Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rykteskontroll / Desinformation vid lanseringen av K200D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ryhfeed

Aktiv medlem
Hej!

Jag vet inte om detta har diskuterats tidigare, men jag upptäckte en sak i K200D-broschyren. På en av de sista sidorna finns en bild på en man som håller i en pentaxkamera som INTE är K200D. Ok, då har väl marknadsföringsavdelningen på pentax gjort en groda och satt in en bild på en annan pentax av misstag kan man tänka? Vid närmare koll ser det ut som en K10D eller K20D med batterigrepp, MEN: Kolla vid avtrycket där den gröna knappen normalt sitter ensam, men nu har sällskap av en +/- knapp som ser photoshoppad ut.

Min frågeställning är alltså: Känner någon till om detta är gjort med avsikt för att förvirra de som läckt information tidigare via broschyrproduktionen? Är det en prototyp som inte lanserades eller bara någon som lekt i photoshop och glömt lägga in rätt bild?

/Torsten

Ja du, det där ser skumt ut. Det ser ut som en hybrid mellan K20D och K200D.

Jämfört med K20D:
1. Saknar e-ratten framför avtryckaren (som på K200D).
2. Har "+/-"-knappen brevid avtryckaren (som på K200D).

Jämfört med K200D:
1. Har blixt-knappen uppe vid blixten (som på K20D).
2. Batterigreppet har e-ratt (som på K20D).
3. Topp-LCD:n har totalt 5 fält (som på K20D).
4. Funktionsratten saknar program-alternativen (som på K20D).

Så vad är det för kamera?

Uppmärksamt

Broschyren är daterad 01012008, och även om jag sett broschyrer som haft konstiga dateringar så är det nog så att den görs tidigt. Bilden kan ha tagits nån månad innan kameran presenterades och då finns inget förproduktions exemplar. Det kan vara så oxå att det bara fanns ett ex och att det var flera kameror vid plåtningarna, alltså K200D och K20D men även varianter på kamerorna som togs fram innan kameran var slutgiltigt bestämd, bilden bara slank igenom...

Ni minns väl Pentax AP, kameran utan inbyggd blixt...
Övriga bilder på kameran är tagna i studio och kan ha tagits sent.

Lat och desperat reklamavdelning?

Tackar för svaren, jag ställde frågan på ett engelskspråkigt forum, och det tycks som alla kommer till ungefär samma slutsatser:

1. Tidig katalogutgivning, samt att man saknade bild gjorde att man i desperation över att ha missat att ta en bild på K200d i arbete fick göra det bästa (eller sämsta om man ser till PS-arbetet) av det man hade.

2. Kan ha varit en prototyp (dock inte så troligt, eftersom PS-artefaterna är synliga till och med i reklamkatalogens tryck.)

3. Kan ha varit en protoyp inför kommande kamerasläpp som man maskerat (ännu mera otroligt, men kul att fundera på inför PMA)

Tackar för intresset / Torsten

Nej, det handlar inte om en lat och desperat reklamavdelning. Det handlar om att produktionstiden för att ta fram en broschyr är flera månader, inklusive alla översättningar av det japanska originalet som ska göras. Detta innebär att broschyren i praktiken blir klar innan kameran är färdig i sin slutgiltiga form, därför att broschyren ska ju korrekturläsas och valsas mellan olika ställen och allt möjligt.

Alternativet till detta är att släppa broschyren flera månader efter att kameran är klar, eller att låta kameran stå som "standby" i produktionen tills broschyren är klar, men det är ju inga bra alternativ för i dagens snabba samhälle så har man inte råd med dessa väntetider och en produkt blir ju föråldrad redan två veckor efter att den släppts.

Att påstå att reklamavdelningen är lat när de arbetar under ett enormt tidspressat schema, det tycker jag är grymt orättvist mot en reklamavdelning. Det är uppenbarligen att ni inte förstår hur lång tid det tar att ta fram en broschyr och användarhandledning - det går inte på ett par dagar precis.

Idag så går världen så snabbt så kamerorna sätts i produktion när utveceklingsavdelningen är färdig med dem - och saker förändras i design under arbetets gång. När man jobbar med en användarhandledning så måste man förr eller senare sätta en deadline, för den ska ju tryckas också och skepass tillsammans med kameran. Om utvecklingsavdelningen ändrar något i kamerans design efter att användarhandledningen har mött sin deadline, då är alltså marknadsavdelningen lat???

Om du jobbade på företaget så tror jag du skulle bli förvånad över det höga tempot som finns och det som krävs av medarbetarna.

Exakt vilken grund har du för ditt påstående om att dessa människor är lata?
Hur tror du att de känner sig när du kallar dem lata?
En marknadsavdelning är inte bara ett namn, det sitter människor där.
Kan du se dessa människor, levande människor med själ kött och blod med känslor?
Vad har du för rätt att kalla människor du inte känner för lata?

Kan du se dessa människor, levande människor med själ kött och blod med känslor?
Jag förmodar att detta är frågor som du personligen sitter och grunnar på, när du brukar beskylla press och kameratestare -- "levande människor med själ kött och blod" -- för att vara "köpta" (pga reklamintäkter), partiska och gud vet vad, när du anser dem ge de stora märkena favörer och ge Pentax oförtjänt dåligt betyg?

Men, det är väl annorlunda, antar jag...

Svårt att uttrycka en vänligt menad ironi i text.

Nej, det handlar inte om en lat och desperat reklamavdelning. Det handlar om att produktionstiden för att ta fram en broschyr är flera månader, inklusive alla översättningar av det japanska originalet som ska göras. Detta innebär att broschyren i praktiken blir klar innan kameran är färdig i sin slutgiltiga form, därför att broschyren ska ju korrekturläsas och valsas mellan olika ställen och allt möjligt.

Alternativet till detta är att släppa broschyren flera månader efter att kameran är klar, eller att låta kameran stå som "standby" i produktionen tills broschyren är klar, men det är ju inga bra alternativ för i dagens snabba samhälle så har man inte råd med dessa väntetider och en produkt blir ju föråldrad redan två veckor efter att den släppts.

Att påstå att reklamavdelningen är lat när de arbetar under ett enormt tidspressat schema, det tycker jag är grymt orättvist mot en reklamavdelning. Det är uppenbarligen att ni inte förstår hur lång tid det tar att ta fram en broschyr och användarhandledning - det går inte på ett par dagar precis.

Idag så går världen så snabbt så kamerorna sätts i produktion när utveceklingsavdelningen är färdig med dem - och saker förändras i design under arbetets gång. När man jobbar med en användarhandledning så måste man förr eller senare sätta en deadline, för den ska ju tryckas också och skepass tillsammans med kameran. Om utvecklingsavdelningen ändrar något i kamerans design efter att användarhandledningen har mött sin deadline, då är alltså marknadsavdelningen lat???

Om du jobbade på företaget så tror jag du skulle bli förvånad över det höga tempot som finns och det som krävs av medarbetarna.

Hej Roland!

Ja, det är ju som bekant svårt att uttrycka nyanser av känslor när man bara har tillgång till text som medium, men:

1. Min kommentar var avsedd att vara positivt ironisk.

2. Jag inser att jag valt fel uttryck när jag sagt lat och desperat, jag menar: Inkompetent och Slarvig reklamavdelning.

3. Alla gör misstag, även de köttiga och blodiga människorna på reklamavdelningen, och det är misstaget - inte människan bakom misstaget jag är förbryllad över.

MVH/Torsten

Sorry, men det argumentet håller inte. Det bör gå betydligt fortare att ta fram en reklambroschyr än användarmanualen. Och vad jag känner till så är manualen korrekt.

Jag tycker det är ofantligt slarvigt att ta med en "hemmagjord" bild i broschyren.

Men att fela är mänskigt, och vem vet; den kanske kan bli en raritet bland pentaxianer som samlar på artefakter. ;-)

Mvh
Micke

Sorry, men det argumentet håller inte. Det bör gå betydligt fortare att ta fram en reklambroschyr än användarmanualen. Och vad jag känner till så är manualen korrekt.
Jag tycker det är ofantligt slarvigt att ta med en "hemmagjord" bild i broschyren.
Men att fela är mänskigt, och vem vet; den kanske kan bli en raritet bland pentaxianer som samlar på artefakter. ;-)
Mvh
Micke

Kanske mynt och frimärkes-samlare som gillar felaktigheter börjar titta på Pentax nu. Det är knappast nåt ovanligt fenomen att några sätter sin prägel på en produkt, vikingar har klottrat mycket i Micklagård tex.

En "livebild" som väljs ut till en broschyr letas upp på hårddisken när det är dags att välja en, och vem vet just den bilden kanske är gammal. Kanske nån tyckte att det var skoj med en felaktig bild, eller Hoya har sparkat en för mycket...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar