Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rutnät vid beskärning

Produkter
(logga in för att koppla)

Glenn Bark

Aktiv medlem
Tjenare
är det nån som vet om det finns, i PS CS2, möjligheten att ha ett rutnät över bilden när man beskär densamma. Jag menar nu ett nät som "följer" beskärningsrutan och inte det nätet som går att visa över bilden, men som är helt statiskt och därmed oanvändbart för mig. Tanken är att kunna ha ett nät, som i tex Rawshooter, för att bättre kunna komponera efter tex gyllene snittet eller 2:3 vid beskärningen av bilden.
Tipsa mig GÄRNA :)

Och en annan sak, om jag vill pensla oskärpa över tex en bakgrund, hur gör jag då?? Jag vill alltså inte markera bakgrunden och sen lägga oskärpa på den utan istället kunna pensla oskärpan där jag vill ha den. Någon som vet?


mvh Glenn :-I)
 
Glenn Bark skrev:

Och en annan sak, om jag vill pensla oskärpa över tex en bakgrund, hur gör jag då?? Jag vill alltså inte markera bakgrunden och sen lägga oskärpa på den utan istället kunna pensla oskärpan där jag vill ha den. Någon som vet?

Din första fråga har jag inget svar på; tyvärr tror jag inte att det finns. Men någon annan kanske har svaret?

För att "pensla" på oskärpa där du vill ha den utan att markera skulle jag göra så här (som jag tycker är ett enkelt sätt):

* skapa en kopia av bilden
* lägg till en lagermask
* lägg på så mycket gaussisk oskärpa som känns lagom, oftast lägger jag på ganska mycket och tonar med opacitet sedan
* invertera lagermasken med ctrl+I
* målar fram med en för ändamålet lagom stor och mjuk pensel där jag vill ha oskärpa (växla till svart pensel om man målar fel för att måla över)
* eventuellt tona med opacitetsreglaget

Lycka till!

/AK
 
Har du provat att använda stödlinjer? Det går ju att dra ut önskat antal och lägga dem just där man vill och sedan låsa deras läge.
Se till att linjalerna visas och dra ut önskade stödlinjer. Ctrl+Alt+Å låser fast dem. Samma kommando för att låsa upp dem.
 
Hmm, låter inte riktigt som det jag var ute efter, men jag testar ju så klart. Tack för svaret :)

//Glenn
 
Glenn Bark skrev:
Tjenare
är det nån som vet om det finns, i PS CS2, möjligheten att ha ett rutnät över bilden när man beskär densamma. Jag menar nu ett nät som "följer" beskärningsrutan och inte det nätet som går att visa över bilden, men som är helt statiskt och därmed oanvändbart för mig. Tanken är att kunna ha ett nät, som i tex Rawshooter, för att bättre kunna komponera efter tex gyllene snittet eller 2:3 vid beskärningen av bilden.
Tipsa mig GÄRNA :)

Och en annan sak, om jag vill pensla oskärpa över tex en bakgrund, hur gör jag då?? Jag vill alltså inte markera bakgrunden och sen lägga oskärpa på den utan istället kunna pensla oskärpan där jag vill ha den. Någon som vet?


mvh Glenn :-I)

Rutnät finns i "Lens correction", men jag minns inte om den funktionen kom med CS3.

En kul grej när man vill styra skärpedjupet är att använda "Lens blur". Om man gör ett tonat Alphalager kan man sedan "flytta oskärpan" i Lens blur.

Om man vill styra oskärpan helt fritt är Anna-Karins metod bra, men istället för Gaussisk oskärpa kan man använda lens blur. Det blir en mer äkta linsoskärpa.
 
Senast ändrad:
Glenn Bark skrev:
möjligheten att ha ett rutnät över bilden när man beskär

Tror inte det finns något sådant men det går fixa om man trixar lite.

Skapa ett nytt lager, välj Custom Shape Tool (vet inte riktigt vad det heter på svenska men det är typ Formverktyget Anpassad Form eller liknande) som finns mellan Textverktyget och Pipetten (gruperad tillsammans med Rectangle Tool) i verktygspaletten.

I verktygsmenyn längst upp finns en drop down-meny där du väljer Grid/Rutnät.
Dra ut rutnätet som du vill beskära bilden, cmd-/ctrl-klicka på vektormasken (den lilla miniatyren av ditt rutnät) i lagerpaletten för att läsa in en markering. Välj sedan Image/Bild > Crop/Beskär.

Släng nu bort lagret med rutnätet och du ska ha en snyggt beskuren bild.

//D
 

Bilagor

  • bild-1.jpg
    bild-1.jpg
    46.7 KB · Visningar: 232
Ett rutnät som du efterlyser finns i beskärningsfunktionen i gratisprogrammet FastStone.<faststone.org>

Beskärningsfunktionen i programmet är i vissa avseenden överlägset det i PS med fasta inställningar som kan skräddarsys samt "free hand" men medger inte rotering samtidigt som beskärning utan rotering görs i en annan funktion, dock utan att bilden behöver sparas mellan operationerna. Även roteringsverktyget håller hög klass, har bla ett tätt rutnät som underlättar uppriktning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.