Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ryggsäck modell större

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Någon som kör storformat, typ klappkamera eller annan stor utrustning, och kan rekommendera en bra väska? Jag lutar åt en ryggsäck modell större, typ Lowepro Trekker 650 AW, eller kanske den något mindre 450 AW.
http://store.lowepro.com/pro-trekker-650-aw
http://store.lowepro.com/pro-trekker-450-aw

Jag ska ha plats för en Toyo 45A, fyra gluggar monterade på plattor, 10-20 filmkassetter (som jag förvarar i två matlådor), ljusmätare, duk, lupp, lite smågrejer plus gärna en D800 med 24-70/2.8 och kanske någon mer optik. Väskan bör ha bra fäste för stativ. Och utrymme för en kaffetermos såklart:)

Även Think Tank lär göra anständiga ryggar. Någon som har bra tips?
 
Oj... inte lite grejor dedär du. Jag skulle tro att en väska på hjul är att föredra isf om allt ska få plats eller vill att ryggen ska hålla...

Använder själv en Streetwalker Harddrive rygga som jag får i min 45AII, 6x9 sinar-zoom back, 6st filmkasetter, duk, några gluggar, ett par ljusmätare, extra film och lite övrigt krafs och kanske nån mindre extrakamera, men antagligen inte en D800 med 24-70. Jag gillar skarpt även stativfästet och alla småfickorna/sidofickorna på Streetwalker ryggan!

Harddrive-modellen har ett fack för en laptop närmast ryggen, men min tanke var att kunna ha negativfickor eller reflexskärmar där istället, eller något annat som bör förvaras platt.
 
Oj... inte lite grejor dedär du. Jag skulle tro att en väska på hjul är att föredra isf om allt ska få plats eller vill att ryggen ska hålla...

Använder själv en Streetwalker Harddrive rygga som jag får i min 45AII, 6x9 sinar-zoom back, 6st filmkasetter, duk, några gluggar, ett par ljusmätare, extra film och lite övrigt krafs och kanske nån mindre extrakamera, men antagligen inte en D800 med 24-70. Jag gillar skarpt även stativfästet och alla småfickorna/sidofickorna på Streetwalker ryggan!

Harddrive-modellen har ett fack för en laptop närmast ryggen, men min tanke var att kunna ha negativfickor eller reflexskärmar där istället, eller något annat som bör förvaras platt.
Ok, tack! Det låter ju ungefär som samma typ av utrustning jag har, förutom att jag tänkte klämma ner en större dslr också.

Har kollat lite på Harddrive, den verkar vettig. Jag gillar att den ser lite mer kvadratisk ut, verkar lättare att packa. Kanske även denna är ett alternativ:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13970496/think-tank-kameraryggsaeck-airport-accelerator

Lowepro 650 AW verkar störst.

Ska försöka kolla in dom irl i helgen.
 
Ja det var ganska nära utrustningsmässigt :)

Jag packade ihop ovan nämnda utrustning för ett par veckorsedan för en fotorunda med några kompisar och hängde min D600 på axeln... Det var verkligen tungt.. Väskan vägde väl omkring 30kilo och det gick jag runt med under en hel dag (jag har ingen bil) och ryggen är närapå helt slut dagen efter (då jag reducerade bort 10 kilo från ryggan) den var väl inte fjäderlätt ändå, men betydligt trevligare! Trots sin vikt så var däremot streetwalker ryggan ergonomisk mot ryggen med behövliga fästen (midjebälte, som man gömmer undan när det inte behövs) och ett mindre fäste som sammansätter axelbanden vid bröstet, vilket behövdes med den packningen.

Utifrån den erfarenheten skulle jag nog rekomendera någon http://www.scandinavianphoto.se/kategori/10659437/kameravaeska-med-hjul av aningen mindre storlek, som endast har D800 utrustningen eller 45'an, (och sen en "mindre enorm" ryggsäck för den andra) men det är förstås inte säkert att det fungerar för ditt skjutande?

Jag tycker det där stativfästet på 'Airport Accellerator' ser ganska dåligt ut dessutom om du ska ha ett stativ som matchar din 45'a (eller 800'an för den delen) :)

Har själv nyligen uppgraderat från "Streetwalker Pro" till Harddrive-varianten som är ganska mycket större och breddade även för ett ännu större stativ och man kan nog montera det mesta i stillbilds-foto-stativ på den ryggan.
 
Ja det var ganska nära utrustningsmässigt :)

Jag packade ihop ovan nämnda utrustning för ett par veckorsedan för en fotorunda med några kompisar och hängde min D600 på axeln... Det var verkligen tungt.. Väskan vägde väl omkring 30kilo och det gick jag runt med under en hel dag (jag har ingen bil) och ryggen är närapå helt slut dagen efter (då jag reducerade bort 10 kilo från ryggan) den var väl inte fjäderlätt ändå, men betydligt trevligare! Trots sin vikt så var däremot streetwalker ryggan ergonomisk mot ryggen med behövliga fästen (midjebälte, som man gömmer undan när det inte behövs) och ett mindre fäste som sammansätter axelbanden vid bröstet, vilket behövdes med den packningen.

Utifrån den erfarenheten skulle jag nog rekomendera någon http://www.scandinavianphoto.se/kategori/10659437/kameravaeska-med-hjul av aningen mindre storlek, som endast har D800 utrustningen eller 45'an, (och sen en "mindre enorm" ryggsäck för den andra) men det är förstås inte säkert att det fungerar för ditt skjutande?

Jag tycker det där stativfästet på 'Airport Accellerator' ser ganska dåligt ut dessutom om du ska ha ett stativ som matchar din 45'a (eller 800'an för den delen) :)

Har själv nyligen uppgraderat från "Streetwalker Pro" till Harddrive-varianten som är ganska mycket större och breddade även för ett ännu större stativ och man kan nog montera det mesta i stillbilds-foto-stativ på den ryggan.
Stativet är ett 055 kolfiber. Inte jättefläskigt.
När jag kollar bilder ser ju Airport Accelerator vettig ut. Men som sagt, jag hoppas på att se dom irl snart. Det är ju det vettigaste.

Jag har redan en liten rygga, Lowepro Flipside 400 som är bra för D800 + lite gluggar. Jag har även ett par axelväskor typ Thinktank Retrospective 30 och en mindre Domke.

Tack för din input! Jag meddelar vad det blir:)
 
Jag hade letat upp en bra vandringssäck o använt den, kanske 65-80L.
Jag lånade en Norsk ramsäck till en vandring, 33kg var inga problem att bära.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.