Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ryggsäck med "toppmatning"

Produkter
(logga in för att koppla)

EndZone

Aktiv medlem
Jag har sökt men inte funnit svaret här i forumet, måhända är jag dålig på att söka. I så fall ursäktar jag en eventuell repris på en redan ställd fråga.

Jag äger idag en ryggsäck av modell Icebreaker Medium. Jag är mycket nöjd med väskan, men den saknar en möjlighet att snabbt få upp kameran. Jag söker en ryggsäck med någon form av "toppmatning", dvs att man snabbt kan ställa ned väskan, öppna övre locket och omgående få tag i kameran. Ibland när man är ute och spatserar och inte har kameran framme, händer det att man missar en del fina lägen just för att det tar sådan tid att få upp kameran ur Icebreakern.

Är det någon som kan hjälpa mig med ett tips på en passande väska? Förutom kravet på toppmatning har jag följande önskemål:

1. Väskan ska lätt rymma en EOS 7D eller 50D med batterigrepp och EF400 mm monterat. Vidare vill man ibland få plats med blixt, något extra normalzoomobjektiv. Fäste till stativ vore också önskvärt.

2. Det måste medfölja ett regnskydd så att väskan kan användas i alla möjliga ruskväder utan att man riskerar att blöta ned innehållet.

3. Måtten får hemskt gärna ligga inom Icebreakerns, dvs 31x13x40 någonstans.

Ser fram emot era tips!

Kolla in Lowepro Fastpack och Slingshot serierna. De finns i olika storlekar. Det är inte topmatad utan sitter i sidan.
I fastpack 100 (den minsta stl) som jag har tar man bara ut sin höger arm och sedan svänger man lätt fram väskan och då kommer den i rätt läge för att ta ut kameran.
Svårt att förklara, testa den på plats. Slingshot finns bara en rem. Är redan designad för lättåtkomlighet.
men personligen tycker jag Fastpack är bättre och bekvämare.

/Stefan

Jag har sökt men inte funnit svaret här i forumet, måhända är jag dålig på att söka. I så fall ursäktar jag en eventuell repris på en redan ställd fråga.

Jag äger idag en ryggsäck av modell Icebreaker Medium. Jag är mycket nöjd med väskan, men den saknar en möjlighet att snabbt få upp kameran. Jag söker en ryggsäck med någon form av "toppmatning", dvs att man snabbt kan ställa ned väskan, öppna övre locket och omgående få tag i kameran. Ibland när man är ute och spatserar och inte har kameran framme, händer det att man missar en del fina lägen just för att det tar sådan tid att få upp kameran ur Icebreakern.

Är det någon som kan hjälpa mig med ett tips på en passande väska? Förutom kravet på toppmatning har jag följande önskemål:

1. Väskan ska lätt rymma en EOS 7D eller 50D med batterigrepp och EF400 mm monterat. Vidare vill man ibland få plats med blixt, något extra normalzoomobjektiv. Fäste till stativ vore också önskvärt.

2. Det måste medfölja ett regnskydd så att väskan kan användas i alla möjliga ruskväder utan att man riskerar att blöta ned innehållet.

3. Måtten får hemskt gärna ligga inom Icebreakerns, dvs 31x13x40 någonstans.

Ser fram emot era tips!

Någon av Tamracs Aero Speed kanske? Jag har en sån här som jag är nöjd med.

Dock kanske den inte riktigt uppfyller dina krav:

1. Jag får "lätt" in en 450D med batterigrepp genom snabböppningen, men jag har inget 400mm-objektiv att tänka på, vet inte ens hur stort det är. Det är väldigt smidigt att slippa ta av säcken helt när man ska hala fram kameran, jämfört med en toppmatad variant. Bra med plats i övrigt, men inget stativfäste.

2. Något vattenskyddad är den allt, men skulle jag vara ute i regnväder ofta och fota skulle jag ändå skaffa mig ett överdrag.

3. Storleken är i min åsikt mycket behändig, även om den hamnar ett par cm utanför din angivna budget.

Har en Lowepro Primus och den har två olika sätt att snabbt få fram kamerena utan att ta av sig ryggsäcken.. Antingen genom en sidolucka där man kan ta fram kameran med ryggsäcken kvar på ryggen.
Eller så lossar man axelremmarna och vrider runt ryggsäcken på magen så kommer man åt öppningarna på baksidan.

Hade jag köpt ryggsäck idag så skulle det nog bli den lite större CompuPrimus.

Tack allihop för fina tips! Morgondagen får vigas åt att studera era förslag. Återigen - stort tack!!

Haha, hej Johan! Jag har tydligen samma funderingar som du!

Jag har letat igenom de flesta tillverkares sortiment efter något liknande det du söker utan att hitta det. Det finns massor med nya ryggsäcks- och slingpack-varianter med snabböppningar. Men öppningarna sitter på sidan med objektivet horisontellt, och de är gjorda för max 70-200 på kameran. Annars blir ju ryggan för bred. Inte sett någon rygga med snabböppning som medger vertikalt teleobjektiv med kamera monterad.

Jag får tipsa dig om Katas tävling http://www.dreambagchallenge.com/ . Där kan man vinna sin drömväska med 5D2+24-105+70-200 och lite annat genom att skicka in en skiss på sin drömväska! Jag har börjat spåna på några idéer... ;o)

Det närmaste jag kan komma på är Katas ryggsäckar med en öppning på framsidan. Den här kanske kan funka, men du måste nog testa med ditt objektiv. De har en säck som heter BP-502 med snabböppningen upptill, men den är stor - och dyr.

Hej Leif! Haha, du har samma funderingar ja!
Varje gång jag letat väskor hittills, har jag förvisso hittat bättre funktioner än nuvarande Icebreaker, men ofta blir det till slut ett övervägande mellan pris i förhållande till funktion och än så länge har jag låtit bli att köpa nytt.

Jag inser dock att jag vid fågelfotografering ibland missar snabbt uppkomna lägen när jag är på väg till eller från fågellokalen. Ja jag vet, man ska alltid ha kameran framme, men ibland är det ganska skönt att packa ihop allt och slänga upp på ryggen :)

Icebreakern tar för lång tid att fippla med. Jag vet egentligen inte hur många toppenbilder jag missat på grund av det, men bara känslan att jag kan få upp den snabbt (kameran alltså) om jag vill, vore betryggande.

Den där tävlingen är ju intressant! Ska titta vidare på den.

Jag inser dock att jag vid fågelfotografering ibland missar snabbt uppkomna lägen när jag är på väg till eller från fågellokalen. Ja jag vet, man ska alltid ha kameran framme, men ibland är det ganska skönt att packa ihop allt och slänga upp på ryggen :)

(...)

Den där tävlingen är ju intressant! Ska titta vidare på den.

Nä, jag tycker du har rätt! Man ska inte behöva ha kameran framme dinglande när man förflyttar sig lite längre. Till min Sigma 100-300/4 har jag en LowePro Toploader 75 AW som är ganska bra, särskilt om man orkar hålla på med bröstselen. Men den räcker inte för ett 400.

Attans, varför sa jag det där om tävlingen - nu får jag ju konkurrens! ;o)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar