Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SÖKARE - sökare

Produkter
(logga in för att koppla)

JSL

Aktiv medlem
Har i nuläget en 300D och en mindre samling objektiv (6st). Vad jag nu gick och väntade på var den nya Canon (läs 30D) som dessvärre inte hade en stor sökare. Har provat 200D och hade önskat att Canon hade en motsvarande i samma pris spann, men så är inte fallet. Min fråga är därför bör man inhandla en beg 1D Mark II eller vad finns det annars för alternativ på digitala med en stor klar sökare ? Känner i nuläget att steget/bytet till Nikom är knöligt och omständigt.

/Johnny

Om du ska ha Canon så är det FF-kamerorna som gäller. KM D7D har en likvärdig sökare med D200 men ingen av dem är väl ett alternativ för dig med din objektivpark, även Pentax kameror har bättre sökare som är ganska så nära D7D & D200...

Du får nog leva med detta eller köpa FF om du vill ha Canon, alternativt vänta på 30D:s efterföljare som jag tar för givet har bättre sökare, eller?

När man på papperet jämför sökarförstoring m.m. så kan man bli oerhört lurad. Sökarna måste jämföras i verkligheten då siffrorna sällan ger en rättvisande bild...

//Larsa

EOS 5D är en väldigt kompetent kamera, med en stor och ljusstark sökare, kanske en kamera att beakta?

Visst har jag funderat både en och två gånger på 5D. Tråkigt nog är den 10000:- dyrare än t.ex. D200. Är det bara jag som tycker att det finns en lucka i Canons kamera utbud. Visst kan man handla 5D ifrån Tyskland för .. ca 27000:- och erhålla cash-back på ca 2000:- men det är ändå en skaplig summa pengar bara för att få en sökare där man faktiskt kan planera bilden.

JSL skrev:
Är det bara jag som tycker att det finns en lucka i Canons kamera utbud.
Någon lucka finns det väl inte då 30D finns, du prioriterar ju dock som mig en bra sökare & då har ju Canon inget nytt alternativ under 5D...

Det hade förmodligen fördyrat kraftigt om Canon fixat sökaren på 30D då den trots allt bara är en lätt uppgraderig av 20D.

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar