Annons

Rutiga bilder efter förstoring i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Monty

Aktiv medlem
Försöker att interpolera upp en bild i Photoshop (CS6), men jag får ett mycket störande rutmönster i de mörka partierna. Detta oavsett om jag gör hela storleksändringen i ett steg eller flera mindre. Jag använder mej av Bicubic Smoother.
Vad kommer sig detta av och hur blir jag av med eländet?

Bifogar en skärmdump i 300% förstoring.
Har lagt på en kurva för att förstärka problemet lite.
Är lite orolig att de skall synas på utskriften.

Ser att det syns lite dåligt här mot den vita bakgrunden, men klicka på bilden så blir den lite större.

Skärmavbild 2014-01-26 kl. 19.45.53.png

Här är en bild tagen med mobilen på min bildskärm. Den visar bilden i mycket stor förstoring och här skall väl ändå rutmönstret synas.
Jag har nyss skaffat en riktig skärm som verkligen visar alla nyanser ända ner till svart, så jag kan mycket väl tänka mej att detta inte syns på många skärmar.
Fenomenet verkar i alla fall komma med interpoleringen av bilden. Jag kan inte se några tendenser till detta rutmönster i orginalbilden. Vad är det och kommer det att synas på en utskrift?
Förstår att det är svårt att bedöma problemet på dessa bilder, men är det någon som sett något liknande förut?

1390768504373.jpg

Du tror inte mönstret finns där från början - men att det förstoras proportionellt mot resten av bilden? Svårt att säga vad det är som orsakar det om man inte sitter på originalfilen.
/m

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto