Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rutiner kring företagspaket?

Produkter
(logga in för att koppla)

hansen2

Aktiv medlem
Det låg en avi på golvet när jag kom hem igår om att företagspaketet med mitt Tamron 28-75 fanns att hämta på ett Postcenter i Farsta.
Till detta center begav jag mig nyss men det var stängt såklart.

Av vilken anledning lämnade man inte paketet till min närmaste paketutlämnare? Att skeppa det till ett lördagsstängt postcenter är ju hyfsat värdelöst.

/Johan

Men företagspaket körs ju alltid ut till dörren väl? Vitsen är att någon ska ta emot det och är företagetr stängt så hamnar allt på postcenter eller paketutlämningsställe.

Fast företagspaket ska inte ens gå till privatpersoner tror jag. De levereras antingen före 13.00 följande dag eller alternativt 16.00. Priserna för tiderna är olika.

Själv sitter jag i hoppet om att posten jobbar så bra under helg så ett av mina två väntande hus kommer till utlämningen i morgon (men det kanske är att drömma? spårar hela tiden typ..) Jobbart postgången på helger kanske det var värt att slopa f-paket alltså. Annars känns denna helgen lååång här.

Avin antyder att man varit hos mig och försökt leverera paketet. Objektivet är beställt från Technikdirekt i Tyskland.
Vitsen är, som du säger, att leverera paketet till dörren. Men jag fick aldrig någon förvarning om när det skulle anlända. Bara information om att det kunde ta upp till sju arbetsdagar. Just detta är jag inte gramse på. Däremot att man lämnat det hos ett Postcenter som har lördagsstängt istället för min lokala posthanterare som är en videobutik med öppettider utöver det vanliga.

Är det så här det brukar gå till?

För övrigt var adressuppgifterna på avin riktigt luddiga. Fick gå in på postens Kassa service (medveten avstavning) för att klara ut var Postcentret låg.

/Johan

Företagspaket ska numera imte användas till privatpersoner utan till företag. Paketet aviseras inte innan utlämning. Vid ej kontakt distribueras paketet till utlämningsställe med tillhörande avi till mottagarens brevlåda.

Det svaret fick jag när ett företagspaket var på villovägar.

Hej,

Jag jobbar med Postens datasystem så jag kan väl en del om produktvillkoren.

Företagspaket är bara avsedda att skickas till just företag där det alltid finns någon på plats under kontorstid som kan ta emot paketet. Om paketet ändå inte kan levereras så körs det till närmaste postcenter, eftersom det är postcentret som tar hand om företagskunderna och därför så har man bara öppet på vardagarna.

För privatpersoner finns postpaket (hämtas på närmaste serviceställe) eller hempaket (körs hem på kvällstid).

Så för att svara på frågan: det är precis så här det brukar gå till! Företagspaket är för företag och passar självklart inte så bra för dig som privatperson.

mvh

/Erik

Erik, får jag bara höra om du har någon aning om ifall privatpaket ens registreras på öppna utlämningsställen under Lör/sön?

Jag sitter och spårar med kollinumret och paketet har iaf rört på sig ända till tomteboda sedan igår. Ska man våga hoppas tro?

ErikB skrev:

Så för att svara på frågan: det är precis så här det brukar gå till! Företagspaket är för företag och passar självklart inte så bra för dig som privatperson.

Tack för det klargörande svaret Erik!

Det passade inte alls med företagspaket, krånglade bara till det. Å andra sidan gick det nog att räkna ut att jag var privatperson och lämna det på det lokala utlämningsstället. Men där kanske det inte finns rutiner att behandla företagspaket?

Frågan blir då varför man valde företagspaket som leveransmetod till mig. Men det kan bara avsändaren svara på, ska ge dem en känga eller två ...

/Johan

lottae skrev:
Erik, får jag bara höra om du har någon aning om ifall privatpaket ens registreras på öppna utlämningsställen under Lör/sön?

Jag sitter och spårar med kollinumret och paketet har iaf rört på sig ända till tomteboda sedan igår. Ska man våga hoppas tro?

Nix, ingen idé att hoppas. Paket kommer och hämtas på vardagar.

Tack för ditt svar. Jag har redan slutat hoppats, för paketet ligger fortfgarande vid Tomteboda där det legat sedan i fredags..

Men med kolli-id påstås det att man kan hämta ut innan avin kommer. Så fort man ser att paketet anlänt till utlämmningsställe alltså. Då är det väl en vardag??

Borde vara så ja. Har du riktigt otur så får du elaka människor på utlämningsstället så dom vägrar utan avi, har hört om en del matbutiker som kört så...

Men du SKA kunna göra det som standard.

lottae skrev:
Tack för ditt svar. Jag har redan slutat hoppats, för paketet ligger fortfgarande vid Tomteboda där det legat sedan i fredags..

Men med kolli-id påstås det att man kan hämta ut innan avin kommer. Så fort man ser att paketet anlänt till utlämmningsställe alltså. Då är det väl en vardag??

Japp, paketen brukar komma på eftermiddagen så du borde se att det kommit till ditt utlämningsställe imorgon eftermiddag. Det går bra att hämta det redan då om du har kollinr och legitimation.

Damocles skrev:
Borde vara så ja. Har du riktigt otur så får du elaka människor på utlämningsstället så dom vägrar utan avi, har hört om en del matbutiker som kört så...

Men du SKA kunna göra det som standard.

Det var nog mer tidigare, då fick nämligen inte handlarna betalt för merjobbet att skriva ut en ny avi. Men det får de nu, så då är de betydligt mer positivt inställda :)

Tack. Jag noterar sena ärenden i morgon med den infon:)

Damocles, det är såna gånger det känns bra att bo i en byhåla där ingen törs "moppsa" upp sig i tjänsten..

När tjänsten Företagspaket ändrades fungerar den inget vidare för oss som har vårt egennamn som företagsnamn. Har vid flera tillfällen fått hämta ut brådskande viktiga paket dagen efter i ett snabbköp i Varberg. På Posten har man ingen förståelse för detta problem, och vägrar ersätta mig för felhanteringen. Till saken hör att vi funnits i samma företagshus i femton år, och tidigare fungerade det klanderfritt.......och hur kan postpersonalen ha tappats all sin lokalkännedom bara för att nya regler införts??

Jag använder nu DHL själv.......eftersom jag är rädd om mina kunder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar