ANNONS
Annons

RX10 II vs RX10 III

Produkter
(logga in för att koppla)

Spannen

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder idag A6000 men skulle vilja ha en kompaktkamera att ha dagar då det inte finns möjlighet att ha med flera objektiv. Jag fotograferar främst min 2,5 år gamla dotter och våra två hundar. Det är fullt ös för det mesta och min HX60V hänger tyvärr inte med i tempot. Vad tror ni om RX10 II och RX10 III? Och i så fall vilken av dom? Bättre ljusstyrka, autofokus och bättre filmning har jag förstått att trean har. Den är ganska mycket tyngre vilket är en klar nackdel för mig då jag är en klen reumatiker. Men samtidigt vill jag ju ha trean om den passar bättre til barn- och djurfoto. Hjälp! Vad tycker ni?

Vänligen Ann

Jag har inte använt HX60V, men det finns skäl att förmoda att RX10 II har snabbare AF än denna. RX10 III har ytterligare lite bättre AF, men största anledningen till dess högre pris och vikt är att den har ett 24-600 mm objektiv, medan RX10 II har ett 24-200 mm. Men till de ändamål du har uppgivit har du ingen användning för RX10 III:s supertele.

Din 2,5-åriga dotter skulle nog RX10 II kunna klara att hänga med, men inte hundarna om de kommer mot dig i full karriär, som jyckar för sed hava. :)

Det är faktiskt något som även värstingkamerorna (pris 60.000 kr utan objektiv) har problem med. Sedan behöver du ett objektiv med snabb AF (och inte minst en hel del träning). Den snabbaste kombination du kan finna på marknaden för rimliga pengar idag är Sony A77 II med DT 16-50/2,8 SSM. Har markant snabbare AF än några av de tre alternativ du nämnt ovan. Dessutom är denna kombination billigare än både RX10 II och RX10 III - säljs just nu för bara 13.000 kr.

Om du finner behov av längre brännvidd kan du komplettera med ett begagnat teleobjektiv Minolta AF 135/2,8. I förhållande till brännvidden är det otroligt litet och lätt, väger bara 365 g. Är rejält snabbt på A77 II. Har det själv, och är kolossalt nöjd (har en halvkraschad rygg, så låg vikt är av betydelse även för mig).

Till sist, tänk på att den tragiska jordbävningen i Kumamoto orsakade omfattande materiella skador. Huvuddelen av Sonys sensortillverkning ligger där, och produktionen uppskattas inte komma igång igen med full kapacitet förrän till hösten eller kanske ännu senare. Innebär att när de inneliggande lagren av kameror är slut, så kan det därefter bli en lång väntan (Nikon drabbades också, liksom Pentax, medan Canon säger - Inga kommentarer).

Om du ändå kan tänka dig att släpa på en RX10 kanske du kan överväga att istället köpa en 18-200 för din A6000 att ha som objektiv att ta med då du inte vill byta objektiv istället för en kamera till? En beg 18-200 blir mycket billigare än en Rx10/I/II/III.

Jag är nog inne på samma linje som Fredrik: ge din A6000 möjlighet att vara universialkamera genom att skaffa en 18-200 (den kan ju fortfarande vara mer av specialkamera med andra objektiv). En A6000 med Sonys eller Tamrons 18-200 väger faktiskt två-tre hekto mindre än en RX10 III.

RX10 III fokuserar snabbt för att vara en entumskompakt, men A6000 är både snabbare och träffsäkrare med rörliga motiv. Som Gunnar är inne på är barn och i synnerhet hundar överraskande svåra motiv att följa för kamerors autofokus - de rör sig väldigt snabbt och ryckigt, och man brukar fota dem på ganska nära håll (autofokus fungerar generellt sämre på korta avstånd än på medellånga).

Och hur är RX10 III jämfört med en systemkamera med samma sensorstorlek, alltså Nikon 1? ;)

Och hur är RX10 III jämfört med en systemkamera med samma sensorstorlek, alltså Nikon 1? ;)

Jag har inte kört sida vid sida, så exakt hur stora skillnaderna är kan jag inte säga. Men Nikon 1-kamerorna är avsevärt bättre på att följa rörliga motiv än någon av entumskompakterna som jag testat inklusive RX100 IV, RX10 II och RX10 III som jag bedömer har den snabbaste fokuseringen i den gruppen kameror. Canon G7X II är antagligen ungefär lika snabb att fokusfölja som de nyss nämnda Sony-modellerna, men där gör frånvaron av sökare det svårare att följa ett rörligt motiv.

Alla entumskompakterna, oavsett om de är från Canon,. Panasonic eller Sony har autofokus som ledigt klarar vardagssituationer, i synnerhet om man kör icke-följande fokus då de är både snabba och träffsäkra. Där man noterar brister är i följande fokus och mest märks det i de tre modeller som kan ge lite längre tele (mer än motsvarande 200 mm): Panasonic TZ100 (motsv 270 mm), Panasonic FZ1000 (motsv 400 mm) samt Canon G3X och Sony RX10 III (motsv 600 mm). Försöker man följa motiv med bildvinklar motsvarande 200 mm eller längre hamnar de lätt i svårigheter. Men icke-följande fokus mot hyfsat stationära motiv fungerar däremot mycket bra.

Det är värt att påpeka att alla entumskompakterna ovan klarar sig bra sett till autofokus i allmänhet och följande fokus i synnerhet jämfört med alla kompaktkameror med mindre sensorer (1/1,7, 1/2,3 osv) som jag någonsin testat, i synnerhet just när man har stort zoomomfång och kan få lite tele.

Din 2,5-åriga dotter skulle nog RX10 II kunna klara att hänga med, men inte hundarna om de kommer mot dig i full karriär, som jyckar för sed hava. :)

Det är faktiskt något som även värstingkamerorna (pris 60.000 kr utan objektiv) har problem med.

Nikon D500 ligger betydligt lägre i prisklass och har suverän autofokus. Men du tänkte kanske enbart på Sonys kameror? (För den delen finns det många andra kameror som klarar AF utmärkt när det gäller springande hundar.)

JDen snabbaste kombination du kan finna på marknaden för rimliga pengar idag är Sony A77 II med DT 16-50/2,8 SSM. Har markant snabbare AF än några av de tre alternativ du nämnt ovan. Dessutom är denna kombination billigare än både RX10 II och RX10 III - säljs just nu för bara 13.000 kr..

Snälla Gunnar, försök inte lura med fler in i det gamla A-mount systemet. Det är en återvändsgränd och så problematiskt på alla sätt med inkompatibilitet, tredjepartstillbehör och (i stort sett obefintligt) andrahandsvärde mm. ALLA inser det vid det här laget utom möjligen du av nån anledning, eller så gör du det också. Förstår inte riktigt att du fortsätter propagera för det. Mp vara hur bra som helst (vilket man kan diskutera), men det är ju betydelselöst i sammanhanget.

Dessutom så är den frånåkt rejält av t.ex. Nikons senaste modeller. De må kosta aningen mer nu när säljarna försöker rea ut de sista A77IIorna till vrakpris, men i längden är det mycket bättre investerade pengar.

Nu har ju TS en A6000 och letade efter en mindre och lättare universalkamera. Vad är det då för råd att öht. tipsa om en tjock DSLR (-liknande, whatever) med tillhörande zoomobjektiv?

Däremot är ditt förslag att skaffa en allroundzoom till A6000 vettigt. 18-200 är tyvärr kanske lite klumpigt, men det finns ju inte så många alternativ. jag har PZ18-105/4. Mycket trevligt objektiv i bra formfaktor, men snabbt kan man knappast kalla det, sävligt snarare och det är inte alls att rekommendera för action (för lugna motiv och filmning däremot alldeles lysande).

RX10 är tycker jag inte tillför så mycket till A6000. I så fall hellre en RX100 III el. IV (eller V som borde komma närsomhelst).

Sony eller Tamron 18-200 är nog inte så dunt ändå.

/Mats

Hej!

Jag använder idag A6000 men skulle vilja ha en kompaktkamera att ha dagar då det inte finns möjlighet att ha med flera objektiv. Jag fotograferar främst min 2,5 år gamla dotter och våra två hundar. Det är fullt ös för det mesta och min HX60V hänger tyvärr inte med i tempot. Vad tror ni om RX10 II och RX10 III? Och i så fall vilken av dom? Bättre ljusstyrka, autofokus och bättre filmning har jag förstått att trean har. Den är ganska mycket tyngre vilket är en klar nackdel för mig då jag är en klen reumatiker. Men samtidigt vill jag ju ha trean om den passar bättre til barn- och djurfoto. Hjälp! Vad tycker ni?

Vänligen Ann

För att få riktigt bra AF för springande hundar, hoppande/studsande bar, galopperande hästar, så är det bara bättre DSLRer som gäller. Det blir dock varken lätt eller litet, och går därmed bort för dig.

Personligen så tycker jag att superzoomkameror som tex RX-10-serien är rätt meningslösa mellanalternativ som varken blir bra/flexibla som systemkameror, eller lätta/kompakta som äkta kompaktkameror.

Var jag du så skulle jag istället starta med att skaffa ett objektiv med brett zoomomfång (det många kallar superzoomobjektiv) till din nuvarande A6000 i tex området 18-200 som många i tråden föreslagit (då detta är APS-C motsvarar detta 24-300 på småbild).

VIll du senare ha något ännu lättare och mer fickvänligt så hade jag satsat på tex en Sony RX-100 III eller IV (bra kvalitet på objektiv, men inte så brett zoomomfång), eller kanske ännu hellre för större zoomomfång den nya Panasonic TZ-100 (dock inte lika ljusstarkt objektiv som på RX-100). Dessa har samma utmärkta 1"-sensor som de som sitter i RX-10-serien.

Lite sidoalternativ skulle eventuellt kunna vara en liten systemkamera som Nikon 1 (snabbaste AF som finns för spegellösa) eller någon liten Micro 4/3 ifrån Olympus eller Panasonic (tex GM5 med superzoomobjektiv).

Jag skulle dock startat med ett superzoomobjektiv för din existerande A6000 och testa hur väl det fungerar med vikt/storlek för dig. Kameran är riktigt, riktigt bra fortfarande även med dagens standard, och något som du redan har och du är van vid, och därmed inte heller behöver investera i något nytt kamerahus/system.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar