ANNONS
Annons

Ryggsäck för dagsturer med snabblucka och 100-400 monterat på 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr_Taurus

Medlem
Jag har köpt mig min första digitala systemkamera, och med den dyker det upp nya behov. Jag använder idag min vanliga messengerbag som jag lagt en handduk i. Tanken är att jag ska åka på en afrikaresa nästa år och skulle därför behöva en bra ryggsäck för dagsturer, men även för vanlig användning här hemma.

Idag har jag en Canon 550D med ett 18-135 mm. Jag har beställt ett 100-400L men det kommer inte förrän till midsommar. Det jag skulle vilja är att kunna ha 100-400 monterat på kameran och samtidigt snabbt kunna få fram kameran.

Det som väskan ska rymma:

Canon 550D + eventuellt batterigrepp
Canon 100-400L
Sigma 30mm f1,4 (framtida investering)
kompaktkamera (gärna möjligt att montera på ena bärremmen)
regnställ
mat för en dag
vatten (har en camelbak vattenpåse som gärna kan användas)

De modeller jag tittat på på nätet är:

- Tamrac 3385 Aero Speed pack 85
- Kata 3N1-33

Synpunkter på dessa? Finns det andra väskor jag bör överväga? Tanken med datorfacket är att jag kan ha vattenpåsen i det facket. Tänker jag helt fel så får ni gärna styra mig rätt =)

Tyvärr har jag inget bra förslag -- utan letar själv efter en vettig väska/ryggsäck/sling som klarar kamerahus med 100-400 och monterat motljusskydd plus lite andra prylar. Kamerapaketet blir ju närmare 40 cm långt, vilket gör det svårt att hitta bra lösning.

Är själv interesserad av Kata 3N1-33 till en 50D + 100-400 och liten laptop. Den verkar smidig och det finns ju möjlighet att bära på olika sätt , det är den enda sling jag sett som kan användas av mig som är vänsterhänt. En annan fördel (och nackdel) är att det går snabbt att få ut kameran i sidan, men det innebär väl snabbt för tjuven också om det vill sig illa...

Det lutar nog åt en Kata 3N1-33 för mig också. Jag räknar inte med att kunna ha motljusskyddet monterat, då kommer väskan behöva vara väldigt stor.

Vad det gäller snabbluckan kommer jag nog sätta små hänglås på dragkjedan vid transporter (flyg). Däremot hoppas jag att antalet tjuvar är begränsat i naturen i afrika.

Tyvärr har jag inget bra förslag -- utan letar själv efter en vettig väska/ryggsäck/sling som klarar kamerahus med 100-400 och monterat motljusskydd plus lite andra prylar. Kamerapaketet blir ju närmare 40 cm långt, vilket gör det svårt att hitta bra lösning.

ThinkTanks Glass Taxi rymmer en 1D med 100-400 monterat med motljusskyddet åt rätt håll. Sen finns det väl plats för nåt objektiv till, kanske två. Men mat och kläder och sånt kan man glömma.

Tjo jag öppnar tråden igen.

Viken rygga ska man välja

Det jag ska ha den till är korta vandringar i skog och mark med på olika evenemang typ motorsport, fotboll osv. skön att bära samt nästan främst bra eller bättre kvalite. Viken har bäst kvalite?
Jag har fastnat för 2st, dels för att de har en funktion för att kunna få ut kameran i sidan på säcken, dels för att de har plats för extra utrustning typ mellamål, dricka samt extra kläder.
Men ett av de viktigaste är att de får plats med ett hus och monterat 120-400 Sigma.
Men hur är kvaliten och bärfunktionerna på dessa.
Lowepro Fastpack350 (ca pris 1000:-=
Tamrac aero speedback 85 (Ca pris 1600:)
Vilken är att föredra?

Hej

Jag har en Tamrac 3375.

Jag anser Tamracs väskor är stabilare än Lowepro, man kan ställa ned den med fack öppna utan att den sjunker ihop som en påse nötter, det finns plastförstärkningar i avdelarna som gör den tåligare om man råkar luta sig mot en vägg eller sätter sig ned. Deras väskor behöver inget extra regnöverdrag eftersom Tamrac hävdar att väven är "vattentät", den har friktionsmaterial under axelremmarna vilket är bra när man har "hala vinterjackan" på sig.

Hur rymliga väskor är finns bara alternativet att prova i butiken.

Hans

Det är ju just det som är haken jag hittar inget ställe där Tamrac 3385 Aero Speed pack 85
säljs. och på Medimarket sålde de bara Lowepro 250(västerås.

Hej.

Är det ingen som har något negativt att säga om 3385 AERO SPEED PACK 85, allt jag har fått fram är bara posetiva reaktionern om den,,,,,,, Är det så...
Om så är fallet så får man väll slå till.....

Tack hans för ditt mail ang. Tamrac, Jag tog dina synpunkter i beaktning ( ang., bär-systemet).
Eftersom jag har tänkt att bär mycket ock länge så fick jag lite ågren om detta.
Så jag for i väg och kikade samt testade och klämde på diverse "säckar"
Bäst som jag tyckte var faktiskt Kata 3N1-33, suveränt bär-system, lagom stor samt faktiskt lätt att komma åt kameran via sidoluckan. Sömmar och tyg samt inredning känns också bra.
Säcken är stabil vilket är att föredra, den faller inte ihop som en påse när man ställer den ifrån sig. Samt att den med lätthet rymmer 500d med BG. samt monterat 120-400 Sigmat.Tiden får väll utvisa om valet vart riktigt, men hitintills så känns det helt rätt :)

Tack hans för ditt mail ang. Tamrac, Jag tog dina synpunkter i beaktning ( ang., bär-systemet).
Eftersom jag har tänkt att bär mycket ock länge så fick jag lite ågren om detta.
Så jag for i väg och kikade samt testade och klämde på diverse "säckar"
Bäst som jag tyckte var faktiskt Kata 3N1-33, suveränt bär-system, lagom stor samt faktiskt lätt att komma åt kameran via sidoluckan. Sömmar och tyg samt inredning känns också bra.
Säcken är stabil vilket är att föredra, den faller inte ihop som en påse när man ställer den ifrån sig. Samt att den med lätthet rymmer 500d med BG. samt monterat 120-400 Sigmat.Tiden får väll utvisa om valet vart riktigt, men hitintills så känns det helt rätt :)

Jag köpte samma säck och fick den igår, håller med om det mesta du skriver, jag tycker dock den är lite stor - fast vad kunde jag förvänta mig med tanke på att stora objektiv ska få plats ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar