Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Rynkiga fiberpapper
- Trådstartare blues
- Start datum
avslutat medlemskap 201003
Avslutat medlemskap
läste att man kunde fukta bilderna försiktigt och låta de torka i press mellan två glasskivor med någon vattenhink som tyngd. har inte prövat det, men tror i alla fall papperspappret måste vara lite fuktigt för att man ska få plana bilder.
(men sök som sagt, det var inte länge sedan det var uppe i någon tråd)
(men sök som sagt, det var inte länge sedan det var uppe i någon tråd)
J. Patric
Aktiv medlem
Man måste låta bilderna torka HELT först. Emulsionen får inte vara fuktig, för då klistrar den fast. Helt torra bilder, som man sedan fuktar lätt på baksidan med en fuktig svamp eller liknande. Sedan lägger man bilderna baksida mot baksida under press under glasskivan. Jag använder en inplastad katalog istället för glasskiva, och lägger sedan en hög med böcker ovanpå. Det tar några dagar i press, men sedan är bilderna plana.
steinick
Aktiv medlem
Jag har en enkel metod för att plana barytpapper. Man behöver ett antal träskivor, t ex 10 mm spånplatta eller kryssfaner (mina är ca 50x70 cm) och dubblet så många ark syrafri kartong av samma storlek.
Jag torkar mina kopior på myggnätsramar (med bilden neråt). Det tar ungefär fyra timmar för bilderna att torka.
Jag börjar med en träskiva och lägger ut ett syrafritt ark på den och lägger ut bilder (bilden neråt). Därefter ett syrafritt ark och en träskiva, ett syrafritt ark, nya bilder etc. Jag slutar med en träskiva och två 10-litersdunkar förbrukat fix som tyngd.
På ett dygn är bilderna rätt plana, om de får ligga i press en vecka blir de helt plana!
Observera att jag förvarar alltid barytpapperskopior med bilden neråt. Papperets tyngd gör att de böjer sig mindre, även i torr luft.
Jag torkar mina kopior på myggnätsramar (med bilden neråt). Det tar ungefär fyra timmar för bilderna att torka.
Jag börjar med en träskiva och lägger ut ett syrafritt ark på den och lägger ut bilder (bilden neråt). Därefter ett syrafritt ark och en träskiva, ett syrafritt ark, nya bilder etc. Jag slutar med en träskiva och två 10-litersdunkar förbrukat fix som tyngd.
På ett dygn är bilderna rätt plana, om de får ligga i press en vecka blir de helt plana!
Observera att jag förvarar alltid barytpapperskopior med bilden neråt. Papperets tyngd gör att de böjer sig mindre, även i torr luft.