Annons

Ryggsäck för skidåkare

Produkter
(logga in för att koppla)

Nisse-Nisse

Aktiv medlem
Hej!
Söker tips på smidig ryggsäck för skidåkning. Känner att det blir krångligt att baxa upp systemkameran ur en vanlig ryggsäck. Dessutom är den skyddad inuti ryggsäcken. Slutar ofta med telefonbilder vilket är tråkigt.
Söker något som rymmer en Nikon D7000 + upp till 18-200-objektiv.
Tacksam för tips

Det finns ett ganska bra utbud på ryggsäckar som rymmer 70-200, så det handlar mest om att bestämma sig för formatet. Vill du kunna lägga den i snön medan du fotograferar? Eller vill du kunna snurra fram den på magen och plocka ut kameran utan att ta av dig ryggsäcken? Vill du ha plats för bärbar dator, stativ, extrakläder, videokamera etc etc?

Håller med om att F-Stop har många bra ryggsäckar och är rätt säker på att du kan hitta en ryggsäck du trivs med i deras sortiment. Dock gillar jag själv Lowpros Flipside200 om jag inte har behov av matsäck/extrakläder etc. 70-200 får plats tillsamman med något extra objektiv eller andra mindre tillbehör.

Det finns ett ganska bra utbud på ryggsäckar som rymmer 70-200, så det handlar mest om att bestämma sig för formatet. Vill du kunna lägga den i snön medan du fotograferar? Eller vill du kunna snurra fram den på magen och plocka ut kameran utan att ta av dig ryggsäcken? Vill du ha plats för bärbar dator, stativ, extrakläder, videokamera etc etc?

Håller med om att F-Stop har många bra ryggsäckar och är rätt säker på att du kan hitta en ryggsäck du trivs med i deras sortiment. Dock gillar jag själv Lowpros Flipside200 om jag inte har behov av matsäck/extrakläder etc. 70-200 får plats tillsamman med något extra objektiv eller andra mindre tillbehör.

Det verkar ju smidigt att snurra fram väskan och slippa lägga ner den i ev. våt snö. Vilka modeller klarar detta? Och visst är det bra om något mer får plats.

Hej!
Söker tips på smidig ryggsäck för skidåkning. Känner att det blir krångligt att baxa upp systemkameran ur en vanlig ryggsäck. Dessutom är den skyddad inuti ryggsäcken. Slutar ofta med telefonbilder vilket är tråkigt.
Söker något som rymmer en Nikon D7000 + upp till 18-200-objektiv.
Tacksam för tips

Förutom f-stop som redan rekommenderats kan jag tipsa om Evoc, de har ett par bra modeller. Jag håller inte med om att det är ett stort utbud av fotoryggsäckar som är gjorda för skidåkning (snarare ganska skralt utbud, jag har provat och ägt ett gäng), det skulle väl vara f-stop, Evoc och Dakine då kanske. För egen del känns det som jämnt skägg mellan Evoc och f-stop, kanske fördel Evoc. Evoc har en snabblucka på sidan där man kan dra fram kameran medan ryggsäcken fortfarande hänger på axeln i ena remmen.

http://www.evocsports.com/de/photo

Det verkar ju smidigt att snurra fram väskan och slippa lägga ner den i ev. våt snö. Vilka modeller klarar detta? Och visst är det bra om något mer får plats.

På f-stop Loka och Tilopa svänger du runt säcken på magen och du har kameran i handen otroligt kvickt. Det går ungefär lika fort med Evoc fast då med begränsningen att du inte kan välja och vraka bland objektiven, då måste ryggan ner på marken om den ska öppnas. Bägge öppnas dock i ryggsidan så det är ändå "rätt" sida som blir blöt.

På f-stop Loka och Tilopa svänger du runt säcken på magen och du har kameran i handen otroligt kvickt. Det går ungefär lika fort med Evoc fast då med begränsningen att du inte kan välja och vraka bland objektiven, då måste ryggan ner på marken om den ska öppnas. Bägge öppnas dock i ryggsidan så det är ändå "rätt" sida som blir blöt.

Det känns inte supersmidigt att svänga runt min Tilopa på magen för att ta ut kameran. Det går betydligt lättare att bara slänga av sig den så att baksidan ligger neråt och sedan ta ur kameran. Det är gjort på några sekunder. Men ska man svänga runt den på magen så måste man ju spänna upp midjebältet utan att knäppa upp det för att komma in i ryggsäcken, det känns krångligt?

Det känns inte supersmidigt att svänga runt min Tilopa på magen för att ta ut kameran. Det går betydligt lättare att bara slänga av sig den så att baksidan ligger neråt och sedan ta ur kameran. Det är gjort på några sekunder. Men ska man svänga runt den på magen så måste man ju spänna upp midjebältet utan att knäppa upp det för att komma in i ryggsäcken, det känns krångligt?

Nej det är väl subjektivt vad som känns smidigt, kan ju inte garantera att alla håller med mig så säkrast är väl att testa själv.

http://www.amazon.de/BOBLBEE-Rucksack-M180-Vortex-schwarz/dp/B00GMXY6DQ

Införskaffade en sådan inför förra årets skidresa till Whistler. Jag åkte med 1st 6D med 24-105 samt 60D med 70-200 i väskan. Det går snabbt och smidigt att få fram kamerorna och ryggsäcken fungerar dessutom som ett ryggskydd.

Utan att ha testat kan jag ju säga att det ser smart ut att öppna ryggflärpen uppåt och inte som på f-stop, ner mot midjan. Verkar vara ett bra alternativ om man gillar hårdplaststilen, blir ju lite mer att bära på.

Håller med Joakim, använder själv Dakine för mer än bara utförsåkning. Lär vara framtagen av skidåkare för skidåkare, och det märks!
Helt nöjd och har inga planer på att byta...

Mindshift

Allt beror på hur mycket man vill/behöver ha med. Smidighet ställs mot last kapacitet.
Om du vill ha en ryggsäck där du kan komma åt kameran utan att ta av dig den (Det kan vara bra i vissa lägen.) så kan du kolla på Mindshiftgear. Det är ett systerföretag till Thinktank som jag har använt mycket.
Har dock inte hunnit testa någon Mindshift-säsck i praktiken ännu. Men dom kändes bra på mässan.
Mindshift saknar vad jag vet svensk distributör men du kan enkelt beställa från deras tyske site.
http://mindshiftgear.de/en/index
Det finns ett antal "reviews" på youtub om du vill kolla detaljerna lite närmare.

/Göran R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar