Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RX100 M7 helknasig vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

stenp

Aktiv medlem
Jag har en RX100M0 (första utgåvan) och en RX100M7. M7 har sedan en tid börjat uppföra sig konstigt när det gäller vitbalans. AWB fungerar bara utomhus i solsken eller åtminstone väldigt ljust. Inomhus utan blixt blir det kraftigt gult och med blixt blir det kraftigt blått om jag använder Auto, P, M, A, S. Om jag använder lägena SCN eller MR, har 3 st MR-lägen som jag programmerat, så fungerar vitbalansen.

Jämförande bilder mellan RX100M0 och RX100 M7 med samma inställning resulterar i att RX100M0 ger en bild med korrekta färger medan M7 ger helt galet i de fallen jag beskriver ovan. Det har ingen betydelse om jag fotar RAW, RAW+JPG el JPG.

Jag har försökt ändra inställningar för justering av vitbalans och gjort en återställning men det har ingen effekt. Sökt på en hel del webbplatser men hittar inget som kan förklara vad som är tokigt eller hur jag kan åtgärda det.

Är det någon annan av fotosidans medlemmar som råkat ut för detta? Eller kanske ändå har en förklaring och idé på fix.

RX705845.jpg
RX100M7

_DSC7302.jpg
RX100M0

Jag lutar att din nya kamera är trasig på något vis. Kontakta den du köpte kameran av ocg berätta det du berättar här!

Per

Det är inte något vitbalanslås som spökar, antingen låsning före blixten slår eller permanent? Den "blåa" bilden har en vitbalans ungefär som glödljus eller liknande, vilket vore förväntat utan blixt. Jag tänker mig att det kanske är "Shutter AWB Lock" som skulle kunna spöka, dvs att kameran låser vitbalansen mot ljuset i rummet och inte mot det ljus som blir när blixten slår.

I sig är det ju inget fel på bilden som sådan, annat än att vitbalansen är helt fel. "Till och med" autofunktionen i råkonverteraren klarar av att räta upp den, så något rent tekniskt fel på kameran känns inte som det mest sannolika scenariot.

Du är en hjälte Martin! Det var precis den inställningen som orsakade problemet. Konstigt att det är default, jag gjorde ju en återställning av kameran utan att det hjälpte.

Jo jag har också konstaterat att både LR och Affinity klarar att hantera vitbalansen rätt bra men vid väldigt svagt ljus så räcker det inte riktigt till ändå. Vill helst slippa justera för mycket på de vanliga familjebilderna som t.ex. vid jul, det tar sån tid.

Tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar