En del vill köpa ensamrätt och det ska förstås kosta mer. Du kan aldrig (i Sverige) förhandla bort rätten att använda bilderna som referenser (kan finnas begränsningar för att du inte får visa dem som referenser innan rättighetsköparen publicerat).
 
Ok, jag förstår principen och jag själv resonerar ungefär som du gör i ditt svar, men det är banne mig inte lätt att veta vilket pris man ska ta ut. Angående att använda bilderna fritt, bör man tidsbegränsa den användarrättigheten för t ex ett år, är det rimligt?

Maria
 
Ok, jag förstår principen och jag själv resonerar ungefär som du gör i ditt svar, men det är banne mig inte lätt att veta vilket pris man ska ta ut. Angående att använda bilderna fritt, bör man tidsbegränsa den användarrättigheten för t ex ett år, är det rimligt?

Maria

Jag tycker "lumor´s" svar var väldigt vettigt. Hur mycket kan man tänka sig att det vill betala och ända bli så nöjda att de skulle kunna använda dig igen? Det mest "korrekta" är säkert att sätta en tidsbegränsning på ca 1 eller 3 år, men min erfarenhet säger att ju mindre krångel och rättigheter att hålla reda på för kunden desto bättre. Jag har sålt ganska många bilder med "fri användningsrätt under obegränsad tid" och faktum är att inom ett par tre år kommer kunden tillbaka och vill komplettera eller förnya bildbanken då de gamla inte känns aktuella av olika anledningar. Inte för att bilderna var dåliga utan det kan vara att någon person har slutat på ett företag, de har byggt om ett bostdasområde, bilmodellen är gammal osv. Min prislapp har varierat från 1000kr-5000kr/bild ungefär. Vid den lägre debiteringen handlar det om mängden drygt 200 bilder.
 
Tack båda två! Jag håller med om att mindre krångel är bättre, så nu ska jag sätta mig och räkna på det här.

Maria
 
Det vet jag inte om det stämmer, du kan väl sluta avtal om i princip vad som helst om båda parter är överens.
Enligt Rätt & Priss: Foto 2008, under Exklusiva rättigheter, men det kan ju ha ändrats sedan dess...
Jag är tämligen säker på att jag får visa bilden och säga att det är jag som gjort den oavsett vilka rättigheter jag sålt.
 
Jag tror att du då förutsätter att avtalet skrivs enligt t.ex BLFs leveransvillkor och att det som inte hanteras speciellt i avtalet då täcks in av upphovsrättslagen. Kommer man inte överens om något specifikt så gäller den, men du kan säkert avtala bort alla dina rättigheter om du så vill. Men jag är ingen jurist, så jag kan förvisso ha fel.

Sedan är det en annan fråga om och hur man ska använda en bild som en kund betalat för. Även om man kanske har en juridisk rätt så kan det vara bra att vara överens med kunden i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.