Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rutnät i sökaren på A200

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Någon som vet hur man kan få ett rutnät (vågrätt/lodrätt) i sökaren på A200? Jag kan inte hitta något i manualen eller bland menyerna.

Hur skulle det gå till? A200 har bara optisk sökare och där går det inte att få något rutnät.

Å fan det låter ju helt rimligt när man tänker efter.

Tack för svaret, det här är min första systemkamera.

En kamrat har en Nikon D300 och jag har för mig att det finns en sån möjlighet.

Hade det på min Olympus SP-560UZ också och saknar den faktiskt.

Kan mycket väl hända att D300:an klarar det men den spelar i en annan division (och prisklass).
Den har en form av genomskinlig lcd-film i sökaren och kan på så vis tända/släcka info som visas i sökaren. A200 har inte den tekniken.
Många kompakter/semikompakter med elektronisk sökare har det också där det är enklare att genomföra.

Kolla här:

http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/page4.asp

Senast ändrad:
Tackar ödmjukast för hjälpen.
Inser att Nikon D300 är av en annan klass, men hur som helst tänkte jag egentligen inte på skillnaden mellan min Olympus som ju har en bildskärm i sökaren där Sonyn har en optisk lins.

Får väl klara mig utan, det är iof det enda hittils jag saknat.
Att den inte hade Live-View visste jag ju mycket väl och det gör inte något egentligen.

Samtidigt så tänker jag på det där med genomskinlig LCD lins och det måste väl även A200 ha eftersom man ser fokuspunkterna i sökaren?

Kom att tänka på det när jag tittade på länken om A300 som ju verkar ha den här möjligheten.

Nej, tror Nikon är ensamma om den tekniken.
Sökarinfon och fokuspunkterna är etsade i Sonykamerorna och belyses med led:s.

Case closed? Inte helt säkert.

Det går inte att mjukvarumässigt lägga in ett rutnät, vad du behöver är en annan mattskiva.
(sök på "mattskiva" på Cyberphoto)

Om det finns till Minoltas nyare kameror vet jag inte, men till dom äldre kunde man byta, det fanns en hel hög med olika varianter till i stort sett alla kameramärken.

"All Katz Eye™ focusing screens are available with optional grid or crop lines.".

So far so good, men det finns inga focus screens att köpa till Sony Alpha 200 hos Katz Eye™.

tannler skrev:
"All Katz Eye™ focusing screens are available with optional grid or crop lines.".

So far so good, men det finns inga focus screens att köpa till Sony Alpha 200 hos Katz Eye™.

Nej, de har bara en på gång för A700.... men deras bright screen som inte förmörkar sökaren är helt klart intressant.

... men snälla tomten, han vill ju ha drif lines - inte bright screen. Ska Du rekommendera en ögonmussla också?

Hittade företaget Focusing Screen Com i Taiwan, som KAN komma att bli intressant framöver. De har ännu inte några mattskivor i produktion för Sony eller Minolta-kamerorna, men KM D5D och D7D samt Sony A100/200/350/700 är listade i deras "Categories".

De har redan installationsanvisningar för hur man byter mattskiva i var och en av dessa kameror. Instruktionen för byte av mattskiva i Sony A200 hittar du här: http://www.focusingscreen.com/work/a200en.htm

De ägnar sig åt att specialtillverka ersättningsmattskivor med snittbildsmätare och/eller mikroprismor - främst för att underlätta manuell fokusering. De mattskivor som sitter i AF-kameror är ju ganska nära klarglasskivor, vilket ger en ljus sökarbild. Dock blir dessa mattskivor å andra sidan kassa när det gäller manuell fokusering eller för att se skärpedjup (vid nedbländning blir detta i och för sig alltid svårt, eftersom sökarbilden då blir så mörk).

De skriver att de tillhandahåller: "Custom split image microprism focusing screens for DSLR cameras..."

De försäkrar också: "SONY α200 change focusingscreen will not influence AF-Focus and focus point operate."

Bäst att framhålla dels att de ännu inte tycks ha tagit fram några mattskivor för Minolta och Sonykamerorna, men att de uppenbarligen har för avsikt att göra detta, och dels att de har tagit fram mattskivor med rutnät till andra kameramärken, så det finns ju möjlighet att detta kan komma även till Sony framöver (dock kommer detta rutnät förstås inte att vara i och urkopplingsbart, ifall det var vad du önskade).

Funderade lite på varför de är sena med att ta fram mattskivor till Minolta/Sony. Kom att tänka på att de (få) Canon och Nikon-användare jag sett som har bytt mattskiva, har gjort detta för att kunna fokusera sina Zeiss-objektiv, eftersom dessa bara levereras med manuellt fokus till dessa fattningar. Då Zeiss-objektiven har full AF till Minolta och Sony, så utgår de kanske från att efterfrågan på sådana här ersättningsmattskivor till dessa märken därför kommer att bli väldigt liten...

I alla fall tycks Focusing Scren Coms mattskivor ligga i prisintervallet 400-700 kr (plus frakt och moms).

Senast ändrad:
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto