Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Säkert i Kroatien? (behöver snabbt svar)

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus_nelson

Aktiv medlem
Jag och min flickvän ska åka till Kroatien i natt, till Porec närmare bestämt. Jag funderar på om jag ska ta med mig systemkameran, en Nikon D80 med ett 18-200 VR-objektiv. Antagligen blir det en dagstur till Venedig också.

Det jag funderar på lite är hur säkert det är att ta med kameran till Kroatien? Hur ser rånrisken ut (förutsatt att man är normalförnuftig)? Det är ju hyfsat dyr utrustning. Antar att det är ganska safe, men någon av er kanske har varit där och kan lugna mig?

Har ni någon fototips i Porec eller Venedig?

Hej Magnus,

Det är lika säkert/osäkert som hemma i sverige och då menar jag Malmö eftersom jag bor här. Här får man blickar från små tuffa killar men inget jag bryr mig om. I Kroatien är det många som semestrar från hela Europa och självklart är det så att var turister finns så finns det självklart tjuvar. Ska ni bo på hotellet så måste ni ha kassaskåp. Kommer ni bo privat då ska ni tänka extra noga då de som hyr ut ansvarar inte för stöld. Som du säger så är det att använda sunt förnuft så blir det hur bra som helst.

Jag ska semestra i Bosnien och sen två veckor i Kroatien och jag tänker ta med kameran. Tror inte det blir några problem.

Ha en skön semster och ta massa foto :)

EDIT: Glömde att nämna att jag har semestrat i kroatien nästan varje år och har aldrig råkat ut för rån/stöld eller något liknande.

Tror du överdriver riskerna? Är förmodligen inte större risk att bli rånad där än här eller någon annanstans. Ta med kameran men lägg den inte ifrån dig och ha den på magen så har du koll på den hela tiden. I Venedig kryllar det av folk men vår reseguide menade att det inte var större risk med ficktjuvar där. Ha bara koll på kameran hela tiden så är det mindre risk. Svårt fota i Venedig med så mycket folk men folklivet kan ju vara värt att skildra i sig. Venedig kräver nog längre tid än en dagstripp som jag gjorde under en resa till Slovenien förra året. Man skulle behöva hinna se mer än de centrala delarna och under kvälls/natt/morgontid men rådet blir då att inte vandra ensam. Försök inte gömma kameran, då missar du en massa bilder, ha den alltid beredd på magen. Var i ficktjuvarnnas paradis Prag för ett par år sedan och bar kameran fullt synlig på magen hela tiden. Märkte inte av några ficktjuvar under en hel vecka, endast en växlingsskojare (som såg ut och var hur trevlig som helst). Erbjöd mig valuta till bra kurs men som guiden varnade: Du kan få värdelösa sedlar tillbaka. En annan sak att varna för är att aldrig lämna passet ifrån sig på begäran under några omständigheter, annat än till uniformerad och legitimerad polis/tull. Finns ligor som tar turistgruppers pass genom att begära in alla samtidigt och sedan lämna tillbaka dom, men då saknas ett eller flera pass som man tagit. Begär någon passet från dig ska du alltid be denne följa med till närmaste polisstation och få saken utförd där.

Får tacka så mycket får era tips, kameran följer med.

Tyvärr blir det bara en dagstur till Venedig då vi inte har råd med några större utflykter. Däremot blir det kanske en resa till Rom och Venedig till hösten.

Vi har pratat på att hyra bil i Kroatien och kanske åka runt till små byar längs kusten och inåt landet. Tror ni det är en bra idé att hyra bil, eller kan vi lika gärna stanna i Porec? Det vore kul att se lite av Zagreb.

Det är inga som helst problem att ha kameran med sig. Dock bör man ha lite sunt förnuft precis som här hemma. Under turistsäsongen är det oehört mycket folk i rörelse i Istrien, vilket också drar med sig en del suspekta typer.

Passa på att besöka Rovinj och Pula när ni där. I Pula finns en amfiteater där det hålls koncerter, teater, utomhusbio osv.

Färjor till Venedig går från både Rovij och Pula. Säkert också från Porec..

Till Rovinj bör man komma tidigt på morgonen eftersom stan ofta är fullsatt, det går inte att köra bil inne i stadskärnan.

Personligen så skulle jag nog vara mer orolig för att köra bil i Istrien under turistsäsongen än att bli av med kameran...

Som andra turistorter

Har varit i Kroatien ett par gånger de senaste åren, senast bla i Porec (Istrien) och runt Zagreb i påskas. Vad gäller säkerhet och stöldrisk känns Kroatien som andra turistländer i Europa. Detta betyder att man skall iakta normal försiktighet, dvs hålla i grejorna och låsa in dem då man lämnar dem någonstans. Jag är vanlig svenne och har inte vid något tillfälle känt mig utsatt i Kroatien.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar