Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Säkert dum fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Bremholt

Ny medlem
Hejsan!

Är helt nybörjare inom fotografering. Men ska köpa en första kamera. Antagligen blir det en D90 men förstår inte skillanden på objektiven.

18-55
18-105
18-135
16-85

Säkert en dum fråga men vad innebär skillanden i mm?

Jag vill fotografera porträtt (gärna i studio), idrott, detaljer i naturen och landskap. Vilket objektiv passar mig? Har även funderat på ett macro...

"Frågar man inget så får man inget veta."

ps. anledningen till att jag ska inhandla allt på en gång är att en kompis ska åka till Kina och jag hoppas att han kan få en billigare deal åt mig där.

Om han inte lyckas få ner priset är jag nog tvungen att välja d80 istället. Påverkar detta valet av objektiv??

Tacksam för svar

Sophie

mm står för brännvidd och brännvidden kan man slarvigt översätta med bildvinkel. Ju längre brännvidd desto smalare vinkel tittar objektivet i. Jämför när du zoomar IN i en bild på vilken kamera som helst och vad som egentligen händer är att du ändrar brännvidden på ditt objektiv till en längre sådan.

På en D90 brukar man normalt sätt anse att en 30-35 mm är ungefär jämnbördigt vad du kan se med dina ögon. Längre brännvidder är då att likna med en kikare eller mer korrekt: teleobjektiv. Kortare brännvidder än 30-35 kallas vidvinkelobjektiv. De har andra egenskaper än att bara förändra bildvinkeln oxå. Ett teleobjektiv komprimerar ihop ditt motiv medan ett vidvinkelobjektiv drar isär det. Graden av kompression/isärdragning varierar med brännvidden

För halv eller ansiktsporträtt använder jag oftast brännvidder runt 50-85mm på en kamera som motsvarar din tilltänkta D90.

Naturbilder? Går inte att generellt säga något. Djur kräver normalt sätt mycket långa brännvidder uppåt 400mm. Scener och vyer kanske oftast fotograferas med vidvinklar. Dvs motsatsen till teleobjektiv. Med andra ord kortare brännvidder än 30-35mm.

En D90 men en 16-85 känns som en riktigt bra kombination. Detta objektiv är riktigt bra men lite dyrt kanske. Faktum är att alla du räknar upp fungerar men ju kortare brännviddsomfång du köper ger dig mindre mångsidighet. Men samtidigt så innebär OFTAST större omfång en större kompromiss o konstruktionen och i teorin därmed sämre bildkvlitet. Dessutom finns det en annan faktor som spelar in och det är bländaröppningen. Ju större den är desto mer ljus släpper objektivet in till sensorn men framför allt är det trevligt vid porträttfotografering att arbeta med kortare skärpedjup (stora bländaröppningar) för att få så där mysigt krämiga och oskarpa bakgrunder för att lyfta fram huvudobjektet. Att göra så med de objektiv som du räknar upp är lite svårare. Det går på de längre brännvidderna men inget av dessa gluggar är optimalt för porträtt.

D80 och D90 är samma kamera sett ur objektiven ögon :)

Här finns mer http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm

Senast ändrad:
Hejsan!

Är helt nybörjare inom fotografering. Men ska köpa en första kamera. Antagligen blir det en D90 men förstår inte skillanden på objektiven.

18-55
18-105
18-135
16-85

Säkert en dum fråga men vad innebär skillanden i mm?

Jag vill fotografera porträtt (gärna i studio), idrott, detaljer i naturen och landskap. Vilket objektiv passar mig? Har även funderat på ett macro...

"Frågar man inget så får man inget veta."

ps. anledningen till att jag ska inhandla allt på en gång är att en kompis ska åka till Kina och jag hoppas att han kan få en billigare deal åt mig där.

Om han inte lyckas få ner priset är jag nog tvungen att välja d80 istället. Påverkar detta valet av objektiv??

Tacksam för svar

Sophie

Hej!

Siffrorna visar ungefär vilka olika bildvinklar du kan få med objektiven. Alla objektiven är av zoom-typ, du kan förändra bildvinkeln, i vardagligt tal, "zooma".

Enkelt uttryck ger 18 mm på en D90 eller D80 en vidvinkeleffekt, du kan alltså få med flera saker eller personer fast de är ganska nära kameran. Medan 70, 85, 105 mm osv innebär att du får en tele-effekt, att du får med mindre och mindre av något i bilden ju högre siffran blir.

Ta en 18-55 som exempel. Står du sisådär tre meter från en människa kan du förmodligen få med hela personen när objektivet är ställt på 18 mm. Skruvar du sedan upp det till 55 mm får du kanske bara med ansiktet.

Lite fler begrepp: Det siffrorna står för kallas brännvidd, dvs objektivens "längd". Ett kort objektiv, med kort brännvidd (som 16 eller 18 mm) blir då vidvinkligt, ett långt objektiv med en lång brännvidd (som 105 eller 135 mm) blir då teleobjektiv. Zoom-objektiv har då variabel brännvidd, eller variabel längd.

Alla objektiven du räknar upp passar för övrigt precis lika bra på en D80 som på en D90.

Ja, det här tycker jag var en dum (eller i alla fall onödig) fråga. Google hittar mängder av bra förklarande texter t.o.m. om man bara söker på "brännvidd". Hur enkelt som helst.

Men iaf, eftersom du ska fota allt, utan att ha några verkliga önskemål eller ens kunskap om begreppet brännvidd är det väldigt svårt att ge tips om vilket av objektiven som passar bra. Det finns ju massa fler egenskaper hos optiken som man vanligen brukar vilja ta hänsyn till. Vanligen skulle jag rekommendera att köpa några olika objektiv för att på så vis kunna täcka in de olika användningsområdena.

Men iaf, jag har själv ett Nikkor 18-200VR som jag använder när jag bara vill ha med ett objektiv. Det täcker väldigt mycket givetvis, men kostar lite mer än de du listat. 18-105VR i kit med en D90 kan nog vara väldigt prisvärt.

Tack så jättemycket till de som hade tålamodet att svara på min "dumma" fråga!

Uppskattar det verkligen. Har känt mig lite förvirrad i fotodjungeln men nu är allt klarare! =)

Tack så hjärtligt!

// Sophie

Jag förstår inte heller hur man bara tänka på en avancerad systemkamera, utan att först kunna grunderna inom verktygen!
Frågan var inte dum, men som tidigare sagts, det finns mängder med sajter, inom foto, bara att söka på google!
Finns det inte oxå fototidningar och böcker?

Hej!

Ja, det här tycker jag var en dum (eller i alla fall onödig) fråga. Google hittar mängder av bra förklarande texter t.o.m. om man bara söker på "brännvidd". Hur enkelt som helst.

Men om man inte ens känner till grundläggande begrepp, som brännvidd, hur skall man då kunna söka? :)

Nu brukar de flesta säkert komma igång med sådnat här genom att fråga någon kompis eller liknande. Men om man nu inte känner någon som kan ge grundförklaringar ...?

De enda dumma frågorna är de som man inte vågar ställa.

Jag förstår inte heller hur man bara tänka på en avancerad systemkamera, utan att först kunna grunderna inom verktygen!
Frågan var inte dum, men som tidigare sagts, det finns mängder med sajter, inom foto, bara att söka på google!
Finns det inte oxå fototidningar och böcker?

Det finns underbart skickliga fotografer som knappt kan grunderna om kameror. Det finns fantastiska författare som varken kan de tekniska detaljerna om ordbehandlare eller för den delen grammatik. Det finns de som inte har en susning om hur en förbränningsmotor fungerar men ändå är skickliga på att köra bil.

Kunskap om verktyg är alltid en hjälp och gör alltid livet enklare, javisst, men frånvaron av kunskap skall inte hindra någon från att få prova.

Själv är jag ju en tekniknörd som är oerhört intresserad av fototeknik. Men jag tycker det är kul om vi får fler fotografer som inte i första hand funderar så mycket på diffraktionsidex, antal bländarlameller eller brännvidder. Sådana som jag finns det ändå så gott om :)

Hej!

Men om man inte ens känner till grundläggande begrepp, som brännvidd, hur skall man då kunna söka? :)

Nu brukar de flesta säkert komma igång med sådnat här genom att fråga någon kompis eller liknande. Men om man nu inte känner någon som kan ge grundförklaringar ...?

De enda dumma frågorna är de som man inte vågar ställa.

Dagens bästa kommentar, tack Martin!

Sophie, köp en D90 med 18-105, det är en i mitt tycke mycket prisvärd kombination. När du fotat ett tag märker du vad du saknar och kan komplettera sedan.

/eric

Tack så himla mycket för att ni e så gulliga!

Känner mig precis som Martin skriver. Har fått ett brinnande intresse för detta utan några som helst kunskaper och hade faktiskt inte en aning om vad brännvidd var innan. Men jag vill lära mig och tänkte att jag först å främst måste ha en kamera.

Känns så skönt att veta att man får vara nybörjare och att det finns människor som har tålamod och hjälper en.

T o m med de "dummaste" frågorna. =)

Har blivit ännu mera taggad att lära mig nu!

/ Sophie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar