Annons

Rymdfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Vanligt foto är ju en materialsport som bara är en viskning av vad rymdfoto är. 😉
Jag får en känsla av att dessa noname kinesiska okular mm med fula typsnitt är simpla prylar av låg optisk kvalitet och som ändå kostar skjortan. Vågar inte tänka på vad "proffskvalitet" skulle kosta.

Jag har en EQ3- montering till mitt 150mm teleskop som känns en aning vekt redan innan man hänger på en kamera. Ja det stativet skulle jag inte använda för vanligt foto ens om det gick. Superenkel kvalitet och dåligt materialval.
Jag kollade vad ett stabilare EQ5 eller hellre EQ6, som inte verkar ha mycket bättre detaljer, kostar - begagnat och det lutar åt att man får nöja sig med att titta på andras bilder av andromeda.

Jag har en EQM5 och har väl tagit en 150 DSO hittills. Har man inte för mycket last så ska det inte vara något problem. Jag har nog max 2-3kg last och så har jag också en guidekamera, inga problem inte ens i blåst.

En EQM3 PRO är ganska likvärdig en EQM5, men det finns väl en äldre enklare EQM3 också.

Men visst kostar det lite, men inte värre än så mycket annat.

Har väl gett runt 10k för stativ och 3k för guide och 4k för ASIAIR, 15k för astrokamera och adapter till nikon och runt en 7k för diverse 2” filter. Så någonstans 35-40000:- med lite tillbehör

Vanligt foto är en vag definition.
Ett stativ för att filma vilda djur och fåglar någorlunda seriöst är inte så billigt det heller.
Men det finns hopp också. Kineserna gör inte bara skräp. Man kan även hitta klonade kopior av bra stativ och huvud med godkänd kvalitet för 30-50 % av originalets pris.
Och det kan vara tillfredställande att få njuta av egna bilder eller filmer, trots att det kostar.

Oftast är det väl Kineserna som tillverkar det mesta åt olika kända märken. Sen säljer de samma sak under sitt eget namn till halva priset.

Som utomkinesiskt företag får man vanligen det man specifierat från den kinesiske tillverkaren, varken mer eller mindre.
Vad som är störande är att det går att ta ut så pass höga priser för så dåliga prylar. Ta stativet igen. Ett motsvarande skulle kosta några hundralappar om det var till "vanligt" foto. Men det är väl kanske som med prissättningen för bil- respektive båttillbehör.

Så är det. Astrofoto är som ett svart hål gällande pengar.
Så på tal om kinamärken så när du är redo så säljer jag en relativ billig GOTO montering som klarar ditt teleskop utan problem. Dock krävs både dator och stativ till den :).

/Stefan

Så är det. Astrofoto är som ett svart hål gällande pengar.
Så på tal om kinamärken så när du är redo så säljer jag en relativ billig GOTO montering som klarar ditt teleskop utan problem. Dock krävs både dator och stativ till den :).

/Stefan
Tack för erbjudandet. Jag har skywatchers goto med handenhet på EQ3-monteringen. Tyvärr med de platta rangliga aluminiumbenen. Jag köpte kitet begagnat med 150 mm teleskop och lite tillbehör. Det visade sig vara bara början på en kostsam resa om man åker med tåget.
Jag har sett hyfsade bilder tagna med motsvarande teleskop men inser att det lär behövas en hel del tillbehör innan jag är där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar