Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ryggsäck för hus + vertikalgrepp + 70-200/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

filip71

Aktiv medlem
Bar idag omkring med min Nikon D7000 med batterigrepp och mitt nyförvärvade 70-200 f2.8 VR2 + ett sigma makro 150mm + normalzoom i en axelväska (NG2475). Fick väldigt ont i axlarna. Ser mig nu efter en ryggsäck som är snällare mot rygg och axlar. Jag gillar inte ryggsäckar eftersom varje objektivbyte innebär så många fler (tidskrävande) moment än med en axelväska (tyvärr är NG2475 ingen höjdare i detta sammanhang heller pga sin sladdrighet) men om jag ska behöva lämna grejer hemma så får det nu bli en ryggsäck i alla fall...
Det viktiga är att objektivet ska kunna vara monterat och med motljusskyddet på. Vill samtidigt inte ha större väska än nödvändigt. Har hittat två-tre intressanta alternativ.
- Lowepro pro runner 450 aw
- Adventure Icebreaker large

funderar på om motsvarande ryggorna 350 aw eller Icebrk medium skulle räcka - de gör ju det längdmässigt men kan huset ha vertikalgrepp monterat (det är knappt 15cm högt)? På papperet är svaret nej men ibland kan det ju gå ändå... Någon som vet, kan ge råd eller kanske ge något annat bra alternativ. Tacksam för all hjälp.
 
Bar idag omkring med min Nikon D7000 med batterigrepp och mitt nyförvärvade 70-200 f2.8 VR2 + ett sigma makro 150mm + normalzoom i en axelväska (NG2475). Fick väldigt ont i axlarna. Ser mig nu efter en ryggsäck som är snällare mot rygg och axlar. Jag gillar inte ryggsäckar eftersom varje objektivbyte innebär så många fler (tidskrävande) moment än med en axelväska (tyvärr är NG2475 ingen höjdare i detta sammanhang heller pga sin sladdrighet) men om jag ska behöva lämna grejer hemma så får det nu bli en ryggsäck i alla fall...
Det viktiga är att objektivet ska kunna vara monterat och med motljusskyddet på. Vill samtidigt inte ha större väska än nödvändigt. Har hittat två-tre intressanta alternativ.
- Lowepro pro runner 450 aw
- Adventure Icebreaker large

funderar på om motsvarande ryggorna 350 aw eller Icebrk medium skulle räcka - de gör ju det längdmässigt men kan huset ha vertikalgrepp monterat (det är knappt 15cm högt)? På papperet är svaret nej men ibland kan det ju gå ändå... Någon som vet, kan ge råd eller kanske ge något annat bra alternativ. Tacksam för all hjälp.
Jag har Icebreaker medium, med trollyn dessutom. I den har jag D300 med vertikalgrepp, 24-70 f2,8 monterad oftast. Sen har jag nåra andra objektiv oxå, bl.a. Ett 80-200 f2,8 och blixt, plus endel småprylar. Liten laptop och iPad finns med på resor.. Jag lovar du får lätt plats med dina prylar i en medium.
 
Jag skaffade nyligen ett bälte och sele (hängslor) samt lämpliga objektivväskor , allt från Think Tank, ooch här inga problem att bära utrustningen en hel dag. Att bära grejor i ett bälte här fungerat bra och jag är helnöjd.
 
Kolla gärna in Think Tank Streetwalker PRO.
Underbar ryggsäck, smidig, hög kvalitet, rymlig och framför allt bra ergonomi
 
Jag har Icebreaker medium, med trollyn dessutom. I den har jag D300 med vertikalgrepp, 24-70 f2,8 monterad oftast. Sen har jag nåra andra objektiv oxå, bl.a. Ett 80-200 f2,8 och blixt, plus endel småprylar. Liten laptop och iPad finns med på resor.. Jag lovar du får lätt plats med dina prylar i en medium.

Att man kunde plocka av hjulen verkar ju supersmart, och en d300 är snäppet större än d7k det ska inte vara något problem att få in. Cyberphoto skriver att de fått in en Canon med vertikalgrepp och mediumväskan är 40x31x13 cm och kameror med vertikalgrepp är 14-17cm. Nåväl... det var ju därför jag skrev hit... och så får jag väl skriva till CP och fråga om deras mått stämmer...

Tack
 
Jag skaffade nyligen ett bälte och sele (hängslor) samt lämpliga objektivväskor , allt från Think Tank, ooch här inga problem att bära utrustningen en hel dag. Att bära grejor i ett bälte här fungerat bra och jag är helnöjd.

Jag har övervägt bälte, men om man ska bära med sig en jacka och en termos så blir det ju väska i alla fall. Fast bälte är ju snabbt - mera "dragläge" så jag kanske inte ska förkasta det än... (igen)
 
Kolla gärna in Think Tank Streetwalker PRO.
Underbar ryggsäck, smidig, hög kvalitet, rymlig och framför allt bra ergonomi

Ergonomi är mycket viktigt, den är ju lite dyrare än en icebreaker medium men den är ju över ett kilo lättare... är den snålpaddad eller är det så många lager "tung-tyg" på en icebreaker (för den verkar onekligen tyngre än konkurrenterna)...
 
Ergonomi är mycket viktigt, den är ju lite dyrare än en icebreaker medium men den är ju över ett kilo lättare... är den snålpaddad eller är det så många lager "tung-tyg" på en icebreaker (för den verkar onekligen tyngre än konkurrenterna)...

Ergonomin är viktig. Gjorde själv misstaget att köpa billigare först, men kameragrejor väger en del så denna gången provpackade jag väskan på fotoaffären med motsv. mina grejor och provade att ha det på ryggen. Känns bra även "fullpackad" på ryggen. (Underbar service på Scandinavian Photo i Sthlm för det.)

Kan inte säga om hur paddningen skiljer dessa åt för jag har aldrig sett en Icebreaker IRL, men mitt första intryck av TT var att den var "tunn" i paddningen. Men väskan är väldigt rejäl och stabil och känner mig inte orolig så. Det känns också att det är kvalitét rakt igenom. Rejäla blixlås som löper lätt och smidigt. Jag är helnöjd:) Har du möjlighet så titta på en.
 
Dörr icebraker är en otroligt bra ryggsäck till ett fantastiskt pris, finns i flera storlekar. Har aldrig kunnat se nackdelen med en ryggsäck ( tidskrävande mm) eftersom fördelarna kraftigt överväger. Sen finns det en massa lågprisryggor på tradera men kvaliten vet inte jag något om.
 
Föreslår att du tittar på Lowepro Flipside 400AW. Den bör rymma det du vill ha med men har också den fördelen att den öppnas från ryggsidan. Det innebär att du kan lägga ned den utan att blöta ner det som sedan skall vila mot din rygg. Du kan också lossa axelremmarna, snurra runt ryggan, och låta den hänga i midjebältet medan du byter objektiv. Är den tungt lastad får du kanske stötta den med knäet.
Se mer på den här filmen http://vidego.productvideocast.com/player.php?p=d56n3419

/Leif
 
Vet inte om det stämmer, men Lowepro flipside 200 skriver cyberphoto att de får ner hus m. v-grepp + 70-200 och lite annat.

Känns tveksamt om den rymmer dina grejer visserligen, men den är nedsatt 400:- på Cp så kan vara bra att veta iaf :)
 
Icebreaker har MASSOR med fickor. Nästan så man kan tappa bort sig i den. Plats för liten laptop, inbyggt regnskydd och en massa annat. Men ett varningens finger, den är inte jätteergonomisk. Upplever inte att den riktigt belastar överdelen av axlarna utan mer hänger på ryggen. Men det kan ju vara jag som är felbyggd också. ;-) I övrigt en mycket prisvärd rygga. Utrustningen känns väl skyddad i den.

Har kanske inte den smidigaste stativfästet heller iofs.

Edit: och som svar på din fråga om vertilkalgreppet. Jag har haft min 40D med vertgrepp i en mediumväska. Det funkade, men stramade litegrann i dragkedjan.
 
Senast ändrad:
Föreslår att du tittar på Lowepro Flipside 400AW. /Leif
Jag övervägt den, men vissa på FS recensioner retar sig på att den inte går att öppna ända ner... så locket flippar nog ner så länge man inte håller upp den. Tre grejer jag noterade på filmen (som för övrigt visade hur man flippar). 1) Flippningen fungerar på ett smartare sätt än jag hade tänkt mig. 2). Man behöver en pall om man inte gillar att balansera på ett ben. 3) locket ligger mot magen så om man är kort så har man det i ansiktet.
Ska nog ändå åka ut och prova den med mina grejer...
 
Supernöjd med min 400AW, perfekt att den öppnar bakifrån och att det går ha den hängande runt midjan medan man öppnar.
 
Lowe Pro Vertex rymmer rejäla grejor, finns i 3 olika storlekar men alla är ganska djupa och rymmer proffshus med vertikalgrepp och stora objektiv utan problem. Jag har Vertex 300 och den rymmer i stort sett hela min fotoutrustning, dvs flera proffshus, massor med objektiv, 17" laptop, stativ mm - problemet är bara att orka lyfta upp den på ryggen och sedan gå runt med den :)

Bra och bekväm sele med midjebälte så det är bara din egen styrka som begränsar...
 
Tack för alla tips. Jag har bra erfarenheter av LowePro eftersom det är genomtänkta och innovativa grejer. Och jag kan ju inte prova Icebreakern och tar tacksamt emot erfareneheterna kring dess ergonomi. Att man får plats med en kamera med batterigrepp i en grundare mediumväska är ju självklart om man inte tänker så endimensionellt som jag - vrid kameran med handtaget ut istället för toppen. Den blir ju dessutom lättare att ta ut!
Det lutar åt en Flipside 400AW (200:an låg ju väldigt bra i pris men då får inte riktigt allt plats), och så går den ju att få i annan färg än svart! Pro Runner 450 är inte borträknad helt eftersom det är den storleken jag nog egentligen vill ha och är nog bekvämare att bära, men den är ju dyrare och verkar inte lika finurlig som Flipsiden med öppningen mot ryggen. Jag tenderar dessutom att ibland att glömma stänga fickor och lock... Återigen, tack för responsen som var mycket större än jag vågade hoppas.
 
En rygga som kanske inte finns överallt är F-Stop.
Nä absolut inte fel. Men jag fick ju en aha-upplevelse med att kolla in filmen. Snubben på filmen klagade på att man kunde dra ner dragkedjorna lite för långt ner vilket gjorde ryggan svår att stänga. LowePro Flipside har inte detta problem, men å andra sidan när jag provade den i affären så ville locket hela tiden stänga sig av sig självt vilket kan vara minst lika irriterande ... kan man inte få både och?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.