Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja/använda två näst intill lika bilder/exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Vi säger att jag hittar ett väldigt fint motiv, låt oss säga två fiskare som får napp i solnedgången. Jag trycker av och råkar smälla av två-tre exponeringar. När jag kommer hem och lägger upp en utav dem på fotosidan kontaktas jag snart av en tidning som vill köpa bilden, varpå jag säljer den med exklusiv användningsrätt till tidningen. Men snart kontaktas jag av ett företag som även dem tycker om bilden och vill använda den på dennes hemsida. Utan att gå in på vad man bör eller skall göra, kan man ta en av de andra två exponeringarna och sälja till företaget utan att oroa sig över några rättsliga konflikter, det är ju ändå två skilda bilder vilket kan bevisas med de olika råfilerna?

Detta är enbart en hypotes och inte ett verkligt fall men jag kan tänka mig att det händer folk ofta och kommer troligtvis hända många utav oss, därav funderingen!

MVH
André
 
vad tycker du själv? jag anser att har dom köpt den med exklusiv användningsrätt så är det inte ok att sälja en snarlik/kopia om den ser likadan ut eller ser väldigt lik ut. Det är bilden o dess innehåll/utseende som dom köpt inte bara just den filnumret.
 
Tyvärr

Tyvärr tror jag bildens innehållsmässiga karaktär är alltför snarlik, att påvisa filnummer skulle inte vara att rekommendera.
 
Och då kommer vi då fram till det ack så vanliga problemet: vart går gränsen? Vilket självklart är individuellt från fall till fall, men hur ska man som ovan bildsäljare bestämma när det är två skilda bilder? Mitt tips då är att vara på den säkra sidan och inte chansa, ju fler bilder man säljer desto bättre blir man såklart på att hantera dessa fall.

Jag själv hade såklart inte sålt bilden då innehållet är det man köper som bildköpare, inte filnumret.
 
Tyvärr tror jag bildens innehållsmässiga karaktär är alltför snarlik, att påvisa filnummer skulle inte vara att rekommendera.

Att hävda att de är olika bilder med hjälp av ett filnummer är rätt meningslöst. Filer går att kopiera och byta namn på.

Däremot kan man jämföra innehållet i filerna och om det skiljer sig så kan man hävda att det visar att det är olika bilder.

Jag tror dock att det rättsligt inte är genomförbart att sälja två väldigt lika bilder som olika, men jag är inte upphovsrättsjurist.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.