Annons

Ryska Hacket (förlåt)

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Vet att detta är ett uttjatat ämne idag. Men som nybliven 300D ägare måste jag få fråga ;)
Har kollat många (inte alla) trådar om just RH. Har ingen gar. på min 300D så jag kan likagärna prova att byta FW. Det är en hel del funktioner som lockar mig till att byta FW.

Ni som kör/kört RH hur fungerar det överlag?

Jag är extra intresserad av dessa funktioner:
- Flash Exposure Compensation
- Focus Mode (funkar det 100%?)
- Mirror lockup

Är det någon som flashat tillbaka till orig. FW? Gick det utan problem? Bara att ställa defaultvärden för RH enligt anvisningarna som finns för RH.


Berätta gärna om egna erfarenheter om RH, står i valet och kvalet. Har en fil som heter E3kr111.FIR (1815 kb) är det den senaste?
 
FEC funkar bra, kör alltid lite minus.
One-shot och Servo funkar bra, AI funkar lika dåligt som original.
MLU funkar kanon, men du ska ha allra senaste versionen som heter E3kr111b11, då tillkom väl fler tider för MLU.
Se Digital Rebel Tricks för mer ingående info om vad som funkar och ej.
 
spegelupplåsningen är timerbaserad, spegelen fälls upp och bilden tas en sekund (eller något sådant) efter att den fällts upp. funkar bra på statiska saker men till allt annat är den värdelös.
 
Hacket fungerar utmärkt, jag provade också att återställa till Canon original, det fungerade fint även det.

Det första jag gjorde efter installationen (som tar 3-4 nervösa minuter!) var att ställa in focus mode på one-shot. FEC använder jag ofta.

Det finns ett nyare hack än det ryska, "undutchables" heter det (http://www.syeager.org/300d). Finessen med det hacket är tydligen att man ska kunna använda RAW formatet även i Auto-lägena + att alla "ryska" finesser finns med. Detta hack har jag inte provat.
 
Jag har precis installerat hacket men lyckas inte hitta spegeluppfällningen. Sen verkar inte AI-servo fungera heller och den vill man ju ha. Man kanske ska installera en äldre version? Finns det någon sida med bruksanvisning till hacket, för jag lyckades inte hitta någon.
 
Hej!
Spegeluppfällningen hittar du på C.Fn 12. Vill minnas att man kan ställa delaytiden för den i C.Fn 17.

Precis som du skriver funkar inte AI Servo. Man kan iofs låta den fokusera, men eftersom man inte kan exponera har man ingen nytta av den.

Du ska inte installera äldre versioner, då tappar du funktioner. Tror att den senaste heter "E3kr111b71".
 
ok, då har jag redan den bästa versionen på hacket...meh var för står det i inlägg nr2 att AI-servo funkar bra?

hur fäller jag upp spegeln? vilken knapp ska användas?
 
marooned skrev:
ok, då har jag redan den bästa versionen på hacket...meh var för står det i inlägg nr2 att AI-servo funkar bra?

hur fäller jag upp spegeln? vilken knapp ska användas?

1. Jag tror han menar att AI focus funkar, en begreppsförväxling helt enkelt. (f-låt Jörgen, du borde fått svara själv...)


2. Du går in i menyn och bläddrar fram till C.Fn 12. Ställ den till "1" (möjlig). När du sedan trycker på avtryckaren fälls spegeln upp. Efter en förutbestämd tid (som du ställer in i C.Fn 17) tas sedan bilden och spegeln fälls ner. Du fotar som vanligt med andra ord. Men använd stativ...
 
Tack för ditt svar. Jag märkte precis hur det fungerar, hade den inställd på 1,5sek och fattade först inte varför kameran var så sen med att ta bilden.

Synd att spegeln inte regleras med en knapp, trodde att det skulle fungera precis som när man fäller upp blixten, men viktigast är att det fungerar.
 
I och med att spegeluppfällning endast fungerar i enkelbildsläget, och inte i sekvenstagningsläget, styr knappen för denna funktion indirekt även spegeluppfällningen.
 
marooned skrev:
Tack för ditt svar. Jag märkte precis hur det fungerar, hade den inställd på 1,5sek och fattade först inte varför kameran var så sen med att ta bilden.

Synd att spegeln inte regleras med en knapp, trodde att det skulle fungera precis som när man fäller upp blixten, men viktigast är att det fungerar.

Jodå, du kan reglera det med en knapp.

Jag har alltid spegluppfällningen aktiverad. Det fiffiga är att när jag inte vill ha spegluppfällning en stund innan bilden tas, ställer jag om kameran för sekvenstagning. Det görs med knappen på ovansidan av kaeran. När jag återigen behöver spegeluppfällningen, så ställer jag den i enbildsläget igen. På detta vis slipper jag in och pilla i menyerna.
 
Det var ett bra tips! Det ska jag faktiskt lägga på minnet. Fast nu är det så att MLU behövs bara då jag har kameran på stativ och då springer jag ändå inte runt och tar andra "snabba" bilder.

Måste bara säga att FEC är brutalt bra, bara det ska räcka som anledning för att installera hacket.Nu kan man ta bilder på fester utan att folk blir kritvita i ansiktet. (Nån EX550 har man inte med sig på fest, nej)
 
RolandM skrev:
Jodå, du kan reglera det med en knapp.

Jag har alltid spegluppfällningen aktiverad. Det fiffiga är att när jag inte vill ha spegluppfällning en stund innan bilden tas, ställer jag om kameran för sekvenstagning. Det görs med knappen på ovansidan av kaeran. När jag återigen behöver spegeluppfällningen, så ställer jag den i enbildsläget igen. På detta vis slipper jag in och pilla i menyerna.

Och det säger du NU!!!! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.