Annons

Säkraste backupen medan man reser (blev precis rånad)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik80

Aktiv medlem
Hej,

For fem dagar sedan blev jag ranad pa precis all min kamerautrustning inkl. laptop nar jag var och fotatde pa Sri Lanka. Utrustning gar ju alltid att skaffa ny (forhoppningsvis via forsakring) men jag forlorade aven en del bilder (hade turligt nog skickade de basta till min byra redan) och dessa ar ju saklart oersattliga.

Nu undrar jag hur man bast gor backup medan man reser for att skydda sina bilder (bade mot ran och HD-haveri). Har tank att det basta ar att ha en pen drive som man hela tiden later hanga runt halsen under trojan sa att bilderna forhoppningsvis aven klarar ett ran. Har man CD-skivor ar det ju troligt att dessa lagras i vaskan som man kanske blir ranad pa. Ett alternativ ar att branna CD/DVD-skivor som man skickar hem med jamna mellanrum, men med detta alternativ kanske man inte annu hunnit skicka de senaste dagarnas bilder. Pen drive runt halsen verkar utmarkt, men sen laste jag i forumen har att manga personer haft problem med att dessa slutat fungera.

Ja, kort och gott, hur gor man bast for att skydda sina bilder mot ran, stold, HD-haveri etc medan man befinner sig pa redande fot?

Tacksam for alla ideer!

Fredrik,
www.worldsphotos.com
 
På senaste resan till USA hade jag min Nikon Coolwalker i hotellrummet och tankade över minneskorten till den på kvällen. När jag behövde tömma minneskort brände jag ner bilderna från dem på CD-skivor och bar med mig. Om jag blev rånad skulle jag alltså max förlora de bilder som jag tagit under dagen, och om mitt hotellrum blev rånat hade jag med mig alla bilderna på minneskort eller CD i väskan.
 
Hur mycket "tål" du att förlora?

En dag?
En Coolwalker i hotellets kassaskåp borde väl funka.

En timme?
Smyg ifrån då och då, och tanka över till din gömda USB-pinne.

Inget alls?
Hyr en livvakt.

Sedan gäller det ju att inte förlora något under själva resan. Det kan vara knepigare. Ett par brända skivor i varje resväska? Tål du i så fall att någon får tag i dina bilder, när de snor väskorna?
 
Precis! Det ar sjalva resan som ar kruxet, nar man ror sig mellan platser. Det var sa jag blev av med precis allt nu. Aven om man gor back-up till CD eller liknande maste man ju bara detta i vaskan medan man ror sig. Internet ar ofta segt pa de platser jag aker till sa det ar inget alternativ. Man skulle behova sitta i flera timmar varje kvall bara for att sakra 10-20 bilder. Ar USB-fickminnen opalitliga alltsa? Annars vore det ju det klart basta eftersom man kan lata det hanga runt halsen och gomt under trojan...
 
Bränn skivor och skicka hem med posten. Det läste jag att någon som reste mycket gjorde. Han brände 2, skickade hem en och sparade en med på resan.Mycket mer än rån kan hända vår utrustning.
 
Att branna CD-skivor och skicka hem ar bra. Det gor jag ocksa. Jag branner en skiva i slutet av varje dag. Daremot orkar man bara inte skicka hem skivorna varje dag utan kanske med en veckas mellanrum, sa det finns en stor sirk att man forlorar flera dagars jobb om man blir av med grejerna eller om nagot havererar.
 
Lanken var lasvard. Men jag tycker anda inte att hans metod ar helt vattensaker. Om han blir ranad mitt i natten medan han vandrar genom en folktom okand stad, sokandes efter ett hotellrum, och en ihardig ranare overfaller honom och tar alla vaskor samt kolla igenom alla fickor etc, da ar det helt kort! Och det kan mycket val handa. Jag har blivit ranad tva ganger de senaste tre manaderna.

Man maste hitta ett satt att lagra bilder sa att ranarna inte hittar grejerna helt enkelt. Och det var har jag tyckte att en pen drive (usb fick minne) med typ 2 eller 4 gb minne skulle kunna funka utmarkt da man kan hanga den runt halsen under trojan. Har nagon nan koll eller, slutar dom latt fungera? Eller har nagon nan annan ide? Ett CF kort fasttejpat pa ryggen??
 
Jag trodde USB-minnen var gjorda för att vara just säkra och pålitliga. Går omkring med ett Lexar Jumpdrive i nyckelknippan sedan några månader och det har funkat förträffligt så långt. Läst att SanDisk Cruzer Titanium ska tåla ett tryck på två ton. Borde med andra ord gå att klämma in under innersulan i skon. Eller stoppa upp där bak? Lite extremt kanske, men vilken rånare börjar rota där?
 
Ja, ett USB-minne är troligen det säkraste, men klarar du dig verkligen med så liten lagringskapacitet som 4GB?
 
USB-minnen är ganska hållbara iaf, jag har en billig variant som har klarat av att gå igenom tvättmaskin+torktumlare och fortfarande fungera.
 
Fredrik80 skrev:
Hej,

For fem dagar sedan blev jag ranad pa precis all min kamerautrustning inkl. laptop nar jag var och fotatde pa Sri Lanka. Utrustning gar ju alltid att skaffa ny (forhoppningsvis via forsakring) men jag forlorade aven en del bilder (hade turligt nog skickade de basta till min byra redan) och dessa ar ju saklart oersattliga.

Nu undrar jag hur man bast gor backup medan man reser for att skydda sina bilder (bade mot ran och HD-haveri). Har tank att det basta ar att ha en pen drive som man hela tiden later hanga runt halsen under trojan sa att bilderna forhoppningsvis aven klarar ett ran. Har man CD-skivor ar det ju troligt att dessa lagras i vaskan som man kanske blir ranad pa. Ett alternativ ar att branna CD/DVD-skivor som man skickar hem med jamna mellanrum, men med detta alternativ kanske man inte annu hunnit skicka de senaste dagarnas bilder. Pen drive runt halsen verkar utmarkt, men sen laste jag i forumen har att manga personer haft problem med att dessa slutat fungera.

Ja, kort och gott, hur gor man bast for att skydda sina bilder mot ran, stold, HD-haveri etc medan man befinner sig pa redande fot?

Tacksam for alla ideer!

Fredrik,
www.worldsphotos.com


Råkade ut för samma sak i indien, laptop, kamera, telefoner etc etc borta. Förlorade inte en enda bild. Hade en extern pytte-hårddisk bland smutstvätten, samt brände till CD regelbundet på internetkafeer när jag ändå var där och kollade mail. Hade tänkt FTP-a men bandbredden var för dålig. Postade skivorna separat och dom kom hem allihop.

Tråkigt att inte ha någon kamera på de sista 25% av resan men var iofs rätt färdig med fotandet.

Tråkigast var det förlorade förtroendet för innevånarna och landet.
 
Intim kroppsförvaring har knarksmugglare pysslat med hur länge som helst. Annars kanske det här kan vara något?
 

Bilagor

  • tampax.jpg
    tampax.jpg
    50.5 KB · Visningar: 424
Jalong skrev:
Jag trodde USB-minnen var gjorda för att vara just säkra och pålitliga. Går omkring med ett Lexar Jumpdrive i nyckelknippan sedan några månader och det har funkat förträffligt så långt. Läst att SanDisk Cruzer Titanium ska tåla ett tryck på två ton.

Det var en test i någon datortidning för inte så våldsamt länge sedan. Många klarade sig bra medan andra kunde tömmas eller gå sönder om de råkade ut för statisk elektricitet mot kontakterna eller liknande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.